- Hirdetés -

Zöldre kapcsol a BMW müncheni gyára

|

- Hirdetés -

A müncheni gyárban megkezdődött a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 sorozatgyártása. 2023-ra a Münchenben készülő új BMW modellek legalább fele hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával lát napvilágot. Elindul a létesítmény emisszió-mentes logisztikai projektje is.

2021. október 22-én legurult a BMW Group müncheni üzemének gyártósoráról a sorozatgyártásban készült első BMW i4 modell, a vállalatcsoport hazai üzemének egyazon gyártósora így immár mindegyik hajtáslánc-technológia tömegtermelésére képes. „A BMW i4 sorozatgyártásának beindítása a létesítmény és a csapat számára egyaránt valódi mérföldkő az elektromos mobilitás felé vezető úton” – mondta Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. „2023-ra a Münchenben készülő új BMW modellek legalább fele hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával lát napvilágot, többségük ráadásul tisztán elektromos meghajtással. München így tisztán elektromos üzemmódba kapcsol” – tette hozzá.

A tisztán elektromos meghajtású BMW i4 sorozatgyártásának beindítása, valamint az ehhez szükséges rendszerek átalakítása és telepítése kiváltképp nagy kihívásnak bizonyult a csaknem 100 éves létesítmény falain belül. „Az új modellt a termelés leállítása nélkül sikerült integrálnunk korábban felépített rendszereinkbe, a csapat és partnereink elképesztő munkát végeztek” – fogalmazott Peter Weber, a BMW Group müncheni gyárának igazgatója, aki elmondta: az üzemátalakítást végző csapat egyik legnagyobb feladata a gyártócsarnok szűkös helykínálatának leküzdése volt, amely megnehezítette az egyes munkafolyamatok modernizálását és az új berendezések rendszerbe állítását. „Karosszéria-összeszerelő üzemünk az intelligens, hatékony rendszerbe állítás ékes példája, hiszen a BMW i4 újfajta sorozatgyártási folyamatainak zöme elvégezhető a meglévő karosszéria-összeszerelő üzem rendszerein” – magyarázta Peter Weber.

Az elektromos mobilitás integrálása a sorozatgyártásba

A BMW i4 és a hagyományos hajtáslánc-technológiák közötti legfőbb különbség a tisztán elektromos meghajtás és a nagyfeszültségű akkumulátor. A karosszéria-összeszerelő üzem korábban felépített rendszereinek mintegy 90 százaléka az újdonság esetében is tökéletesen alkalmazható, az új rendszerek kiépítésére mindössze az eltérő padlólemez és hátsó kialakítás okán volt szükség.

A másik, rendkívül összetett feladatot a nagyfeszültségű akkumulátor sorozatgyártási folyamatba való integrálása jelentette. Az energiatároló egységet immár egy új, teljes mértékben automatizált, alulról dolgozó akkumulátor-összeszerelő rendszer csavarozza a vázszerkezethez. Összeszerelés előtt teljes mértékben automatizált, nagyfelbontású kamerarendszerek ellenőrzik a felület tökéletes tisztaságát, hogy ne legyenek rajta olyan szennyeződések, amelyek meghibásodást okozhatnak.

A BMW Group müncheni gyára széles modellpalettával büszkélkedhet, amelyen a BMW i4 mellett a belsőégésű erőforrással és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW 3-as limuzin, illetve BMW 3-as Touring, valamint a BMW M3 és a BMW 4-es Gran Coupé is megtalálható. Ez nem csupán a létesítmény rugalmasságát, de munkatársainak kimagasló szaktudását is igazolja.

