- Hirdetés -

Veszélyben a sokszínűség, támogatásra szorul a média

|

- Hirdetés -

A tulajdoni koncentráció és a média állami foglyul ejtése miatt veszélybe került a média sokszínűsége Európában, ezért az európai újságírás függetlenségének védelmére állandó uniós hírmédia-alapot kellene létrehozni – állapítja meg az Európai Parlament állásfoglalása.

A Parlament aggodalmát fejezi ki az egyes tagállamokban tapasztalható médiaellenes támadások miatt, és sürgős segítséget kér a hírszolgáltatók számára a digitális átalakuláshoz. A szerdán 577 szavazattal, 47 ellenszavazat és 76 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásban a képviselők jelentős támogatást kérnek az Uniótól és a tagállamoktól a médiaágazat számára ahhoz, hogy a szektor talpra állhasson a járvány után és a digitális kor követelményeinek megfelelően tudjon átalakulni.

Biztosítani a függetlenséget

A képviselőket aggasztja, hogy egyes tagállamokban az állam foglyul ejtette a médiát, máshol az újságírók megfélemlítését és elhallgattatását célzó, stratégiai pereket indítanak. A Parlament szerint ezért jogalkotási és nem jogalkotási eszközökkel kell megvédeni a média szereplőit.

Az európai újságírók és újságírás pénzügyi és politikai függetlenségének fenntartása érdekében a képviselők szerint létre kellene hozni egy állandó uniós hírmédia-alapot, a médiának szánt helyreállítási forrásokból pedig olyan tagállamok médiaszervezeteit kell támogatni, ahol a média jelentős anyagi és politikai nyomásnak van kitéve, vagy jogállamisági problémákkal küzd.

A képviselők emellett az adat- és hirdetési piacot uraló globális online szereplők „aránytalan gazdasági erejére és „ragadozó magatartására" figyelmeztetnek. Ezek a cégek bármilyen, a médiaszolgáltatók által készített jogszerű tartalmat eltávolíthatnak, jegyzik meg a képviselők. A Parlament a digitális szolgáltatásokról és piacokról szóló jogszabályok sürgős elfogadását kéri, amelyek egyenlő versenyfeltételeket és adathozzáférést biztosítanának az európai médiaorgánumoknak és szabályoznák a politikai reklámok piacát.

Segítség a médiának

A képviselők szerint az európai audiovizuális ipar - filmesek, producerek, terjesztők és mozik - támogatására és a filmgyártás és a befektetések ösztönzésére külön adópolitikai eszközöket, költségvetési és pénzügyi ösztönzőket kellene az Unióban létrehozni. Emellett biztosítási garanciákat kellene kialakítani audiovizuális koprodukciók számára és szabályokkal kellene elérni, hogy a lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatásokat nyújtó szolgáltatók legalább 30 százalékban európai alkotásokat szerepeltessenek a műsorkínálatukban.

„Kritikus pillanathoz értünk, amikor az uniós média és audiovizuális ágazat megerősítése kulcsfontosságú. A médiavilág már a járvány előtt is sérülékeny volt, a járvány viszont fokozta az előtte álló kihívásokat és újabb nehézségeket teremtett. A közönség egyre gyakrabban a digitális szolgáltatókat választja, ezek bevétele pedig nagyrészt globális cégekhez áramlik. Az európai médiaágazat reklámbevételei tavaly jelentős mértékben visszaestek, márpedig ezek a bevételek kulcsszerepet játszanak a vállalatok finanszírozásában. A koronavírus-járvány ezzel egyidejűleg ráirányította a figyelmet a minőségi újságírás fontos szerepére: életekbe kerülhet, ha nem állnak rendelkezésre szakszerűen és gyorsan összeállított hírek" – mondta el Dace Melbārde (ECR, Lettország) jelentéstevő.

Korai becslések szerint a koronavírus-járvány idején a hírmédia reklámbevételei 20–80%-kal csökkentek. A járvány idején jelentősen megcsappant az uniós audiovizuális szektor bevétele: a mozik és filmterjesztők 2020-as bevételük csaknem 70 százalékáról, összesen négymilliárd euróról voltak kénytelenek lemondani, miközben 30 százalékkal csökkent az aktív produkciók száma. A képviselők arra is felhívják a figyelmet, hogy a szigorúbb egészségvédelmi és biztonsági intézkedések miatt a médiavállalatok költségei viszont nőttek.
- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Közösségi oldallal erősít a magyar kriptovaluta

Hazai viszonylatban kiemelkedő eredményeket ért el az indulását követő első két hónapban a legújabb magyar kriptovaluta. A privát értékesítési szakaszban, több mint 70 millió forintért vásároltak MST tokent a világ legkülönbözőbb pontjairól. Többek között...

Újabb autószalon nyílik Budapesten

Sikeresen megtörtént a Váci út 76-80. alatt található szalon műszaki átadása. Az AutoWallis által hazánkban és a régió nyolc másik országában képviselt két ikonikus brit márka a jövő év elejétől egy olyan több mint...

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagy kihívásokat hoz az alapanyaghiány a kkv-knak

Új akadályokkal kell szembenézniük a kkv-knak - derül ki a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves eredményeiből. Tavaly a járvány közvetlen következményeként a kereslethiány okozott nehézségeket, mostanra viszont az anyaghiány jelent kihívást a kereslet...

Közösségi oldallal erősít a magyar kriptovaluta

Hazai viszonylatban kiemelkedő eredményeket ért el az indulását követő első két hónapban a legújabb magyar kriptovaluta. A privát értékesítési szakaszban, több mint 70 millió forintért vásároltak MST tokent a világ legkülönbözőbb pontjairól. Többek között...

Újabb autószalon nyílik Budapesten

Sikeresen megtörtént a Váci út 76-80. alatt található szalon műszaki átadása. Az AutoWallis által hazánkban és a régió nyolc másik országában képviselt két ikonikus brit márka a jövő év elejétől egy olyan több mint...

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA