- Hirdetés -

Topügynökségek és a pandémia

|

- Hirdetés -

Az elmúlt évben a 15 legmagasabb árbevételű médiaügynökség együttes árbevétele enyhe csökkenést mutatott és összességében az adózott eredményük is megcsappant. A Lounge Group média ügynökségei érték el a legmagasabb árbevételt, az eredményük pedig nagyobb volt, mint az összes többi társaságnak együtt.

A 15 legjelentősebb médiaügynökség 2019-ben 181,6 milliárd, tavaly pedig 177,5 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 2,3 százalékos csökkenést jelent. Ez nagyságrendileg akkora visszaesés, amit a Magyar Reklámszövetség is publikált a teljes reklám- és médiaügynökségi piacra vonatkozóan. Az összesített adózott eredmények terén ennél nagyobb volt a csökkenés: 8,29 milliárdról 6,2 milliárdra zuhant a profit. Magyarán a 2019-es adózott eredmény a negyedével csökkent a legnagyobb szereplőknél.

A tavalyelőtti helyzethez hasonlóan 2020-ban is utcahosszal vezetett a New Land Media Kft. Az állami reklámköltéseket is kezelő társaság árbevétele ugyanakkor csak minimálisan, nagyjából 135 millió forinttal bővült. Az adózott eredményük pedig 5,8 milliárdról hárommilliárd forintra csökkent. Amennyiben csak a New Land Medián kívüli társaságokat nézzük, akkor náluk az árbevétel terén 3,8 százalékot tett ki a csökkenés, az összesített adózott eredmény viszont 29 százalékkal bővült. Így érdekes módon árbevétel terén a teljes piac és a New Land Media teljesítménye között nem volt óriási eltérés.

Darabszámra nézve tavaly hét ügynökségnek nőtt, nyolcnak csökkent az árbevétele, az adózott eredmény viszont tíz cégnél javult és csak ötnél csökkent. Azaz a visszaesés ellenére üzletileg stabilan működtek az ügynökségi piac szereplői.

Csoportos különbségek

A Lounge Group érdekeltségei csoportszinten teljesen más ligában játszottak tavaly is. Nemcsak az említett New Land Media tartozik ugyanis hozzájuk, hanem a Media Dynamics Kft. is, aminek az árbevétele az elmúlt évben 9,4 milliárd forintot tett ki, ami 32 százalékos növekedést jelent 2019-hez viszonyítva. Ráadásul az adózott eredményük is bővült, 260 millióról 441 millió forintra.

A GroupM-hez tartozó ügynökségek közül tavaly is a Wavemaker csoport érte el a legmagasabb árbevételt. Ide a névadó Wavemaker mellett olyan társaságok tartoznak, mint az Mfuture, a METs, az MwaveM és a Team Red Media. Bár a 16,3 milliárd forintos bevételük 4,5 milliárdos csökkenést jelent 2019-hez képest, az adózott eredményüket egy kicsivel növelni is tudták.

A szintén a GroupM-hez tartozó Mindshare esetén pedig a profit mellett az árbevétel is nőtt 2020-ban. A Mediacomnál a nettó árbevétel terén bő egymilliárd forintos csökkenést látni, viszont a társaság eredménye ettől függetlenül javult. Nem is keveset, hiszen a 2019-es 157 millió forintnyi profitjukat tavaly gyakorlatilag megduplázták.

A GroupM ügynökségi csoport együttes árbevétele egyébként 40 milliárd forintot tett ki, az adózott eredményük pedig 1,3 milliárd volt. Fontos megemlíteni, hogy nincsenek százszázalékosan tiszta profilok, jó néhány médiaügynökség full service ügynökségi feladatokat is ellát. Ez különösen igaz az MMS Communications Kft.-re, amely a Publicis csoport magyarországi tevékenységét fogja össze. 2016-ig még több cégből állt a hazai Publicis. Idetartozott a Vivaki, a Leo Burnett, a Saatchi & Saatchi is, így láthatók voltak külön a média- és a kreatívügynökségi bevételeik. Az MMS-nél emiatt véleményes, hogy média- vagy reklámügynökségnek tekintjük-e, viszont a Vivaki korábbi árbevételei alapján inkább a médiaügynökségek közé tehető, ez tűnik a fő bevételi lábnak. A pandémia fényében egész jó évük volt tavaly, az árbevételük egy kicsit nőtt, a profitjuk egy kicsit csökkent, alapvetően stagnáltak. A közel 1,2 milliárd forintos eredményük kifejezetten magasnak számít. Szólóban csak a New Land Media ért el ennél jelentősebb profitot, illetve a GroupM-ügynökségek csoportszinten lapátoltak össze egy ennél kicsivel magasabb eredményt.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA