- Hirdetés -

Ünnepel a Vodafone

|

Tízéves a Vodafone M-Pesa mobilfizetési rendszere.

 

A Vodafone M-Pesa nem csupán a világ vezető mobilfizetési rendszere, de jelentős mértékben javítja a használók életminőségét, biztonságát és egészségügyi ellátását is. A jelenleg 10 országban használt M-Pesa szolgáltatáson keresztül havi több száz millió pénzügyi tranzakciót bonyolítanak le azokban az országokban, ahol sokan olyan, a külvilágtól elzárt helyeken élnek, ahol nincsenek bankok, de van mobilszolgáltatás. Az M-Pesa ma már lehetővé teszi a közüzemi számlák fizetését, a megtakarítások kezelését és többek között a mikro-hitelezést is. A szolgáltatás a készpénz-alapú társadalmakban növeli a biztonságot és hozzájárul ahhoz is, hogy az egészségügyi ellátást a nehezen megközelíthető afrikai falvakban is egyre többen tudják igénybe venni.

 

A 10 évvel ezelőtt Kenyában elindított Vodafone M-Pesa mobilfizetési rendszer 2016 végére közel 29,5 millió aktív ügyfelet szolgált ki. A rendszeren keresztül 2016-ban mintegy 6 milliárd ügyletet dolgoztak fel, 2016 decemberében másodpercenként 529, összesen pedig 614 millió M-Pesa tranzakcióra került sor.

 

A Vodafone jelenleg 10 országban kínál M-Pesa szolgáltatásokat: Albániában, a Kongói Demokratikus Köztársaságban, Egyiptomban, Ghánában, Indiában, Kenyában, Lesothóban, Mozambikban, Romániában és Tanzániában.

 

Az M-Pesa-t a Vodafone kenyai partnere, a Safaricom vezette be 2007. március 6-án. A szolgáltatás lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egy alap mobilkészülék – illetve újabban már akár okos alkalmazás – segítségével biztonságosan tudjanak pénzt utalni, fogadni és tárolni. Az ügyfelek bármelyik M-Pesa ügynöknél személyesen tudnak pénzt befizetni M-Pesa számlájukra, mellyel mobilkészülékük segítségével akár fizethetnek, akár átutalhatják valaki másnak, aki a legközelebbi M-Pesa ügynöktől tudja felvenni a pénzt.

 

 

Patrick története

 

Az M-Pesa ezenfelül jelentős mértékben csökkenti az utcai rablás, betörés és megvesztegetés esélyét az olyan készpénz-alapú társadalmakban, ahol csak a lakosság egy nagyon kis része fér hozzá a hagyományos pénzügyi szolgáltatásokhoz.

 

Michael Joseph, a Vodafone Csoport M-Pesát vezető ügyvezető igazgatója szerint az M-Pesa egy olyan forradalmi szolgáltatás, amely a világ néhány legszegényebb közösségében több tízmillió ember számára tette lehetővé üzleti vállalkozások indítását és stabilabb pénzügyi alapok kialakítását. Mint mondta, „A Vodafone nagyon büszke arra, hogy az M-Pesa gazdagítani tudja az ügyfelek mindennapi életét, és nagyobb biztonságot tud nyújtani jövőjük megtervezésében.”

 

 

Magas szintű banki szolgáltatások mindenki számára

 

Az elmúlt évtizedben az M-Pesa messze túlszárnyalta eredeti funkcióját, azt, hogy csupán a magánszemélyek közötti pénzátutalásoknál nyújtson segítséget. A szolgáltatás immár több ország tágabb értelemben vett gazdaságában is fontos szerepet játszik, számos alapművelethez – közüzemi számlák befizetéséhez, bér- és nyugdíjfizetésekhez, valamint mezőgazdasági támogatások ás állami juttatások kifizetéséhez – is igénybe veszik. Az M-Pesa ügyfelei kiskereskedelmi egységekben és a neten is vásárolhatnak termékeket és szolgáltatásokat. Az M-Shwari, M-Pawa és KCB M-Pesa szolgáltatások segítségével pedig – a CBA és KBC bank közreműködésével – kamatozó mobilmegtakarításokat is el lehet helyezni, illetve alacsony összegű mikro-hiteleket is fel lehet venni, míg az M-Tiba lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy partnerklinikáknál és kórházakban orvosi kezelés céljára küldjenek, takarítsanak meg, illetve költsenek pénzt.

