- Hirdetés -

Zöldre kapcsol a BMW müncheni gyára

|

- Hirdetés -

A müncheni gyárban megkezdődött a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 sorozatgyártása. 2023-ra a Münchenben készülő új BMW modellek legalább fele hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával lát napvilágot. Elindul a létesítmény emisszió-mentes logisztikai projektje is.

2021. október 22-én legurult a BMW Group müncheni üzemének gyártósoráról a sorozatgyártásban készült első BMW i4 modell, a vállalatcsoport hazai üzemének egyazon gyártósora így immár mindegyik hajtáslánc-technológia tömegtermelésére képes. „A BMW i4 sorozatgyártásának beindítása a létesítmény és a csapat számára egyaránt valódi mérföldkő az elektromos mobilitás felé vezető úton” – mondta Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. „2023-ra a Münchenben készülő új BMW modellek legalább fele hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával lát napvilágot, többségük ráadásul tisztán elektromos meghajtással. München így tisztán elektromos üzemmódba kapcsol” – tette hozzá.

A tisztán elektromos meghajtású BMW i4 sorozatgyártásának beindítása, valamint az ehhez szükséges rendszerek átalakítása és telepítése kiváltképp nagy kihívásnak bizonyult a csaknem 100 éves létesítmény falain belül. „Az új modellt a termelés leállítása nélkül sikerült integrálnunk korábban felépített rendszereinkbe, a csapat és partnereink elképesztő munkát végeztek” – fogalmazott Peter Weber, a BMW Group müncheni gyárának igazgatója, aki elmondta: az üzemátalakítást végző csapat egyik legnagyobb feladata a gyártócsarnok szűkös helykínálatának leküzdése volt, amely megnehezítette az egyes munkafolyamatok modernizálását és az új berendezések rendszerbe állítását. „Karosszéria-összeszerelő üzemünk az intelligens, hatékony rendszerbe állítás ékes példája, hiszen a BMW i4 újfajta sorozatgyártási folyamatainak zöme elvégezhető a meglévő karosszéria-összeszerelő üzem rendszerein” – magyarázta Peter Weber.

Az elektromos mobilitás integrálása a sorozatgyártásba

A BMW i4 és a hagyományos hajtáslánc-technológiák közötti legfőbb különbség a tisztán elektromos meghajtás és a nagyfeszültségű akkumulátor. A karosszéria-összeszerelő üzem korábban felépített rendszereinek mintegy 90 százaléka az újdonság esetében is tökéletesen alkalmazható, az új rendszerek kiépítésére mindössze az eltérő padlólemez és hátsó kialakítás okán volt szükség.

A másik, rendkívül összetett feladatot a nagyfeszültségű akkumulátor sorozatgyártási folyamatba való integrálása jelentette. Az energiatároló egységet immár egy új, teljes mértékben automatizált, alulról dolgozó akkumulátor-összeszerelő rendszer csavarozza a vázszerkezethez. Összeszerelés előtt teljes mértékben automatizált, nagyfelbontású kamerarendszerek ellenőrzik a felület tökéletes tisztaságát, hogy ne legyenek rajta olyan szennyeződések, amelyek meghibásodást okozhatnak.

A BMW Group müncheni gyára széles modellpalettával büszkélkedhet, amelyen a BMW i4 mellett a belsőégésű erőforrással és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW 3-as limuzin, illetve BMW 3-as Touring, valamint a BMW M3 és a BMW 4-es Gran Coupé is megtalálható. Ez nem csupán a létesítmény rugalmasságát, de munkatársainak kimagasló szaktudását is igazolja.

A digitalizáció térnyerése

A BMW Group sorozatgyártási folyamataiban egyre átfogóbb szerepet kap a digitalizáció. A müncheni gyár egészéről jelenleg minden részletre kiterjedő, háromdimenziós szkenneléssel készített digitális kép készül, hogy a mérnökök az épületről és a benne található rendszerekről teljes körű digitális alapadatokat kapjanak. Szkennelés után az adatokat a felhőbe mentik, ahonnan egy intuitív, böngészőalapú eszközzel könnyedén elérhetők. Háromdimenziós szkenneléssel már a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának több tagját is digitalizálták – többek között a spartanburgi és a regensburgi létesítményeket is –, a folyamat pedig jelenleg Dingolfingban is zajlik. 2022 végére a vállalatcsoport gyártási hálózatának valamennyi jelentős üzemszerkezetét be fogják szkennelni, a digitális adatok pedig mindenki számára elérhetővé válnak.

