- Hirdetés -

Van hova fejlődnünk az energiatakarékosság terén

|

- Hirdetés -

A hazai fogyasztók körében a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít a leginkább elterjedt otthoni környezetkímélő szokásnak. Miközben a magyar háztartásokban megtalálható hűtők, mosógépek, tévék mintegy fele már energiatakarékosnak számít, e gépek környezettudatos használata terén még bőven van fejlődési lehetőség – többek közt ez derül ki egy új, országos kutatás adataiból. A reprezentatív felmérés egyik érdekes eredménye, hogy az idősebb korosztály figyel a leginkább az energiatakarékosságra.

A magyar háztartásokban a legjellemzőbb „zöld cselekedetnek” a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít: honfitársaink háromnegyede gyakorolja ezeket a fenntarthatóság irányába mutató szokásokat. A többség a bevásárlásokhoz saját szatyrot visz magával, tudatosan figyel arra, hogy ne pazarolja sem a vizet, sem az élelmiszert, valamint energiatakarékos háztartási eszközöket is használ.

Az energiatakarékosság ugyanakkor kevésbé látszik fontosnak, ha a szórakoztató elektronikai berendezésekről van szó: a megkérdezettek kevesebb mint harmada rendelkezik energiatakarékos készülékekkel. Hasonló nagyságú azok tábora is, akik energiatakarékos fűtési, illetve hűtési rendszer használatával igyekeznek zöldíteni a háztartásukon – egyebek közt ez derül ki az LG Magyarország megrendelésére elvégzett országos, reprezentatív kutatás, az LG EcoLogic eredményeiből.

Mire fordítanak figyelmet a háztartásukban?

Az Applia és a GfK korábbi adatai szerint több mint egy évtizeddel ezelőtt az EU 27 tagállama között Magyarországon volt a legmagasabb az öreg háztartási gépek aránya, ami a 2009-es válságot követő időszakban tovább emelkedett, ám részben a háztartásinagygép-csereprogramoknak köszönhetően ez a kedvezőtlen folyamat megállt, sőt, visszafordulni látszik.

Ezt támasztják alá az LG EcoLogic kutatás eredményei is: immár a készülékek mintegy fele – a tulajdonos állítása szerint – energiatakarékos modell. Új készülék vásárlásakor a hazai fogyasztók számára a hűtőszekrények esetében a legfontosabb az energiatakarékosság, 10-ből 9-en figyelnek erre, 10-ből 8 válaszadónak pedig a mosógép beszerzésekor is fontos, hogy energiatakarékos verziót válasszon. A légkondicionálók, tévék és mosogatógépek esetében ugyanakkor csak a megkérdezettek harmada tartozott ebbe a táborba, míg a laptopok, monitorok, légtisztítók beszerzésekor gyakorlatilag egyáltalán nem szempont az energiatakarékosság.

Példát vehetünk az idősebbekről

Az LG EcoLogic kutatásból az is kiderül, hogy mind a készülékek vásárlása, mind a használatuk, mind pedig az egyéb hétköznapi szokások esetében az idősebb korosztály figyel a leginkább energiatakarékosságra.

A magyarok 80%-a – ezen belül a 60-69 éves korosztály közel 90%-a – csak akkor cseréli le régi elektronikai eszközét, háztartási gépét, ha az javíthatatlanul elromlott vagy már nem éri meg megjavíttatni. Körülbelül a megkérdezettek harmada – ezen belül a 18-29 évesek mintegy fele – akkor dönt a csere mellett, ha a régi készülék nem teljesít megfelelően, illetve ha már nem felel meg az igényeknek. 10-ből 8 válaszadó vásárlás előtt megnézi az új berendezés energiabesorolását, illetve 10-ből 7-en keresnek kifejezetten energiatakarékos megoldásokat.

Bőven van még lehetőség a szokásaink zöldítésére

„Egy háztartás ökológiai lábnyomát ugyanakkor nem csak az határozza meg, hogy mennyire energiahatékony eszközökkel rendelkezik, hanem az is, hogy fenntartható módon használják-e azokat a mindennapokban. E téren igencsak vegyes eredményeket mutat a kutatásunk” – mondta Bogáth Zita, az LG háztartási elektronikáért felelős marketingmenedzsere.

Miközben például elutazás előtt a megkérdezettek közel kétharmada elfogyasztja vagy lefagyasztja a romlandó élelmiszereket, a mindennapokban a válaszadók csupán kevesebb mint harmada gazdálkodik úgy a készleteivel, hogy szinte soha nem kell kidobnia romlott ételt. Ennél is rosszabb a helyzet a 18-29 éves korosztályban: közel felük havonta egy-két alkalommal szembesül azzal, hogy ki kell dobnia a megromlott ételeket.

