- Hirdetés -

Új trendeket hozott a kereskedelemben a járvány

|

- Hirdetés -

A koronavírus egyik nagy nyertese az e-kereskedelem. Az online kiskereskedelmi forgalom 2020-ban 4 százalékos bővülésével minden rekordot felülírt, forgalma pedig elérte a 909 milliárd forintot. De mi történt más kereskedelmi területeken, hogyan alkalmazkodtak ehhez a rendkívüli helyzethez azok a vállalatok, akik korábban többnyire hagyományos vagy esetleg speciális kereskedelemi csatornát használtak? A tapasztalok bemutatásában Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója segít.

2020 márciusa óta alapvető tendenciák változtak meg a kereskedelemben. A járvány hazai megjelenése és az ország zárása elsőként az alapélelmiszerek és tisztitószerek forgalmát emelte meg drasztikusan, ezt követte a „maradj otthon” kampány keretében az otthoni munkavégzéshez és digitális oktatáshoz szükséges eszközök, főleg technológiai eszközök beszerzése. Nem véletlen, elektronika és IT területen is nagyon jó évet zártak a kereskedők. Miután sok ember a nap 24 óráját otthon töltötte, sokan elkezdték felfrissíteni, komfortosabbá tenni lakásukat és életüket – ekkor erősödött fel a bútorvásárlás, kertészeti eszközök vásárlása vagy éppen a kényelmes ruhák forgalma is. Sok minden megváltozott, így a szépségápolási szokások is, aminek következtében a testápolás-és szépségápolási termékek piaca 5,6%-ot esett vissza. Ez természetesen egyes szegmenseket jobban érintett – ilyen az illat, a smink és a naptejek -, míg másokat kevésbé.

„Nagyon fontos, hogy egy vállalat mind termékportfólióban, mind üzleti modelljének tekintetében azonnal reagáljon a megváltozott helyzetre. Az AVON-nál már az első hullám kezdetén nagy hangsúlyt fektettünk a termékfejlesztésre, ennek eredményeképpen hidratáló kézgél és antibakteriális hatású folyékony szappan, valamint mosható és újrahasználható pamut arcmaszkok jelentek meg termékeink között, de később a portfóliónk tovább bővült regeneráló test- és kézápoló termékekkel is. Komoly forgalomnövekedést értünk el az olyan termékeink esetén, amelyek a „szépségszalon” szolgáltatásokat váltották ki, így például a hajfestékek vagy a szőrtelenítők. Bár nem kiemelt termékcsoport, de sosem voltak olyan kelendőek divatos pizsamáink, kényelmes, otthoni viseleteink, mint most” – mondta el Olasz Henrietta, az AVON Magyarország ügyvezető igazgatója.

A kiskereskedelmi forgalom alakulásáról mára már pontos adatok állnak rendelkezésre, 2020-ban 0,2%-os csökkenés történt, mindez úgy, hogy a forgalom felét adó élelmiszer kereskedelem éves szinten 3%-kal nőtt. Kevesebb prémium élelmiszer fogyott, jelentősen csökkent a ruházati cikkek forgalma, ez a szegmens szenvedte a legnagyobb veszteséget a vendéglátás-turizmus és az üzemanyag kereskedelem mellett. Számos kiskereskedelmi bolthálózat került nehéz helyzetbe, többen ki is vonultak Magyarországról. Összességében a nem élelmiszer kereskedelmi szegmens 0,4%-os forgalomcsökkenést szenvedett el 2020-ban.

Az online kereskedelem bővülése azonban félelmetes tempót diktált. A digitális térben zajló kereskedelem a 2020-as 45%-os növekedésével legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben, pedig az ezt megelőző évekbeli 16-18% közötti bővülése is jelentősnek számított. A közvetítő – például online piactér – nélküli, közvetlenül a fogyasztónak értékesítő ún. DTC márkák, különösen ellenállónak bizonyultak.

„Az AVON direkt kereskedelmi rendszerének nagy kihívást jelentett a pandémia, hiszen Tanácsadóink számára nagyon fontos a vásárlóikkal való közvetlen kapcsolattartás, találkozás. Éppen ezért minden segítséget megadtunk nekik, hogy tevékenységüket az online térben is sikeresen folytathassák – kezdve az Interaktív Katalógusunktól egészen a már digitális térben való eligazodást segítő új, AvonOn alkalmazásig” – mondta Olasz Henrietta, majd hozzátette: „Erőfeszítéseink sikerét mutatja, hogy az e-kereskedelmi eladásaink globálisan 2020 negyedik negyedévében 43%-os növekedést mutattak, és a digitális prospektusokból származó eladások 137% -kal emelkedtek. Tanácsadóink Magyarországon is egyre komfortosabban mozognak a digitális térben, így termékeink egyre több csatornán tudják elérni vásárlóinkat, megfelelve a mai kor elvárásainak.”

Az e-kereskedelem szárnyalása csakis a megfelelő logisztika mellett lehetséges. Míg 2019-ben a belföldi rendelések mintegy 43%-át a vásárlók személyesen vették át csomagpontokon vagy egyéb átvételi helyeken, 2020 tavaszától a házhoz szállítás lett a domináns. A futárszolgálatok tavasztól karácsonyi forgalomhoz hasonló csomagszámokkal dolgoztak. Nagy előnyt jelentett, hogy a futárszolgálatok gyors bővüléséhez szabad munkaerő is volt a piacon, és a megrendelt termékek átadása is felgyorsult az online, előre fizetés miatt.

„A szigorú intézkedéseknek köszönhetően a disztribúciós központunk működésére nem volt hatással a járvány, sikerült a megfelelő létszámot biztosítanunk a napi működéshez. A szállító partnerünk is jól vizsgázott, a megnövekedett ecommerce rendelésszám ellenére időben szállítják az átadott AVON csomagokat. A nemzetközi szállítmányok esetében volt csak némi fennakadás, amikor a járványhelyzet kialakulása elején néhány export szállítmányunk várakozni kényszerült a határátkelőkön” – mondta el az AVON Magyarország ügyvezetője.

Összességében elmondható, hogy a közvetlen értékesítés a nehéz gazdasági helyzet ellenére még tovább erősödött, többek között azért is, mert az további kereseti lehetőséget kínál: „A járvány indulásakor lecsökkent, de év végére nőtt az aktív Tanácsadók létszáma is, hiszen az AVON által biztosított rugalmas kereseti lehetőség sokak számára jelentett segítséget e nehéz helyzetben is” – mondta Olasz Henrietta, majd hozzátette: „Sajnos cégünk nemzetközi standardok (IFRS) szerinti 2020-as árbevétele így is 8%-kal csökkent az előző évhez képest, de más régiós országok árbevétel alakulását tekintve ez még így is jó eredménynek számít. 2021-ben a piaccal együtt szeretnénk nőni, körülbelül 8 százalékos bővüléssel számolunk.”

Összességében elmondható, hogy az e-kereskedelem új utakat nyitott meg a gazdaságban, amelyek minden bizonnyal a vírus visszaszorítása után is megmaradnak. A McKinsey felmérésében a vásárlók 50-80 százaléka mondta azt, hogy a jó tapasztalat miatt a jövőben is használni fogja a virtuális csatornákat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA