Az elmúlt években folyamatosan emelkedett az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatvezetők, tulajdonosok száma a legmeghatározóbb digitális szakemberek toplistáján, és ezt a folyamatot a koronavírus tovább gyorsította – derül ki a Marketing&Média kommunikációs szaklap elemzéséből. Az idei „TOP 25 – A legmeghatározóbb emberek a hazai digitális piacon” rangsor dobogósai közül ketten is az e-kereskedelemből érkeztek: duplázott a tavalyi listavezető, Várkonyi Balázs (Extreme Digital, eMAG), míg Palocsay Géza (Adevinta) harmadikként végzett. A top 25-ös rangsor második helyére Vinnai Balázs került.
Idén már tizenkettedik alkalommal készítette el a hazai digitális piac legmeghatározóbb szereplőinek listáját a Marketing&Média kommunikációs szaklap. A rangsor összetétele jól mutatja, hogy életünknek egyre több területe kerül át a digitális térbe: folyamatosan hódítanak a listán az e-kereskedelemmel foglalkozók, összefüggésben azzal, hogy ma már mindennapossá vált az online felületeken történő vásárlás. Simon Krisztián, a Marketing&Média főszerkesztője szerint ez a tendencia folytatódik a jövőben, sőt az is elképzelhető, hogy a topvezetőket beérik az e-kereskedők, és ők lesznek majd a rangsor leginkább meghatározó szereplői.
Az idei listán számuk alapján még a topvezetők a meghatározók, ugyanakkor az élbolyban látszik a kereskedelem előretörése, miközben a véleményvezérek-főszerkesztők aránya nem változott az elmúlt években. A rangsor összetételének mintegy harmada cserélődött tavaly óta, és a változások nagy részét a különböző pozíciókban történő személycserék adták.
Az első tíz helyezett
Duplázás történt idén a digitális Top 25 első helyén, ugyanis 2020-hoz hasonlóan ismét Várkonyi Balázs, az Extreme Digital és az eMAG első embere végzett az élen. Ő már sok éve biztos pont a listában, azonban az első helyet a két e-kereskedelmi társaság összefonódása hozta el számára.
Vinnai Balázs, a Codecool alapítója, a W.UP és az IVSZ elnöke már tavaly is előkelő helyezést ért el, hiszen negyedik lett, idén pedig előrelépett a második helyre. Korábban Palocsay Géza, a Jófogás.hu-t is üzemeltető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is szerepelt már a lista élén, és most sem maradt le az élmezőnytől, hiszen 2020-ban ő áll a dobogó harmadik fokán. Bán Zoltán, a Portfolio.hu-t üzemeltető NET Média Zrt. vezérigazgatója tavaly óta tizenegy helyet javított, így idén ő lett a negyedik. Az egyik újonc Dull Szabolcs, a Telex társfőszerkesztője, egyből az ötödik helyen debütált.
Őt Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője követi hatodikként, egyet előreugorva 2020-hoz képest. Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális és üzletfejlesztési igazgatója is javított, a tavalyi tizedik után most a hetedik helyet ítélte neki oda a szakmai zsűri, mellyel az egyetlen női szereplő a Top 10-ben. Novák Péter következik nyolcadikként, aki a Dentsu Hungary CEO-ja, amely egy globális kommunikációs ügynökségi hálózat része. Pető Péter, a saját területén az egyik piacvezetőnek számító 24.hu főszerkesztője kilencedik lett, négy helyezést rontott tavalyhoz képest. A tizedik helyet Martis István, a Profession.hu online állásportál ügyvezető igazgatója szerezte meg, aki a tavalyi szünet után újra visszatért a Top 25-be.
Dupla sikerek
A mostani, 2021-es összeállításban négy olyan cégcsoport is szerepel, amit több szakember is képvisel a Top 25-ben. Ilyen például az Indamedia, ahonnan Ziegler Gábor is felkerült a listára, ő a vállalatcsoport társtulajdonosa, illetve vezérigazgatója, de a Top 25-ben szerepel Starcz Ákos is, aki az Indamedia érdekeltségébe tartozó Index.hu Zrt. vezérigazgatója. A Central Médiacsoport háza tájáról láthatjuk a listában Pető Pétert, a 24.hu főszerkesztőjét és Szigeti Péter lapigazgatót is. A Magyar Jeti Zrt.-től Uj Péter, a 444.hu főszerkesztője, valamint Kardos Gábor vezérigazgató szerepel a Top 25-ben, míg a Telextől mind a két főszerkesztő képviselteti magát a listán.
Amiben nagyon kilóg a digitális TOP 25 a másik két lista közül, az a hölgyek aránya. A médiapiaci TOP 50-nél a nők hányada 2021-ben 30 százalékot tett ki, a kora ősszel publikált marketinges Top 50-nél 46-ot. A digitális rangsor esetén viszont ugyanez csak 16 százalék, ez szám szerint négy hölgyet jelent. Tavaly egyébként öten voltak, de az azt megelőző években jellemzően csak ketten képviselték a nőket az összeállításban. Nyilván ebben szerepet játszik, hogy ezen a téren egész sok IT-s vagy ahhoz erősen kapcsolódó szakterület képviselője szerepel, ezen a téren pedig hagyományos a férfitúlsúly.
Top 25 – A Legmeghatározóbb Emberek a Hazai Digitális Piacon
(Első tíz helyezett)
Forrás: Marketing&Média
1. Várkonyi Balázs, Extreme Digital, eMAG
2. Vinnai Balázs, IVSZ, W.UP
3. Palocsay Géza, Adevinta Hungary
4. Bán Zoltán, Portfolio.hu
5. Dull Szabolcs, Telex.hu
6. Bíró Pál, Google
7. Grósz Judit. RTL Magyarország
8. Novák Péter, Dentsu Hungary
9. Pető Péter, 24.hu
10. Martis István, Profession.hu