- Hirdetés -

Új trend a cégkultúrában: ilyen egy szabadságközpontú vállalat

|

- Hirdetés -

Itthon most még megdöbbentően hangozhat, hogy léteznek olyan munkahelyek, ahol az ember szabadon választhat főnököt sőt, a céges bankkártyát is használhatja. Világszerte azonban egyre népszerűbb a szabad cégkultúra. Talán itthon is trendet teremthet egy magyar cég, ami a munkahelyi szabadságot tűzte zászlajára, és idén másodjára kapta meg a WorldBlu minősítését.

Hogy milyen egy szabad elvekkel működő cég? Természetesen szuper, de mindemellett komoly koncepció van mögötte. Hiszen hogyan is lehetne megváltoztatni egy alapvetően félelem alapú, hagyományos cégfelépítési módszert, ahol a munkatársak és a cégvezetés nap mint nap egymásnak feszül, mint egy komoly és működőképes elgondolással, ami ennek épp az ellenkezőjét, azaz a szabadságot használja, mint motiváló erőt. Márpedig ebből mindenki profitál.

„A szabad cégkultúra nem csupán egy jól hangzó, ám légből kapott dolog, ugyanis konkrét összefüggés van a szabadság és egy cég fejlődése között. Tény, hogy azok a cégek, akik alkalmazzák a Szabadság mint cégkultúra modellt, amit oktatunk, hétszer jobban fejlődtek egy hároméves periódus alatt, mint a hagyományos modell alapján működő vállalatok” - fogalmazta meg a WorldBlu nevű nemzetközi szervezet alapítója és vezérigazgatója, Traci Fenton.

Álomlabdába írják vágyaikat az alkalmazottak, a cég pedig valóra váltja

Traci a Szabadság mint cégkultúra című, már magyarul is megjelent könyvében foglalta össze azokat az alapelveket, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a vállalatok végre szakítsanak a félelmen alapuló koncepciójukkal. A könyvben nem csak elméleti tudás, de rengeteg gyakorlat és példa is szerepel azon vállalkozások számára, kik szeretnék magukénak tudni ezt a modellt.

„A Szabadság mint cégkultúra stratégiája három alappilléren nyugszik: a szabadságközpontú gondolkodásmódon, a szabadságközpontú vezetésen és a szabadságközpontú szervezeten. Rengeteg gyakorlatunk van arra, hogy ezt sikeresen elsajátítsák és alkalmazzák a cégvezetők és a munkatársak is. Ilyen például a nyitott könyvként működő menedzsment, amikor a cég dolgozói ismerik a vállalat anyagi helyzetét is és ennek megfelelően tudnak önállóan dönteni mondjuk arról, hogy mennyit költenek a céges bankszámláról.”

Traci szervezete, a WorldBlu világszerte több száz cég stratégiáját ismerte meg, és azon vállalkozások gyakorlatát is megosztotta, amelyek már jó ideje hatékonyan működnek kisebb cégeknél és multiknál is.

„Az egyik WorldBlu által minősített szabad elven működő brit cégnél például működik egy „álomlabda-gép”. Egy régi rágógumi-automatát alakítottak át és a kis műanyag labdákba az alkalmazottak egy cetlit tesznek, amelyre felírják az álmukat. Minden alkalommal, amikor a cég eléri a negyedéves kitűzött célt, kipörgetnek egy ilyen álomlabdát és megvalósítják az abban rejlő álmot. Ez a gyakorlat arról szól, hogy egy vállalati demokráciában mind a kollektív, mind pedig az egyéni célok fontosak: érjük el közösen a célt és valósítsunk meg egy egyéni álmot is, mert mindkettő ugyanolyan fontos. Sok cégnél még mindig a főnök dönti el, ki kap bónuszt, vagy a beosztástól, esetleg a cégnél eltöltött évektől függ, ki kapja. De vajon ez igazságos is? Van egy szabadságközpontú cég, akiknél ez úgy működik, hogy minden negyedév végén kapnak az alkalmazottak egy bizonyos számú pontot, a pontok pedig egy bizonyos összeget érnek. A dolgozók anonim módon adhatnak pontokat olyan arányban a többi alkalmazottnak, ahogy szerintük dolgoztak. A végén pedig mindenki a kapott pontjainak megfelelő összeget kapja bónuszként negyedévente. Ez azért is zseniális, mert az dolgozók pontosan tudják, ki mennyire dolgozott a célok eléréséért.”

