A Toyota három különleges meghajtású versenygéppel vesz részt a 2022-es Super Taikyu versenysorozatban, amelynek első fordulójára még március 19-20-án, Suzukában, a Suzuka 5-órás hosszútávú versenyen került sor. A versenyzéshez szükséges hidrogén és karbonsemleges üzemanyagok előállításáról és szállításáról is a világ legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota gondoskodik.
Idén a Toyota három különféle üzemanyagot használó versenygéppel indul az ikonikus japán Super Taikyu sorozatban. A cél a karbonsemleges társadalom elérése, illetve az autók továbbfejlesztése révén egyre jobb sportautók létrehozása, valamint a motorsport kihívásainak gyors megoldása. A Toyota a többi iparággal közösen népszerűsíti az új hajtási megoldásokat az új partnerek felé, beleértve a hidrogén és a karbonsemleges üzemanyagok előállítását, szállítását és felhasználását. Emellett a vállalat célja, hogy ne csak a motorsporthoz járuljon hozzá, hanem a társadalom és a jövő fejlődéséhez is a Super Taikyu szervezésében történő együttműködéssel, valamint a versenysorozatot támogató és működtető vállalatok, valamint kapcsolódó szervezetek segítésével.
A versenyautók
A hidrogén belsőégésű motorral meghajtott Corolla a tavalyi Super Taikyu öt versenyéből négyen vett részt, népszerűsítve a motorsportban történő előrelépés lehetőségeit. A tavaly májusi első és a novemberi utolsó verseny közötti mintegy hat hónapban a teljesítmény a benzinmotorok szintjére emelkedett, 24 százalékkal több lóerőt és 33 százalékkal több nyomatékot biztosítva, sikeresen kordában tartva az abnormális égést. Ugyanakkor a hatótáv fokozása, valamint a hidrogén tankolási idejének rövidítése olyan praktikus tényezők, amelyeken az idei évben kell fejleszteni.
Az idei évben egy új GR86 alapú versenyautó is rajthoz áll, amely karbonsemleges üzemanyagot használ, kibővítve a belsőégésű motorhoz használható lehetőségek számát. A modell a GR Yaris motorjából kifejlesztett 1,4 literes turbómotort használja. A karbonsemleges üzemanyag egyre nagyobb figyelmet kap a karbonsemlegesség elérése érdekében. Ugyan az üzemanyag elégetése során széndioxid keletkezik, ám annak létrehozásához a levegőben lévő széndioxidot használják fel, amely így közel nullás egyenleget eredményez, a már rendelkezésre álló infrastruktúrát és technológiát használva. Azáltal, hogy a kategóriában a Subaru Corporation is indul, erős konkurenciára lehet majd számítani, ami lehetővé teszi a problémás pontok feltérképezését, a javításokat és a jövőbeli használati lehetőségek feltérképezését. Emellett pedig az itt szerzett tudás felhasználható lesz a Subaru BRZ és a GR86 továbbfejlesztéséhez.
A második fordulótól kezdve egy benzines GR86 is rajthoz áll: a FUJI SUPER TEC 24 óráson a TOM’S SPIRIT csapata üzemelteti majd a versenyautót. A karbonsemleges GR86-hoz viszonyítva sokkal inkább a sorozatgyártású autóra hasonlító modell szintén az ST-Q kategóriában indul, az itt megszerzett tapasztalatokat pedig a sorozatgyártású modellek és alkatrészeinek továbbfejlesztésére használja a Toyota, még jobb motorsport-alapú autókat létrehozva.