Új épületei és rendszerei megtervezéséhez a BMW Group már ma is virtuális tervezőeszközöket használ. A BMW i4 összeszerelésének előzetes szimulációját például az NVIDIA Omniverse Nucleus platformjával futtatták végig. Utóbbi különböző gyártók fejlesztési- és tervezőeszközeinek adatait konvergálja, hogy egyetlen összehangolt környezetben hozzon létre fotórealisztikus, valós idejű szimulációkat. A háromdimenziós szkennelések adatait szintén az Omniverse platformján futtatják le.

A BMW Group a sorozatgyártásban is használ közvetlenül digitális alkalmazásokat. A rádiófrekvenciás azonosítás (RFID) például lehetővé teszi az egyes alkatrészek érintkezésmentes és automatikus azonosítását, kiküszöbölve ezzel a kézi szkennelés szükségességét. A fejlett technológia így garantálja, hogy minden egyes autóba a megfelelő alkatrész kerül. Az RFID-t az ülések sorozatgyártásánál is hasznosítják, de a technológia már a müncheni üzem összeszerelő folyamatainak különböző területein is megjelent. A rendszer gördülékeny működéséhez szükséges intelligens címkéket még a beszállító partnereknél vagy a BMW Group alkatrészgyárában ragasztják fel az alkatrészekre. Az intelligens címkéket a gyártósoron elhelyezett antennák azonosítják, amelyek így minden egyes autóban képesek nyomon követni az alkatrészeket. Ez a fajta digitalizálás gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a sorozatgyártási folyamatokat, ezzel pedig a hatékonyságot és a minőséget is növeli.

A fordított ozmózis rendszer hatmillió literrel csökkenti a vízfogyasztást

A sorozatgyártásban a fenntarthatóság kérdése is alapvető fontosságú, amelynek égisze alatt a BMW Group a károsanyag-kibocsátás csökkentése és az erőforrás-felhasználás minimalizálása érdekében egyaránt holisztikus megközelítést alkalmaz. 2006 és 2020 között a bajor prémiummárka egy legyártott új autóra vonatkozó erőforrás-fogyasztása több mint 50, károsanyag-kibocsátása pedig 78 százalékkal csökkent. A BMW Group célja az, hogy 2030-ra további 80 százalékkal csökkenjen az egy legyártott új autóra vonatkozó emisszió mértéke. A müncheni üzemben ezért számos változtatást hajtottak végre és egy sor új intézkedést vezettek be. A létesítmény a vízfogyasztás minimalizálása érdekében már fordított ozmózist használ. A rendszert idén tavasszal integrálták a sorozatgyártási folyamatba, ahol a technológiának köszönhetően a karosszériaelemek alapozási fázisában a víz újra felhasználható. Az újdonság várhatóan több mint hatmillió literrel csökkenti a müncheni gyár éves vízfogyasztását. A létesítmény 1997 óta a gyár területén található saját forrásból származó talajvizet is hasznosítja, amely az üzem éves vízszükségletének mintegy felét fedezi, ezáltal jelentősen hozzájárul az értékes ivóvíz megőrzéséhez.

Új fenntarthatósági cél: a teljes mértékben emisszió-mentes logisztikai rendszer

A BMW Group különös hangsúlyt fektet a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, ezért a BMW i4 sorozatgyártásának megkezdésével párhuzamosan egy újabb célt is bejelentett: eszerint az elkövetkező években a müncheni gyár logisztikai folyamatainak károsanyag-kibocsátása fokozatosan nullára csökken. A vállalatcsoport ezt elsősorban a vasúti szállítmányozás előtérbe helyezésével és a nagyfeszültségű akkumulátorokról táplált, tisztán elektromos meghajtású teherautók átfogóbb igénybevételével kívánja elérni. Az újautó-alkatrészek beszállítását jelenleg naponta több mint 750 teherautó végzi, amelyek munkáját a jövőben elektromos teherautókkal helyettesítik a belvárosi szakaszokon. A müncheni gyárból vasúton távozó új autók aránya is emelkedik fog a jövőben. A végső cél az, hogy a müncheni üzem logisztikai folyamataiban keletkező emisszió teljes mértékben eltűnjön, miközben szélesebb körben és a nemzetközi szállításban is jelentős mértékű csökkentés jelentkezzen.

