- Hirdetés -

Vesztésre áll a vendéglátóipar

|

- Hirdetés -

A turizmushoz köthető, körülbelül 25 ezer társas és 14 ezer egyéni vállalkozás a járvány megjelenése előtt mintegy 135 ezer embert foglalkoztatott, nem számolva a bérmunkát és a diákmunkát. A legnépszerűbb állások között jelenleg a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk – derül ki a Jófogás és a GKI Digital közös felméréséből.

Ez volt az a szektor, amit a legsúlyosabban érintett a járvány, ez pedig a havi 1,5 millió látogatót fogadó Jófogás által regisztrált adatokban is tetten érhető, a kategóriával kapcsolatos érdeklődések száma drasztikus mélyrepülést mutatott: április elején Budapesten 85%-ot, vidéken pedig 73%-ot esett a korlátozások előtti aktivitáshoz képest.

A KSH adatai szerint a foglalkoztatottak számában bekövetkezett csökkenés felét, mintegy 110 ezer főt a szolgáltatóipar adta és a munkanélküliek egy negyede fővárosi, illetve Pest megyei. A szálláshelyek, fürdők, utazási irodák és más turisztikai vállalatok első lépésként szinte teljesen leépítették a szezonra tervezett a bérmunkát és diákmunkát (ezzel ellehetetlenítve több ezer diák munkalehetőségét), a saját állománynál pedig törekedtek a leépítések megelőzésére, és az állami támogatások igénybevételével igyekeztek túlélni. Így körükben a létszámcsökkentés mértéke alacsonyabb, átlagosan 15-17% körüli volt.

Bár a KSH még nem közölt nyári adatokat, a GKI Digital mérései szerint 2020 harmadik negyedévében elindult némi visszarendeződés, a foglalkoztatottsági mutató 1,5-2%-ot javult. A Jófogás adatai is ezt támasztják alá: július-augusztus a március-áprilisi megkeresésekhez képest napi átlagban Budapesten több mint tízszeres, vidéken pedig több mint nyolcszoros növekedést hozott. A Jófogáson jelenleg több mint 7.500 betöltendő pozíció található, amelyek több mint 90%-a kékgallérosok toborzására szolgál.

„A nyár folyamán nagyságrendileg 70-100 ezer munkavállaló ismét el tudott helyezkedni, köszönhetően a belföldi, vidéki turizmus látványos fellendülésének, illetve annak, hogy a korábban komoly munkaerőhiánnyal küzdő területek, mint a kereskedelem és a logisztika, elkezdték „felszívni” a szabaddá vált munkavállalókat. A fővárosi turizmus viszont a külföldi utazók hiánya miatt továbbra is mélyponton van és visszarendeződésnek egyelőre nyoma sincs. Kérdéses továbbá, hogy az őszi második fázis, valamint a határzár miként hat majd a gazdaságra, és a kormány által három hónapra nyújtott bértámogatások kifutását követően, amelyek jellemzően szeptemberben lejárnak, visszatérnek-e a tömeges leépítések” – mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

„A vendéglátóiparral, a turizmussal és idegenforgalommal kapcsolatos kategóriában a legnépszerűbb állások között a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk a Jófogáson. A vendéglátóipari hirdetések száma a Jófogáson a legfrissebb adatok szerint összesen több mint 1500 darab, de a munkaerőpiaci folyamatok az oldalunkon indított keresések számán is meglátszódnak. A nyár végi szárnyalást követően, a járvány erősödésével Budapesten és vidéken is körülbelül a hatodára esett vissza az érdeklődés az ilyen jellegű munkák iránt” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.

A cégek közül a nagyobb szálláshelyek és vendéglátóipari egységek tudták a legkevésbé megúszni a munkavállalói létszám csökkentését, míg a kisebb, jellemzően vidéki cégek hatékonyabban, rugalmasabban kezelték és kezelik a járványhelyzetet. Ez utóbbi körnek segített a belföldi, vidéki turizmus fellendülése is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....