- Hirdetés -

Topügynökségek és a pandémia

|

- Hirdetés -

Az elmúlt évben a 15 legmagasabb árbevételű médiaügynökség együttes árbevétele enyhe csökkenést mutatott és összességében az adózott eredményük is megcsappant. A Lounge Group média ügynökségei érték el a legmagasabb árbevételt, az eredményük pedig nagyobb volt, mint az összes többi társaságnak együtt.

A 15 legjelentősebb médiaügynökség 2019-ben 181,6 milliárd, tavaly pedig 177,5 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 2,3 százalékos csökkenést jelent. Ez nagyságrendileg akkora visszaesés, amit a Magyar Reklámszövetség is publikált a teljes reklám- és médiaügynökségi piacra vonatkozóan. Az összesített adózott eredmények terén ennél nagyobb volt a csökkenés: 8,29 milliárdról 6,2 milliárdra zuhant a profit. Magyarán a 2019-es adózott eredmény a negyedével csökkent a legnagyobb szereplőknél.

A tavalyelőtti helyzethez hasonlóan 2020-ban is utcahosszal vezetett a New Land Media Kft. Az állami reklámköltéseket is kezelő társaság árbevétele ugyanakkor csak minimálisan, nagyjából 135 millió forinttal bővült. Az adózott eredményük pedig 5,8 milliárdról hárommilliárd forintra csökkent. Amennyiben csak a New Land Medián kívüli társaságokat nézzük, akkor náluk az árbevétel terén 3,8 százalékot tett ki a csökkenés, az összesített adózott eredmény viszont 29 százalékkal bővült. Így érdekes módon árbevétel terén a teljes piac és a New Land Media teljesítménye között nem volt óriási eltérés.

Darabszámra nézve tavaly hét ügynökségnek nőtt, nyolcnak csökkent az árbevétele, az adózott eredmény viszont tíz cégnél javult és csak ötnél csökkent. Azaz a visszaesés ellenére üzletileg stabilan működtek az ügynökségi piac szereplői.

Csoportos különbségek

A Lounge Group érdekeltségei csoportszinten teljesen más ligában játszottak tavaly is. Nemcsak az említett New Land Media tartozik ugyanis hozzájuk, hanem a Media Dynamics Kft. is, aminek az árbevétele az elmúlt évben 9,4 milliárd forintot tett ki, ami 32 százalékos növekedést jelent 2019-hez viszonyítva. Ráadásul az adózott eredményük is bővült, 260 millióról 441 millió forintra.

A GroupM-hez tartozó ügynökségek közül tavaly is a Wavemaker csoport érte el a legmagasabb árbevételt. Ide a névadó Wavemaker mellett olyan társaságok tartoznak, mint az Mfuture, a METs, az MwaveM és a Team Red Media. Bár a 16,3 milliárd forintos bevételük 4,5 milliárdos csökkenést jelent 2019-hez képest, az adózott eredményüket egy kicsivel növelni is tudták.

A szintén a GroupM-hez tartozó Mindshare esetén pedig a profit mellett az árbevétel is nőtt 2020-ban. A Mediacomnál a nettó árbevétel terén bő egymilliárd forintos csökkenést látni, viszont a társaság eredménye ettől függetlenül javult. Nem is keveset, hiszen a 2019-es 157 millió forintnyi profitjukat tavaly gyakorlatilag megduplázták.

A GroupM ügynökségi csoport együttes árbevétele egyébként 40 milliárd forintot tett ki, az adózott eredményük pedig 1,3 milliárd volt. Fontos megemlíteni, hogy nincsenek százszázalékosan tiszta profilok, jó néhány médiaügynökség full service ügynökségi feladatokat is ellát. Ez különösen igaz az MMS Communications Kft.-re, amely a Publicis csoport magyarországi tevékenységét fogja össze. 2016-ig még több cégből állt a hazai Publicis. Idetartozott a Vivaki, a Leo Burnett, a Saatchi & Saatchi is, így láthatók voltak külön a média- és a kreatívügynökségi bevételeik. Az MMS-nél emiatt véleményes, hogy média- vagy reklámügynökségnek tekintjük-e, viszont a Vivaki korábbi árbevételei alapján inkább a médiaügynökségek közé tehető, ez tűnik a fő bevételi lábnak. A pandémia fényében egész jó évük volt tavaly, az árbevételük egy kicsit nőtt, a profitjuk egy kicsit csökkent, alapvetően stagnáltak. A közel 1,2 milliárd forintos eredményük kifejezetten magasnak számít. Szólóban csak a New Land Media ért el ennél jelentősebb profitot, illetve a GroupM-ügynökségek csoportszinten lapátoltak össze egy ennél kicsivel magasabb eredményt.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Jövő hónaptól kevesebb sportcsatorna lehet itthon

Megszűnik a tartalomszolgáltatás a Digi Sporton július 1-től a csakfoci.hu információi szerint. A Digi sportos portfóliójában három csatorna is tartozott, a kínálatban a legnépszerűbb futball bajnokságok és versenysorozatok összecsapásai is szerepeltek. A csakfoci.hu úgy...

Ásványvízből inkább hazait vesznek a magyarok

Bár a magyar ásványvízpiac az ellátási láncok bizonytalanságai, a pandémia hatásai és a szomszédos országban zajló háború miatt számtalan, a költségeket jelentősen megtöbbszöröző nehézséggel küzd, azért a gyártók a hazai vásárlókra még mindig számíthatnak....

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

6 ok, amiért már nincs értelme a papíralapú adminisztrációnak (x)

Egyre több dolgot tudunk elintézni az interneten papírmunka nélkül, hiszen szinte minden elkezdett átrendeződni az online térbe – így például az adminisztráció is. Egy banki ügyintézés alkalmával már kevesebb nyomtatott papírt kapunk, de hivatalos...

Magyar arany a világ legelismertebb borversenyén

A Decanter World Wine Awards (DWWA) a világ legnagyobb és legelismertebb, páratlan globális érdeklődés által kísért borversenye. Ezért különösen figyelemre méltó eredmény, hogy 2022-ben, a Thummerer Pincészet Egri Vili Papa Cuvée Superior 2018 lett...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....