Ők az első szabadságközpontú munkahely Magyarországon

Forray Niki cége, a Balloon World Magyarországon az első cég, aki megkapta a WorldBlu minősítését, ráadásul kétszer is: egyszer 2021-ben, másodjára pedig idén. A cégvezető régóta nagy hangsúlyt fektet arra, hogy egy félelmek nélküli, szabadságon és egymás tiszteletén alapuló vállalatot működtessen, ez pedig évek óta sikeresen működik. Igen, itt a céges bankkártyáról is költhetnek szabadon a dolgozók.

„A mi cégünknél működik a céges hitelkártyáról való költés. Amikor egy kiállításra utaznak a munkatársaim, kontroll nélkül költhetnek a kártyáról, ők vehetik meg a repülőjegyet, foglalhatják a szállást, fizethetik a fogyasztásukat. Soha nem fordult még elő, hogy becsaptak volna. Maguktól döntenek úgy, hogy nem élnek ezzel vissza, és az olcsóbb repülőjegyet választják, nem drága étterembe ülnek be, hanem egy kedvezőbb árú pizzériába. Nem ellenőrzöm őket sosem, mert megbízunk egymásban és tudom, hogy nem élnek vissza vele, egyszerűen a józan paraszti ésszel döntenek és ez működik” - magyarázta cégének működési elvét Forray Niki, aki szerint egy vállalkozás akkor működik jól, ha már a kiválasztáskor tudják, kivel szeretnének dolgozni. - „Már a felvételnél kiderül, ki az, akinek ez megfelel és ki az, akinek nem. Hiszek benne, hogy az ilyen, szabadon működő cégek megtalálják azokat az alkalmazottakat, akikkel ez oda-vissza működik.”

Forray Niki szerint nagyon fontos, hogy a bizalom és a kölcsönös tisztelet akkor is jelen legyen, amikor valaki éppen hibát követett el.

„Volt olyan, hogy kaptam egy emailt, aminek az volt a tárgya, hogy ezt most nagyon elszúrtam. Az egyik alkalmazottam őszintén leírta, hogy ő rontott el valamit, ami egyébként egy hétre ellehetetlenítette az online értékesítésünket egész Szlovákiában. De vállalta a felelősséget és nem hezitált hozzám fordulni. Nagyon fontos a visszajelzés, amit nem csak én teszek az alkalmazottak felé, de ők is tehetnek felém, mert a teljesítményértékelési rendszerünk 360 fokos és ők is mérik az én ügyvezetői teljesítményemet. Az elején fájdalmas volt, furcsa érzés, amikor úgy érzed, hogy ítélkeznek vagy kritizálnak, de ebből én is rengeteget tanultam, hiszen figyelembe veszem, hogy mik az igények, mert mindenki egy csapatban játszik.”

Nem csak ideológia, hanem a siker kulcsa

Traci Fenton szerint a szabad cégkultúra nem csak egy ideológia, de egyben a sikeres vállalkozás kulcsa is.

„Egy indiai multi, ami 150 ezer alkalmazottat foglalkoztat egyszer csak azt vette észre, hogy egyre rosszabbul megy a cégnek. Százmillió dollárt kellett spórolniuk, különben el kellett volna küldeniük sok-sok alkalmazottat. Ez a cég úgy döntött, elmondja a dolgozóknak, milyen helyzetbe került a vállalat. Megkérték a dolgozókat, osszák meg az ötleteiket, hogyan lehetne ezt az összeget megspórolni, amire több száz megoldás érkezett. A cégvezetés 76 ötletet alkalmazott, ezzel pedig nem csak száz-, hanem 260 millió dollárt sikerült megtakarítaniuk és egyetlen dolgozót sem kellett elbocsátaniuk.”

Traci azt tanácsolja a szabad cég gondolatával kacérkodó cégvezetőknek, hogy először is tegyék fel maguknak a kérdést, mitől félnek.