„Tisztában vagyunk azzal, hogy létesítményünk városi elhelyezkedése miatt különleges felelősségünk van. A károsanyag-kibocsátás csökkentésére irányuló logisztikai projektünk jelentős hatást gyakorol majd, mind az élővilágra, mind pedig közvetlen környezetünkre nézve” – jelentette ki Peter Weber, a BMW Group müncheni gyárának igazgatója.

2020 óta a BMW Group üzemei világszerte kizárólag zöldenergia felhasználásával előállított energiával működnek. A BMW i4 sorozatgyártásának környezetvédelmi hatásait például a regionális vízerőművekből közvetlenül kinyert zöldenergia is tovább javította. Az idei évtől a BMW Group mindemellett hő- és villamosenergia-termeléssel ellensúlyozza a sorozatgyártási folyamataiban keletkező károsanyag-kibocsátást, amellyel világszerte képes teljes mértékben kompenzálni termelési emisszióját.

Folytatódik a müncheni gyár átalakítása és jövő felé fordítása

A BMW i4 sorozatgyártásának integrálása 200 millió euró összértékű beruházás segítségével valósult meg. A bajor prémiummárka első tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé modellje a Neue Klasse modellgeneráció fontos úttörője, amely az évtized közepén érkezik meg Münchenbe és a BMW Group más üzemeibe, és amelyet a kezdetektől a tisztán elektromos meghajtású hajtásláncok sajátosságai szerint terveznek.

A BMW Group kevesebb, mint egy évvel ezelőtt jelentette be, hogy müncheni gyárát az elektromos mobilitás térnyerése szerint korszerűsíti: az új összeszerelő- és karosszériaüzemek rendszerbe állítása mellett a belsőégésű erőforrások termelését fokozatosan a nemzetközi gyártási hálózat más egységeibe helyezik át. Azóta több száz munkatárs kezdett el dolgozni más technológiákon és más létesítményekben. Ez év végére a négyhengeres motorok sorozatgyártása a nagy-britanniai Hams Hall és az ausztriai Steyr városába költözik. A belsőégésű erőforrások termelésének teljes áthelyezése legkésőbb 2024-re befejeződik.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...

Kiderült, mennyi energiát takarítanak meg a cégek

A GKI Gazdaságkutató Zrt. megvizsgálta, hogy a vállalkozások hajtottak-e végre energiamegtakarító beruházásokat az utóbbi 3 évben, s ezzel mekkora energia megtakarítást értek el. A felmérés 2022 májusában készült, 964 vállalkozás válaszai alapján, amelyek 5...

Beindult a menekülés az ingatlanpiacon

Éles váltás körvonalazódik a hazai ingatlanpiacon azt követően, hogy a kormány módosított a rezsicsökkentés szabályain, ugyanis nem tudják az emberek, hogyan alakul a rezsiköltség a jövőben, erről beszélt Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa....

Streaming tartalmakkal dobnák fel a Walmart+-t

A világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánca, a Walmart több médiacéggel is egyeztetéseket folytat a Walmart+ szolgáltatás streaming tartalmakkal történő kibővítéséről. A The New York Times információi szerint a Paramount, a Disney és az NBCUniversalt birtokló...

Óvatosabban akciózhatnak idén a webshopok

Az erős piaci verseny a legtöbb esetben késlelteti az online kereskedelemben értékesített termékek áremelkedését az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál elemzése szerint. A szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy idén jóval óvatosabbak lehetnek az akcióknál...

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

Okoseszközök védhetik meg a házunkat

A legtöbb magyar család augusztusban vág neki az akár többhetes nyári vakációnak, gyakran felügyelet nélkül hagyva a házat. Nem csoda hát, hogy ebben az időszakban aktívak a besurranó tolvajok is. Szerencsére az okoseszközöknek hála...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Előnyben a fenntartható szálláshelyek

A személyre szabhatóság és a fenntarthatóság is megjelenik a legfontosabb döntési szempontok között a magyaroknál a szállás kiválasztása során – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A legtöbben energiatakarékos izzók, illetve napelemek telepítésével...

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....