A hidrogén és a karbonsemleges üzemanyag előállítása, szállítása és felhasználása
A Fukushimában található Namie Town napelemes forrásból származó hidrogénje mellett a hidrogén hajtású motorral rendelkező Corolla versenyautó a Tokyo Electric Power Company Holdings, Inc., és a Toray Industries, Inc. együttműködésében ugyancsak napenergiával létrehozott hidrogénjét használja majd. Ez utóbbit jelenleg a Yamanashi prefektúra gyáraiban használják. Óránként akár 370 Nm3 hidrogént képes előállítani a napelemből származó elektromos áram a víz elektrolízisével a Kofuban található Komekurayama Electric Power Storage Technology Research Site. Az itt található Yamanashi Hydrogen Company, Inc. az első olyan vállalat Japánban, amely a P2G (power-to-gas) alapú rendszert fejleszti és népszerűsíti a hidrogén alapú társadalom megteremtéséhez. A vállalat nem csak a P2G rendszerek technológiai fejlesztését, hanem terjesztését is végzi.
A hirdogénes Corolla versenyautó számára szükséges üzemanyagot a Toyota Transportation Co., Ltd bioüzemanyagot használó szállítói, valamint a Commercial Japan Partnership Technologies üzemanyagcellás teherautói szállítják majd a versenyekre. Eddig a hidrogén szállítása fém tartályokban történt, de ez változik. A CJPT üzemanyagcellás elektromos teherautói könnyű gyanta alapú betéttel rendelkező tartályokban szállítják a hidrogént, amelyek elgondolásukban a Mirai megoldásához hasonlítanak. A gyantás betétek révén a tartályok nyomása 20-ról 45 MPa-ra növelhető, így a szállítható hidrogén mennyisége közel a négyszerese a korábbi versenyekhez viszonyítva. Emellett a Toyota folyamatosan továbbfejleszti a technológiát a hidrogén különböző területeken történő hatékony alkalmazása érdekében, a tárolási nyomást egészen 70 MPa-ig növelve.
A hidrogén motoros Corolla versenyautó kettős szerepben áll rajthoz az idei sorozatban: a cél a hatótáv növelése, valamint a hidrogén tankolásának rövidítése lesz. A rendszer abnormális égési folyamatai megakadályozhatók a precíz üzemanyag-befecskendezés és a hidrogén hatékonyabb felhasználása révén. Ennek eredményeként a hatótáv akár 20 százalékkal is javulhat a korábbi versenyhez képest. A további növelés érdekében a Toyota új technológiákkal kísérletezik, amely lehetővé teszi a jelenleg használt hidrogén gáz cseppfolyós hasznosítását. Ha ezt sikerülne elérni, a mennyiségre vetített energiasűrűség nem csak nagymértékben növelné a hatótávot, de tovább növelné a hidrogénnel kapcsolatos lehetőségek számát. A tavalyi frissítéseknek köszönhetően már mindkét oldalról tankolható az autó, méghozzá egyre gyorsabban. Az idei évben ezt a tempót szeretné fokozni a Toyota csapata, növelve a tankolásnál alkalmazott nyomást. Alaphelyzetben ez jelentősen növelné a hőmérsékletet, de az új kialakítású töltőcsatlakozó nagyobb átfolyást biztosít úgy, hogy közben a hőmérséklet is a biztonságos határon belül marad. Ennek köszönhetően a korábbi versenyeken tapasztalt kétperces tankolási idő másfél percre csökkent már a korábbi versenyeken is. Az ST-Q kategóriában a hidrogénes Corolla, valamint a karbonsemleges üzemanyagot használó GR86 mellett a Mazda Motor Corporation MAZDA SPIRIT RACING Bio concept DEMIO versenyautója, valamint a Subaru SDA Engineering BRZ CNF Concept modellje is rajthoz áll, karbonsemleges üzemanyag által hajtva. A három vállalat megosztja majd egymás között a megszerzett információkat, miközben a versenyen egymás ellen küzd majd, fokozva saját technológiai kutatási sebességét, elősegítve a karbonsemleges társadalom kialakulását. A Toyota a továbbiakban is számos különböző érintettel dolgozik együtt azon, hogy továbbfejlessze járműveit és felgyorsítsa a technológia fejlesztését a motorsport szigorú követelményrendszerének megfelelően. A vállalat az iparág határain túl is köt partneri viszonyokat, kibővítve a hidrogén és a karbonsemleges üzemanyag előállításának, szállításának és felhasználásának lehetőségeit, úton a karbonsemleges társadalom felé.