„Elsőként kérdezzék meg magukat, hogyan vezetnék a céget, ha nem félnének. Aztán következhet az, hogy irányítsanak szabadsággal, ami túlmutat a félelmen. Ezután gondolkodjanak azon, hogyan tudnának valódi erőt adni a dolgozóknak, és itt most nem arról van szó, hogy hol legyen a céges karácsonyi buli, hanem hogy átlátható legyen a cég a dolgozók számára is. Például hogy megválaszthassák a közvetlen menedzserüket vagy főnöküket, hiszen mindenkinek jó, ha olyan emberek dolgoznak együtt nap mint nap, akik szeretnek is együtt együttműködni. Az is segít, ha rendszert és folyamatosságot adunk a dolgozóknak” - osztotta meg tanácsait Traci.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így védhetjük a szemünket mobilozás közben

A jó idővel jön a napsütés is, amitől gyakran nehezebb látni a kijelzőnket. Ilyenkor hajlamosak vagyunk felhúzni a fényerőt, ami azonban hosszútávon káros lehet szemünknek. A HONOR összeszedett pár általános tippet arról, hogy –...

Új kreatív platformot kapott az Euronics

Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja. Április közepén debütál az a 11 reklámfilm is, amelyek alapja az őszinteség és az önreflexió. A filmek különböző, ismerős szituációkat mutatnak be mellébeszélés nélkül,...

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az...

A tévé előtt szurkolhatunk a női hoki válogatottnak

A férfi Divízió I/A-s jégkorong-világbajnokság előtt a női nemzeti csapatunk Ausztriában zajló Divízió I/A-s vb-je is képernyőre tűzi a Sport TV és az AMC Mikro Magyarországon. A magyar válogatott komolyan készül a viadalra, és...

Ezért nem érdemes otthon őrizgetni a használt mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra...

Ismét díjat nyert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a...

Hétfőn indul az első közösségi talkshow

Készülj fel az inspiráló beszélgetésekre, hétfőn 21 órakor ugyanis érkezik hazánk első közösségi talkshowja, a Ki vele! A WMN és VIASAT3 közös műsorának két moderátora, Csepelyi Adrienn és Krajnyik Cintia nem félnek megragadni az...

Érdekes játékkal készül a Vivicittára a Szentkirályi

Egyedi módon hívja fel a futók és a látogatók figyelmét a folyadékpótlás fontosságára a Szentkirályi ásványvíz. A Telekom Vivicittá Félmaraton hivatalos hidratációs partnere az április 20-21-én zajló futóünnepen egy 50 négyzetméteres, interaktív hidratációs társasjátékkal...

Akcióban a Disney és a National Geographic

A The Walt Disney Company és a National Geographic egy új, több platformra kiterjedő globális kampányt indít a Föld napja alkalmából. Az Otthonunk nevet viselő kezdeményezés olyan programokat mutat be filmkészítők, történetmesélők közreműködésével, melyek...

Közel félmilliárd forintnyi támogatásról döntött az NFI

Televízió és stream szolgáltatásra készülő filmek gyártásának támogatásáról döntött a Nemzeti Filmintézet (NFI). Az összesen 456,49 millió forintnyi támogatásban részesülő alkotások között szerepel Csehov egyik legismertebb darabjának tévéfilm feldolgozása kiváló szereposztással, valamint a magyar...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új éttermet nyitott a Burger King

Második éttermét nyitja a Burger King Zala vármegyében, Zalaegerszeg mellett most már Nagykanizsán is élvezhetik a burger rajongók az eredeti WHOPPER élményt. A belvárosban található étterem fejlesztése tavaly júliusban indult, a közel 1 milliárd...

Így védhetjük a szemünket mobilozás közben

A jó idővel jön a napsütés is, amitől gyakran nehezebb látni a kijelzőnket. Ilyenkor hajlamosak vagyunk felhúzni a fényerőt, ami azonban hosszútávon káros lehet szemünknek. A HONOR összeszedett pár általános tippet arról, hogy –...

Új kreatív platformot kapott az Euronics

Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja. Április közepén debütál az a 11 reklámfilm is, amelyek alapja az őszinteség és az önreflexió. A filmek különböző, ismerős szituációkat mutatnak be mellébeszélés nélkül,...

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az...

A tévé előtt szurkolhatunk a női hoki válogatottnak

A férfi Divízió I/A-s jégkorong-világbajnokság előtt a női nemzeti csapatunk Ausztriában zajló Divízió I/A-s vb-je is képernyőre tűzi a Sport TV és az AMC Mikro Magyarországon. A magyar válogatott komolyan készül a viadalra, és...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...