A digitalizáció térnyerése

A BMW Group sorozatgyártási folyamataiban egyre átfogóbb szerepet kap a digitalizáció. A müncheni gyár egészéről jelenleg minden részletre kiterjedő, háromdimenziós szkenneléssel készített digitális kép készül, hogy a mérnökök az épületről és a benne található rendszerekről teljes körű digitális alapadatokat kapjanak. Szkennelés után az adatokat a felhőbe mentik, ahonnan egy intuitív, böngészőalapú eszközzel könnyedén elérhetők. Háromdimenziós szkenneléssel már a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának több tagját is digitalizálták – többek között a spartanburgi és a regensburgi létesítményeket is –, a folyamat pedig jelenleg Dingolfingban is zajlik. 2022 végére a vállalatcsoport gyártási hálózatának valamennyi jelentős üzemszerkezetét be fogják szkennelni, a digitális adatok pedig mindenki számára elérhetővé válnak.

Új épületei és rendszerei megtervezéséhez a BMW Group már ma is virtuális tervezőeszközöket használ. A BMW i4 összeszerelésének előzetes szimulációját például az NVIDIA Omniverse Nucleus platformjával futtatták végig. Utóbbi különböző gyártók fejlesztési- és tervezőeszközeinek adatait konvergálja, hogy egyetlen összehangolt környezetben hozzon létre fotórealisztikus, valós idejű szimulációkat. A háromdimenziós szkennelések adatait szintén az Omniverse platformján futtatják le.

A BMW Group a sorozatgyártásban is használ közvetlenül digitális alkalmazásokat. A rádiófrekvenciás azonosítás (RFID) például lehetővé teszi az egyes alkatrészek érintkezésmentes és automatikus azonosítását, kiküszöbölve ezzel a kézi szkennelés szükségességét. A fejlett technológia így garantálja, hogy minden egyes autóba a megfelelő alkatrész kerül. Az RFID-t az ülések sorozatgyártásánál is hasznosítják, de a technológia már a müncheni üzem összeszerelő folyamatainak különböző területein is megjelent. A rendszer gördülékeny működéséhez szükséges intelligens címkéket még a beszállító partnereknél vagy a BMW Group alkatrészgyárában ragasztják fel az alkatrészekre. Az intelligens címkéket a gyártósoron elhelyezett antennák azonosítják, amelyek így minden egyes autóban képesek nyomon követni az alkatrészeket. Ez a fajta digitalizálás gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a sorozatgyártási folyamatokat, ezzel pedig a hatékonyságot és a minőséget is növeli.

A fordított ozmózis rendszer hatmillió literrel csökkenti a vízfogyasztást

A sorozatgyártásban a fenntarthatóság kérdése is alapvető fontosságú, amelynek égisze alatt a BMW Group a károsanyag-kibocsátás csökkentése és az erőforrás-felhasználás minimalizálása érdekében egyaránt holisztikus megközelítést alkalmaz. 2006 és 2020 között a bajor prémiummárka egy legyártott új autóra vonatkozó erőforrás-fogyasztása több mint 50, károsanyag-kibocsátása pedig 78 százalékkal csökkent. A BMW Group célja az, hogy 2030-ra további 80 százalékkal csökkenjen az egy legyártott új autóra vonatkozó emisszió mértéke. A müncheni üzemben ezért számos változtatást hajtottak végre és egy sor új intézkedést vezettek be. A létesítmény a vízfogyasztás minimalizálása érdekében már fordított ozmózist használ. A rendszert idén tavasszal integrálták a sorozatgyártási folyamatba, ahol a technológiának köszönhetően a karosszériaelemek alapozási fázisában a víz újra felhasználható. Az újdonság várhatóan több mint hatmillió literrel csökkenti a müncheni gyár éves vízfogyasztását. A létesítmény 1997 óta a gyár területén található saját forrásból származó talajvizet is hasznosítja, amely az üzem éves vízszükségletének mintegy felét fedezi, ezáltal jelentősen hozzájárul az értékes ivóvíz megőrzéséhez.

