Vágtató reklámügynökségek

Nagyon jó éve volt tavaly a 25 legnagyobb full service és kreatívügynökségnek, az együttes árbevételük 86,9 milliárd forintot tett ki. Ez 38,8 százalékos növekedés a 2021-es adatokhoz képest. A két legnagyobb szereplő adta a listán szereplők együttes árbevételének az 55, a nyereségének a 60 százalékát.

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a szokásos éves felmérésében együtt kezeli a kreatív-, a reklám- és a médiaügynökségeket. A tavalyi évre vonatkozóan náluk együttesen 102,1 milliárd forintos költést jeleztek. Ez a korábbi esztendőhöz viszonyítva 5,3 százalékos növekedés, azaz – a tavalyi magas infláció miatt – reálértéken 9,2 százalékos csökkenés. Jó lenne az MRSZ-adatokban szétszedve látni a média- és a reklámügynökségek számait, mert az általunk a legnagyobb piaci szereplőkről készített összesítések egész más képet mutatnak a média- és a reklámügynökségekről.

A 15 legmagasabb árbevételű médiaügynökség esetén tavaly 5,4 százalékos bővülést láttunk a 2022-es adatok alapján. Ez egybe is vág az MRSZ-es adatokkal, viszont a 25 legnagyobb full service és kreatívügynökségnél ennél sokkal nagyobb növekedést mutatnak az adatok. Az említett 25 reklámügynökség 2021-ben 62,6 milliárd, 2022-ben 86,9 milliárd forint nettó árbevételt ért el.

Márpedig ez óriási, 38,8 százalékos bővülés. Az ügynökségek összesített adózott eredménye is szépen alakult, a 2021-es 8,9 milliárd forintról 11,9 milliárdra ugrott, ez pedig 34,8 százalékos növekedés.

Két nagykutya

Ahogy az adatokból látható, két reklámügynökség egész más ligában játszik, a Mediator Groupról és a Lounge Designról van szó. A Mediator a 2021-es 11,9 milliárd forintos nettó árbevétele tavaly 27,8 milliárdra nőtt, tehát több mint duplázódott. Ezzel átvették a piacvezető pozíciót a Lounge Designtól. Utóbbi nominálisan növelte az árbevételét, 2021-ben 19,2 milliárd, 2022-ben 19,9 milliárd forint árbevételnek örülhettek.

A Mediator az adózott eredmény terén nagyobbat nőtt, mint a teljes árbevételnél, 1,1 milliárdról 4,2 milliárd forintra hízott a profitjuk, ez nagyjából három és félszeres változást jelent. A Lounge Designnál viszont bő 500 millióval csökkent az eredmény 2022-ben, de még így is meghaladta a hárommilliárd forintot.

Ezek azért brutális számok, a Mediator és a Lounge Design tavaly együttesen 47,85 milliárd forint nettó árbevételt hozott össze, ami a top 25 teljes bevételének az 55 százaléka. A két cég adózott eredmények terén összehozott 7,2 milliárdos profitja pedig a 25-ös lista teljes eredményének a 60 százaléka.

Várkonyi a dobogón

A rövid idő alatt nagyot növő ügynökségek közé tartozik a White dog Media is, ami Várkonyi Andrea és Gergely Judit közös cége. A közelmúltban vezető kreatívigazgatónak Tordai Pétert leigazoló ügynökség a 2021-es kétmilliárd forintos bevételét tavaly több mint a duplájára növelte. Ezzel pedig egyből a harmadik legnagyobb piaci szereplővé léptek elő. A Whitedog Media eredménye is hasonló mértékben nőtt, 388 millióról 850 millió forintra.

A lista negyedik és ötödik helyén a Roxer, valamint a Humán Telex áll, szintén jelentősen bővülő árbevétellel. Az előbbi 91, az utóbbi 23 százalékos növekedést mutatott fel tavaly. A Roxernél az eredmény is bővült, a Humán Telex viszont tízszázalékos csökkenést követően kicsivel 500 millió forint alatti profitot hozott össze.

A hárommilliárd forint feletti ligában még egyetlen szereplő található, a Positive Adamsky ügynökségi csoport, amely viszont több céget foglal magában. A 2021-es 2,4 milliárd forintról tudtak éppen hárommilliárd fölé nőni, ami 24 százalékos javulás. Bővült az eredményük is, 568 millióról 630 millió forintra.

A TOP10

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.