 

2009-től kezdődően a Vodafone nemzetközi pénzátutalási lehetőséggel is kiegészítette M-Pesa szolgáltatását. Kenyában és Tanzániában az ügyfelek már közvetlenül tudnak pénzt utalni és fogadni a két ország között, amit a Világbank is a leginkább költséghatékony pénzforgalmi módszerként ismer el. A Vodafone partneri megállapodást kötött a Homesend-del, aTransferTo-val és az MFS Africa-val egyaránt a fizetési szolgáltatás kiterjesztése érdekében; valamint tovább vizsgálja egyéb kapcsolatok kialakításának lehetőségét más nemzetközi fizetési szolgáltatókkal is.

 

 

Életminőség javítása és életmentés

 

2013-ban a Vodafone Alapítvány megbízta az M-Pesát, hogy biztosítson elérést alapszintű egészségügyi szolgáltatásokhoz. A koncepció a ’TexttoTreatment’ elnevezést kapta. Tanzániában az M-Pesát a kiadások, valamint a kórházba szállítás költségének megosztásához használják. Észak-Tanzániában egy M-Pesa által finanszírozott, taxikat használó sürgősségi kismama-szállító szolgáltatás havonta mintegy 200 nő és újszülött életmentő beavatkozását támogatja. Lesothóban pedig a betegek szállításához az M-Pesa-t igénybe vevő mobil egészségklinikák 200 eldugott faluba juttathatják el az egészségügyi alapellátást, valamint a mind az édesanyák, mind pedig gyermekeik által elérhető HIV-ellátást.

 

 

Consolata története

 

Andrew Dunnett, a Vodafone Alapítvány igazgatója elmondta: „Az M-Pesa a Vodafone Alapítvány által kínált alapvető egészségügyi szolgáltatások jó részének alapeleme; így többek között a Lesothoban és Tanzániában bevezetett ’TexttoTreatment’ szolgáltatásoké is. Ezen szolgáltatások drasztikusan javítják az életminőséget, és sok esetben életet mentenek – különösképpen az általunk lefedett távoli, elzárt területeken.”

 

A Massachusetts Institute of Technology (MIT)által nemrégiben lefolytatott, és a Science szaklapban közzétett kutatás szerint az M-Pesa komoly hatással van Kenya teljes gazdaságára is azáltal, hogy a háztartások egy részét a szegénységi küszöb fölé emeli, elsősorban a női családfővel rendelkező családokat segítve.

 

Egy figyelemreméltó példa rávilágít, hogy egy olyan település egy kilométeres körzetében, ahol a 2008-2010 közötti időszakban 6 M-Pesa ügynökség nyílt meg, a szegénység 22%-kal csökkent. Tanzániában pedig a mobil pénzforgalmi szolgáltatásoknak köszönhetően 50%-kal csökkent a pénzügyi szolgáltatásokból teljesen kiszorulók száma (forrás: Finscope 2013).

 

A 2010-ben létrejött M-Pesa Alapítvány egy független, karitatív vagyonkezelő alap, amely a kenyaiak társadalmi és gazdasági helyzetét javító projektekhez biztosít finanszírozást. Az M-Pesa által finanszírozott alap már számos nagy ívű egészségügyi, környezetvédelmi, fenntartási, oktatási és vízügyi projektet támogatott; többek között az M-Pesa Alapítvány Akadémiát,vagyis egy bentlakásos középiskolát olyan tehetséges, hátrányos helyzetű kenyai diákok számára, akik potenciálisan kiemelkedő vezetői készségekkel rendelkeznek.

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fontos a szabad nyilvánosság – interjú Gulyás Mártonnal

Még több helyre eljutni az országhatárokon belül és azon kívül – ez lesz a legfontosabb feladat a Partizán számára 2025-ben Gulyás Márton szerint. A csatorna alapítója - aki idén az első lett a hazai...

Naponta jön a Fort Boyard az RTL-en

December 16-tól minden hétköznap este látható lesz az RTL-en a Fort Boyard – Az erőd játéka című műsor. Két új csapat száll majd harcba Gaccio Nagyúr kincseiért, hogy végül a győztes játékos a megszerzett...