Új fenntarthatósági cél: a teljes mértékben emisszió-mentes logisztikai rendszer

A BMW Group különös hangsúlyt fektet a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, ezért a BMW i4 sorozatgyártásának megkezdésével párhuzamosan egy újabb célt is bejelentett: eszerint az elkövetkező években a müncheni gyár logisztikai folyamatainak károsanyag-kibocsátása fokozatosan nullára csökken. A vállalatcsoport ezt elsősorban a vasúti szállítmányozás előtérbe helyezésével és a nagyfeszültségű akkumulátorokról táplált, tisztán elektromos meghajtású teherautók átfogóbb igénybevételével kívánja elérni. Az újautó-alkatrészek beszállítását jelenleg naponta több mint 750 teherautó végzi, amelyek munkáját a jövőben elektromos teherautókkal helyettesítik a belvárosi szakaszokon. A müncheni gyárból vasúton távozó új autók aránya is emelkedik fog a jövőben. A végső cél az, hogy a müncheni üzem logisztikai folyamataiban keletkező emisszió teljes mértékben eltűnjön, miközben szélesebb körben és a nemzetközi szállításban is jelentős mértékű csökkentés jelentkezzen.

„Tisztában vagyunk azzal, hogy létesítményünk városi elhelyezkedése miatt különleges felelősségünk van. A károsanyag-kibocsátás csökkentésére irányuló logisztikai projektünk jelentős hatást gyakorol majd, mind az élővilágra, mind pedig közvetlen környezetünkre nézve” – jelentette ki Peter Weber, a BMW Group müncheni gyárának igazgatója.

2020 óta a BMW Group üzemei világszerte kizárólag zöldenergia felhasználásával előállított energiával működnek. A BMW i4 sorozatgyártásának környezetvédelmi hatásait például a regionális vízerőművekből közvetlenül kinyert zöldenergia is tovább javította. Az idei évtől a BMW Group mindemellett hő- és villamosenergia-termeléssel ellensúlyozza a sorozatgyártási folyamataiban keletkező károsanyag-kibocsátást, amellyel világszerte képes teljes mértékben kompenzálni termelési emisszióját.

Folytatódik a müncheni gyár átalakítása és jövő felé fordítása

A BMW i4 sorozatgyártásának integrálása 200 millió euró összértékű beruházás segítségével valósult meg. A bajor prémiummárka első tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé modellje a Neue Klasse modellgeneráció fontos úttörője, amely az évtized közepén érkezik meg Münchenbe és a BMW Group más üzemeibe, és amelyet a kezdetektől a tisztán elektromos meghajtású hajtásláncok sajátosságai szerint terveznek.

A BMW Group kevesebb, mint egy évvel ezelőtt jelentette be, hogy müncheni gyárát az elektromos mobilitás térnyerése szerint korszerűsíti: az új összeszerelő- és karosszériaüzemek rendszerbe állítása mellett a belsőégésű erőforrások termelését fokozatosan a nemzetközi gyártási hálózat más egységeibe helyezik át. Azóta több száz munkatárs kezdett el dolgozni más technológiákon és más létesítményekben. Ez év végére a négyhengeres motorok sorozatgyártása a nagy-britanniai Hams Hall és az ausztriai Steyr városába költözik. A belsőégésű erőforrások termelésének teljes áthelyezése legkésőbb 2024-re befejeződik.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Újra magyar kézben a Prohuman

Végérvényesen lezárult az a tranzakció, melynek során a Prohuman HR szolgáltató magyar alapítói visszavásárolták a lengyel Gi Group Poland S.A. (korábban Work Service) birtokában lévő tulajdonrészt.Az utóbbi évek egyik legjelentősebb hazai HR piaci tranzakciója...

Felpörgött a munkaerőtoborzás 2021-ben

Az utolsó negyedév lezárultával elmondható, hogy 2021 a munkaerőpiac szempontjából példa nélküli év volt. A tizenkét hónap alatt jól látható, intenzív toborzási hullám ment végig az országon, a vállalatok erőteljes munkaerő-felvételbe kezdtek, és bár...

