- Hirdetés -

Új trendeket hozott a kereskedelemben a járvány

|

A koronavírus egyik nagy nyertese az e-kereskedelem. Az online kiskereskedelmi forgalom 2020-ban 4 százalékos bővülésével minden rekordot felülírt, forgalma pedig elérte a 909 milliárd forintot. De mi történt más kereskedelmi területeken, hogyan alkalmazkodtak ehhez a rendkívüli helyzethez azok a vállalatok, akik korábban többnyire hagyományos vagy esetleg speciális kereskedelemi csatornát használtak? A tapasztalok bemutatásában Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója segít.

2020 márciusa óta alapvető tendenciák változtak meg a kereskedelemben. A járvány hazai megjelenése és az ország zárása elsőként az alapélelmiszerek és tisztitószerek forgalmát emelte meg drasztikusan, ezt követte a „maradj otthon” kampány keretében az otthoni munkavégzéshez és digitális oktatáshoz szükséges eszközök, főleg technológiai eszközök beszerzése. Nem véletlen, elektronika és IT területen is nagyon jó évet zártak a kereskedők. Miután sok ember a nap 24 óráját otthon töltötte, sokan elkezdték felfrissíteni, komfortosabbá tenni lakásukat és életüket – ekkor erősödött fel a bútorvásárlás, kertészeti eszközök vásárlása vagy éppen a kényelmes ruhák forgalma is. Sok minden megváltozott, így a szépségápolási szokások is, aminek következtében a testápolás-és szépségápolási termékek piaca 5,6%-ot esett vissza. Ez természetesen egyes szegmenseket jobban érintett – ilyen az illat, a smink és a naptejek -, míg másokat kevésbé.

„Nagyon fontos, hogy egy vállalat mind termékportfólióban, mind üzleti modelljének tekintetében azonnal reagáljon a megváltozott helyzetre. Az AVON-nál már az első hullám kezdetén nagy hangsúlyt fektettünk a termékfejlesztésre, ennek eredményeképpen hidratáló kézgél és antibakteriális hatású folyékony szappan, valamint mosható és újrahasználható pamut arcmaszkok jelentek meg termékeink között, de később a portfóliónk tovább bővült regeneráló test- és kézápoló termékekkel is. Komoly forgalomnövekedést értünk el az olyan termékeink esetén, amelyek a „szépségszalon” szolgáltatásokat váltották ki, így például a hajfestékek vagy a szőrtelenítők. Bár nem kiemelt termékcsoport, de sosem voltak olyan kelendőek divatos pizsamáink, kényelmes, otthoni viseleteink, mint most” – mondta el Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója.

A kiskereskedelmi forgalom alakulásáról mára már pontos adatok állnak rendelkezésre, 2020-ban 0,2%-os csökkenés történt, mindez úgy, hogy a forgalom felét adó élelmiszer kereskedelem éves szinten 3%-kal nőtt. Kevesebb prémium élelmiszer fogyott, jelentősen csökkent a ruházati cikkek forgalma, ez a szegmens szenvedte a legnagyobb veszteséget a vendéglátás-turizmus és az üzemanyag kereskedelem mellett. Számos kiskereskedelmi bolthálózat került nehéz helyzetbe, többen ki is vonultak Magyarországról. Összességében a nem élelmiszer kereskedelmi szegmens 0,4%-os forgalomcsökkenést szenvedett el 2020-ban.

Az online kereskedelem bővülése azonban félelmetes tempót diktált. A digitális térben zajló kereskedelem a 2020-as 45%-os növekedésével legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben, pedig az ezt megelőző évekbeli 16-18% közötti bővülése is jelentősnek számított. A közvetítő – például online piactér – nélküli, közvetlenül a fogyasztónak értékesítő ún. DTC márkák, különösen ellenállónak bizonyultak.

„Az AVON direkt kereskedelmi rendszerének nagy kihívást jelentett a pandémia, hiszen Tanácsadóink számára nagyon fontos a vásárlóikkal való közvetlen kapcsolattartás, találkozás. Éppen ezért minden segítséget megadtunk nekik, hogy tevékenységüket az online térben is sikeresen folytathassák – kezdve az Interaktív Katalógusunktól egészen a már digitális térben való eligazodást segítő új, AvonOn alkalmazásig” – mondta Olasz Henrietta, majd hozzátette: „Erőfeszítéseink sikerét mutatja, hogy az e-kereskedelmi eladásaink globálisan 2020 negyedik negyedévében 43%-os növekedést mutattak, és a digitális prospektusokból származó eladások 137% -kal emelkedtek. Tanácsadóink Magyarországon is egyre komfortosabban mozognak a digitális térben, így termékeink egyre több csatornán tudják elérni vásárlóinkat, megfelelve a mai kor elvárásainak.”