OOH piac: időben kell lépni a hirdetőknek

Az óriásplakát- és citylight-felületek iránti kereslet az elmúlt években folyamatosan növekedett, ami a piaci szereplők és az ügyfelek számára egyaránt új kihívásokat jelent. A MAKSZ Méida Szekciójának ajánlása a hirdetőknek.Ezt a tendenciát tovább erősíti,...

Radics Gigivel indul az UTAZÓK Podcast

Rendhagyó podcastot indított Mahó Andrea, aki meghívott vendégeivel egy-egy számukra meghatározó film kapcsán beszélget az életükről, tapasztalataikról és karrierjükről.Az első epizódban Radics Gigi tárja fel a gondolatait és érzéseit azzal kapcsolatban, hogy hogyan indult...

Országos szintre lépett a PENNY és a foodora együttműködése

November közepétől a PENNY vásárlói már országos szinten intézhetik akár nagy bevásárlásaikat is a foodora applikációján keresztül. Az ünnepi időszak közeledtével tényleges segítséget jelenthet a családok számára, hogy a diszkontlánc összes termékkategóriája kényelmesen és...

Változás a SPAR üzleteiben

A SPAR Magyarország összesen 736 millió forintot fordított egy-egy miskolci, soproni és tatabányai üzletének modernizálására. A vállalat saját erőből megvalósult fejlesztései révén megújultak a szupermarketek belső terei, és az áruházak a korábbinál kevesebb energiát...

Lukas Graham is érkezik a Paloznaki Jazzpiknikre

7 Years, Love Someone, Mama Said, Share That Love és még sorolhatnánk a Lukas Graham világsikereket, amelyektől előre borítékolható a libabőr a 2025-ös Jazzpiknik pénteki napján. Szombaton a Piknik közönségkedvencei térnek vissza a színpadra,...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

Extrém mentőakciókkal érkezik a Spektrum új műsora

A Spektrum legújabb szemléletformáló, saját gyártású produkciója az ember és az állatvilág különleges együttélését, az állatorvosi munka rejtelmeit, a nem mindennapi veszélyekkel járó fajmentést, valamint a fajok megóvását mutatja be. A Dr. S.O.S. –...

Az online térben is hódítanak a digitális tárcák

Forradalmian berobbant a digitális tárcák alkalmazása az idei évben. Az online fizetési megoldásokat nyújtó magyar Barion felületén 2024 elején még csak a forint tranzakciók 10 százalékát, október végére viszont már 25 százalékát bonyolították Apple...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tíz Cápával tér vissza jövőre az RTL üzleti showműsora

Jövőre a 8. évaddal tér vissza az RTL egyik sikerműsora, a Cápák között, amelyben ezúttal már tíz befektető keresi majd a kreatív, gyümölcsöző vállalkozásokat, amelyek befektetésük által tovább fejlődhetnek, növekedhetnek. A műsorvezető személye nem...

Fontos a szabad nyilvánosság – interjú Gulyás Mártonnal

Még több helyre eljutni az országhatárokon belül és azon kívül – ez lesz a legfontosabb feladat a Partizán számára 2025-ben Gulyás Márton szerint. A csatorna alapítója - aki idén az első lett a hazai...

Naponta jön a Fort Boyard az RTL-en

December 16-tól minden hétköznap este látható lesz az RTL-en a Fort Boyard – Az erőd játéka című műsor. Két új csapat száll majd harcba Gaccio Nagyúr kincseiért, hogy végül a győztes játékos a megszerzett...

OOH piac: időben kell lépni a hirdetőknek

Az óriásplakát- és citylight-felületek iránti kereslet az elmúlt években folyamatosan növekedett, ami a piaci szereplők és az ügyfelek számára egyaránt új kihívásokat jelent. A MAKSZ Méida Szekciójának ajánlása a hirdetőknek.Ezt a tendenciát tovább erősíti,...

Radics Gigivel indul az UTAZÓK Podcast

Rendhagyó podcastot indított Mahó Andrea, aki meghívott vendégeivel egy-egy számukra meghatározó film kapcsán beszélget az életükről, tapasztalataikról és karrierjükről.Az első epizódban Radics Gigi tárja fel a gondolatait és érzéseit azzal kapcsolatban, hogy hogyan indult...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...