Rekordárbevétel az Euronicsnél

A kihívások – a pandémia, chiphiány, akadozó ellátási láncok – ellenére markáns forgalomnövekedést könyvelhetett el 2021-ben az Euronics. Összességében a 71 milliárd forintos árbevétel a vállalat történetének eddigi legnagyobb forgalmát jelenti. Külön figyelemre méltó,...

A vállalatokat is elérte az infláció

Bár a nagyvállalatok jellemzően már beépítették áraikba a pénzromlás hatását, a cégek több mint felének okoz nehézséget a magas infláció. A K&H nagyvállalati növekedési index szerint a szektorok közül magasan a mezőgazdasági cégeknek jelenti...

Több mint 250 film az idei Berlinalén

Több mint 250 filmet mutatnak be februárban a 72. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon (Berlinale), amelyet egy év kihagyás után ismét a hagyományos formátumban rendeznek meg. A legjobb filmnek járó Arany Medvéért és a főbb alkotói kategóriákban...

Hazai BMW-vezér: a jövő elektromos lesz

Az első negyedévben megkezdődik az építkezés a BMW Group debreceni gyárában – jelezték a cég hazai képviselői az mmonline.hu érdeklődésére a társaság mai sajtótájékoztatóján. A múlt évben világszinten több mint 100 ezer elektromos autót...

Átalakítja a játékpiaci erőviszonyokat a gigaüzlet

Az Activision Blizzard megvásárlásával a Microsoft egyetlen lépéssel alaposan átrajzolja az erőviszonyokat a videójáték piacon. A közel 70 milliárd dolláros ügylet híre nem jött jól a nagy rivális Sony-nak, a cég részvényeinek értéke 13...

Döntött a bíróság, maradhatnak a reklámblokkolók

Újabb fontos csatát nyert meg az eyeo a HTML-kód és a szerzői jogok kapcsán, a hamburgi bíróság döntése alapján továbbra is jogszerű az olyan böngészőfunkciók használata, mint a reklámblokkolók, vagy a nyomon követés elleni...

Keresik a Jövő vezetőit

Első alkalommal ítélik oda a digitális HR megoldásokat kínáló CX-Ray által alapított Jövő vezetője díjat, mellyel azoknak a hazai közép-, és felsővezetők munkáját kívánják elismerni, akik kimagasló szakmai helytállásuk mellett emberi oldalukat is fejlesztik...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Újra magyar kézben a Prohuman

Végérvényesen lezárult az a tranzakció, melynek során a Prohuman HR szolgáltató magyar alapítói visszavásárolták a lengyel Gi Group Poland S.A. (korábban Work Service) birtokában lévő tulajdonrészt.Az utóbbi évek egyik legjelentősebb hazai HR piaci tranzakciója...

Felpörgött a munkaerőtoborzás 2021-ben

Az utolsó negyedév lezárultával elmondható, hogy 2021 a munkaerőpiac szempontjából példa nélküli év volt. A tizenkét hónap alatt jól látható, intenzív toborzási hullám ment végig az országon, a vállalatok erőteljes munkaerő-felvételbe kezdtek, és bár...

Rekordárbevétel az Euronicsnél

A kihívások – a pandémia, chiphiány, akadozó ellátási láncok – ellenére markáns forgalomnövekedést könyvelhetett el 2021-ben az Euronics. Összességében a 71 milliárd forintos árbevétel a vállalat történetének eddigi legnagyobb forgalmát jelenti. Külön figyelemre méltó,...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

Jól halad a Siemens okosváros-kísérlete

Bécsben, éles körülmények között tesztelik azon energiarendszereket, amelyek a fenntartható városfejlesztés alapjait adják a jövőben.Új Európában egyedülálló projekt zajlik Bécsben. Az osztrák főváros Aspern Seestadt városrészében, valós körülmények között tesztelik a jövő energiarendszereit. A...

DATA