Bár a mosogatógép közismerten jóval kevesebb vizet fogyaszt, mint a kézi mosogatás, Magyarországon többé-kevésbé még mindig luxusnak számít: csupán minden harmadik háztartásban található meg ez a készülék, viszont e háztartások harmadában azzal növelik jobbára feleslegesen a vízfogyasztást és ezzel a rezsiköltséget, hogy a gépbe helyezés előtt elöblítik az edényeket.

Jó hír ugyanakkor, hogy a mosásnál jellemzőbb a tudatosság: a magyar háztartások körében az egyik legkedveltebb mosógépprogramnak az energiatakarékos számít, viszont leginkább csak a legfiatalabbak fogadják el azt, hogy akár 30 fokon is megfelelő eredményt nyújt a készülékük.

Fenntarthatósági szempontból szintén kedvező, hogy utazás előtt a válaszadók kétharmada áramtalanítja az elektronikai eszközöket, elkerülve így a készenléti (standby) üzemmód áramfogyasztását, de a fűtést csak 10-ből 4-en veszik vissza alacsonyabb fokozatra. Szintén lehetne javítani azon az arányon, hogy a légkondicionálót a válaszadók kevesebb mint fele használja úgy – hallgatva a szakértői tanácsokra –, hogy a külső hőmérséklethez igazítja a beállított hőfokot.

Az energiatakarékos tévézés ugyanígy gyerekcipőben jár hazánkban: a megkérdezettek harmada számára fontos csak, hogy energiatakarékos készüléket válasszon, a háztartásokban lévő televíziók pedig többnyire vagy nem rendelkeznek energiatakarékos, azaz eco üzemmóddal, vagy a tulajdonosuk nem tudja, hogy képes-e erre a készülék. Az sem segíti a kisebb energiafogyasztást, hogy a válaszadók többségénél szokott úgy menni a tévé, hogy nem figyelnek rá: minél fiatalabb a megkérdezett, annál jellemzőbb a gyakori háttértévézés.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...

Okosotthonra vágynak a magyarok

Minden harmadik válaszadó tervezi, hogy belekezd otthona „felokosításába”, a legtöbben 50 és 100 ezer forint között költenének erre – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. Az idén a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott cég...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

Megvan Karas utódja az NMHH-nál

Koltay Andrást nevezte ki Áder János az NMHH elnökének, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rektora december 4-től 9 éven át irányíthatja a szervezetet. Elődje, Karas Monika októberben mondott le, kevesebb mint egy évvel megbízása...

Budapesti és szolnoki frekvenciák találtak gazdára

Budapesten a Katolikus Rádió Zrt., Szolnokon a Best Radio Kft. nyert újabb frekvenciát a Médiatanács döntése alapján. Az egykor a Klubrádió által használt frekvencia értékesítését is megkezdik. A Médiatanács eredményt hirdetett a Budapest 102,1...

Így hatott a régiós reklámpiacra a járvány

A járvány következtében átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, és régiós szinten 1,2 milliárd euróval estek a reklámköltések 2020-ban, a magyar állam azonban 21 százalékkal többet fordított hirdetésekre az egy évvel korábbihoz képest, ennek jelentős részét...

Így találhatnak befektetőt a startupok

Rohamléptekben növekszik a budapesti startup ökoszisztéma, az induló cégek pedig egyre több finanszírozási lehetőség közül választhatnak. A Start it @K&H hazai kockázati tőkebefektetők és angyalbefektetők bevonásával szervezett befektetői napján a legnépszerűbb megoldásokról és a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újra képernyőre kerül a Pénzt vagy éveket!

Visszatér a képernyőre a Pénzt vagy éveket!, a vetélkedő új évadában a sztárpároknak továbbra is csak annyi a dolguk, hogy kitalálják az előttük álló civil emberek életkorát, és ha ügyesen játszanak, akár 10 millió...

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

Zöld fogadalmak karácsonyra

Egy újabb csoki fondue a céges karácsonyon, már van egy a szekrényben, sohasem használom. Tetszetős „Boldog Karácsonyt” bögre egy baráttól, de már roskadásig tele a polc bögrékkel. Egy ing a nagynénitől, ami természetesen nem...

Újrahasznosított műanyaggal erősít a TotalEnergies

A TotalEnergies felavatta Synova nevű üzemének normandiai bővítését, mely vezető vállalat az újrahasznosított polipropilén gyártásában. A TotalEnergies ezzel megduplázza az újrahasznosítható műanyagok mechanikai feldolgozására szolgáló termelési kapacitását, hogy kielégítse a fenntartható anyagok iránti növekvő...

DATA