Az e-kereskedelem szárnyalása csakis a megfelelő logisztika mellett lehetséges. Míg 2019-ben a belföldi rendelések mintegy 43%-át a vásárlók személyesen vették át csomagpontokon vagy egyéb átvételi helyeken, 2020 tavaszától a házhoz szállítás lett a domináns. A futárszolgálatok tavasztól karácsonyi forgalomhoz hasonló csomagszámokkal dolgoztak. Nagy előnyt jelentett, hogy a futárszolgálatok gyors bővüléséhez szabad munkaerő is volt a piacon, és a megrendelt termékek átadása is felgyorsult az online, előre fizetés miatt.

„A szigorú intézkedéseknek köszönhetően a disztribúciós központunk működésére nem volt hatással a járvány, sikerült a megfelelő létszámot biztosítanunk a napi működéshez. A szállító partnerünk is jól vizsgázott, a megnövekedett ecommerce rendelésszám ellenére időben szállítják az átadott AVON csomagokat. A nemzetközi szállítmányok esetében volt csak némi fennakadás, amikor a járványhelyzet kialakulása elején néhány export szállítmányunk várakozni kényszerült a határátkelőkön” – mondta el az AVON Magyarország ügyvezetője.

Összességében elmondható, hogy a közvetlen értékesítés a nehéz gazdasági helyzet ellenére még tovább erősödött, többek között azért is, mert az további kereseti lehetőséget kínál: „A járvány indulásakor lecsökkent, de év végére nőtt az aktív Tanácsadók létszáma is, hiszen az AVON által biztosított rugalmas kereseti lehetőség sokak számára jelentett segítséget e nehéz helyzetben is” – mondta Olasz Henrietta, majd hozzátette: „Sajnos cégünk nemzetközi standardok (IFRS) szerinti 2020-as árbevétele így is 8%-kal csökkent az előző évhez képest, de más régiós országok árbevétel alakulását tekintve ez még így is jó eredménynek számít. 2021-ben a piaccal együtt szeretnénk nőni, körülbelül 8 százalékos bővüléssel számolunk.”

Összességében elmondható, hogy az e-kereskedelem új utakat nyitott meg a gazdaságban, amelyek minden bizonnyal a vírus visszaszorítása után is megmaradnak. A McKinsey felmérésében a vásárlók 50-80 százaléka mondta azt, hogy a jó tapasztalat miatt a jövőben is használni fogja a virtuális csatornákat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Keveset költenek digitalizációra a hazai kkv-k

Visszafogottság jellemzi a magyar kkv szektort, ha a digitalizációról van szó. A jelenlegi turbulens gazdasági környezetben sokan inkább a kivárásra játszanak, hátha javulnak a gazdasági mutatók. Noha a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves...

Már a mozikban a magyar Eufória

Két fiatal szerhasználó felépülésének első 1,5 évét követi nyomon a hazai mozikban december 5-től látható új magyar dokumentumfilm, a Nemzeti Filmintézet támogatásával elkészült Mélypont érzés. Miklós Ádám rendező és Száki Adrián producer úgy nyúltak...

A sarki fény is beköltözik a Nyugati téri Mekibe

A látogatók egy varázslatos utazás részesei lehetnek, ahol a rénszarvasszánon utazó Mikulás, angyalkák, mézeskalácsfigurák és karácsonyi fényárban úszó házikók mellett a misztikus és látványos sarki fény is megjelenik.A McDonald’s Nyugati téri egységének egyedi attrakciója,...

Fenntartható magyar márkákat díjaztak

Fenntarthatóságért és környezetvédelemért tett kimagasló erőfeszítésekért díjaztak vállalatokat, kiemelkedő márkákat és személyiségeket december 3-án a GREEN BRANDS regionális Gálán Bécsben, a gyönyörű Niederösterreich Palais-ban, ahol számos magyar márka is elismerésben részesült. Itt derült ki...

Ilyen ajándékokra vágynak a fiatalok

Bár a legújabb AirPodsra vagy egy dizájner táskára sem mondanak nemet, a Mastercard felmérése szerint a Z generáció számára ezek az ajándékok inkább eszközök, amelyek segítségével elérhetik azt, amire igazán vágynak: az életre szóló...

Agymanók-rajongóknak kötelező: új sorozat indul

Az „Agymanók” világában játszódó az „Álom Stúdió” (Dream Productions) 2024. december 11-én, a „Nyerni vagy Veszíteni” (Win or Lose) saját gyártású sorozat 2025. február 19-én érkezik a platformra.Majdnem 40 évvel az indulása után két...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...