Összefogtak a reklámszakma érdekképviseletei és közös ad hoc feltáró bizottság létrehozásáról, illetve vizsgálat elindításáról döntöttek az Agency Toplist kapcsán. Az új ügynökségi rangsor kapcsán éles vita alakult ki a Republic Group és a MAKSZ között. Az Agency Toplist munkacsoport már reagált is a vizsgálat elindítására, azt hangsúlyozzák, hogy az általuk végzett kutatás során kiküldött e-mailek kapcsán mindenben eleget tettek az adatvédelmi szabályoknak.
Nem múlt el hét újabb fordulat nélkül a listaháborúban, ma a reklámpiaci szereplők érdekképviseletei dobtak le egy elég komoly bombát. Korábban arról érkezett hír, hogy az Agency Toplist szervezői adatgyűjtést végeztek, ami miatt a MAKSZ etikai vizsgálatot akartak indítani a Republic Group ellen. Az új ügynökségi rangsor egyik fő támogatója ugyanis Fabricius Gábor, a Republic egyik vezetője. A társaság azonban elébe ment az eseményeknek, és kilépett a szervezetből, így az etikai vizsgálat értelmetlenné vált.
Ma délután azonban kiderült, hogy itt korántsem ér véget a dolog, és a reklámpiaci érdekképviseleti szervezetek közös közleményt adtak ki. Ebben azt írják, hogy: „figyelemmel a vélelmezett jogsértés és etikai vétség súlyosságára, és az ügyet övező kiemelt piaci figyelemre, a MAKSZ a társ szakmai szervezetekkel, az Önszabályozó Reklámtestülettel (ÖRT), az IAB Hungary-vel és a Magyar Reklámszövetséggel (MRSZ) együtt, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Jogi és Adatkezelési tagozata által delegált adatvédelmi szakember közreműködésével, közös ad hoc feltáró bizottságot hoz létre az ügy kivizsgálására, valamint a szükséges adatkezelési visszaélésekkel szemben fellép. A vizsgálat végéig a bizottságban részt vevő szervezetek hírzárlatot rendelnek el.”
Azt már a múlt héten lehetett tudni, hogy a MAKSZ és több iparági szervezet közös fellépésre készül, így az Agency Toplist szervezői gyorsan reagáltak az újabb fejleményre. Közlésük szerint az Agency Toplist a MAKSZ által kifogásolt e-mailek kiküldése során mindenben eleget tett az adatvédelmi szabályoknak. A kérdőív egy kutatás végzése érdekében keresett meg cégeket, interneten hozzáférhető, nyilvános e-mail címekre, illetve a BrandFestivalra regisztráltak, előadóként résztvevők e-mail címére mentek a megkeresések. A kérdőív minden esetben a cég általános véleményét mérte fel, nem a címzett magánszemélyének álláspontját, ennek értelmében a kapcsolatfelvétel is a cégek felé történt, nem a magánszemélyek irányába, kizárólag kutatás céljából, ezért a személyes adatok nem sérültek. Ezt erősíti meg a NAIH és az NMHH állásfoglalásai is, tehát az Agency Toplist jogszerűen járt el.
Az új rangsor szervezői hozzátették, hogy hisznek abban, hogy a szabad verseny elősegíti a szektor működését, éppen ezért értetlenül állnak az előtt, hogy a MAKSZ elnökségébe tartozó ügynökségek miért próbálják szabotálni e versenyt ahelyett, hogy üdvözölnék azt. Megjegyezték azt is, hogy a MAKSZ a hatályos magyar jogszabályok szerint nem hatóság, ezáltal nincs arra jogköre, hogy a tőle függetlenül működő kezdeményezésekkel kapcsolatban vizsgálatokat folytasson.
Az ügyben megszólalt a Republic Group is. Az ügynökség közlése szerint „minden olyan állítás, ami a Republic Groupot és az Agency Toplistet összemossa, súlyosan megtévesztő, félrevezeti a szakmai közvéleményt. Az Agency Toplistet nem a Republic Group hozta létre, ezért értetlenül állunk a tény előtt, hogy ezt az információt a MAKSZ vezetői szándékosan, félrevezető céllal sulykolják. A Republic Group ebben a témában sajnos nem tud a továbbiakban segíteni.”
Az egyre fordulatosabb listaháborúról itt, itt és itt olvashat bővebben.