- Hirdetés -

A digitalizációra és a fenntarthatóságra koncentrálnak a vállalatok

|

A járvány, a klímaváltozás és a világpolitika a korábbinál is jobban ráirányította a vállalatvezetők figyelmét a kettős átalakulás szükségességére: az okos digitalizációra és a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) célokhoz való igazodásra – állapította meg a Global Manufacturing Prospects 2022 kutatásában a KPMG. A termelő vállalatoknak újfent szembesülniük kellett a stabil ellátási láncok fontosságával. Voltak azonban, akik a nehézségeket is saját javukra fordították. A megkérdezett vezérigazgatók több mint kétharmada úgy látja: cége élenjáró és nem pedig követő az iparág alakításában.

A KPMG nagy termelővállalatok vezetőit kérdezte a 2022-es év kihívásairól. A kiválasztott 11 országban (Észak-Amerika, Európa, Ázsia és a csendes-óceáni térség egyes országaiban) megkérdezett 146 vállalatvezető 47 százaléka 1 és 10 milliárd dollár közötti, 29 százaléka 10 milliárd dollár feletti árbevételű céget irányít.

Hatékony működés csak reziliens ellátóláncokkal érhető el

A termelő vállalatok vezetői két lényeges és egymással összefüggő erős tendenciát tapasztaltak meg a járvány során. Egyfelől azt, hogy milyen fontosak a stabil ellátási láncok a vállalataik ellenállóképessége szempontjából, másfelől pedig azt, hogy ennek az ellenállóképességnek a fejlesztésében mennyire szükségesek az új, digitális technológiák. Aki időben lépett, nemcsak a jövőbeli gazdasági sokkhatások ellen lesz képes védekezni, hanem versenyelőnyre is szert tehetett.

A megkérdezett cégvezetők több mint kétharmada nyilatkozta azt, hogy globális zárlat idején is törekszik a stabil ellátási lánc biztosítására. Az ellenállóképesség fókuszba helyezése a járvány kihívásaira adott válaszok közül az elsők között szerepel. Ennek szükségessége agilitásra és gyorsabb döntésekre kényszeríti a vállalatokat. A digitalizáció kiemelt szerepet kap ebben.

Nem a járvány az egyetlen zavaró tényező az ellátási láncokkal kapcsolatban – itt a világpolitika is jelentős szerepet játszik. A kutatás szerint az ellátási láncok kockázatainak csökkentésére az egyik lehetséges módszer, hogy közelebb hozzuk a termelést a politikai és egyéb kockázatnak kitett régiókból. Nyugat-Európa termelő cégei immár szívesebben létesítenek gyárakat Törökországban, Magyarországon, Lengyelországban és Romániában, és tehetik ezt akár Kínával versenyképes költségszint mellett, de mindenképpen alacsonyabb világpolitikai kockázattal.

Több technológia: nagyobb biztonság, több bevétel

Az ellátási láncok tehát ismét kiemelt figyelmet élveznek, és ez összefügg a járvány második nagy tanulságával: lényeges, hogy a cégek új technológiákba fektessenek be. Erre a sérülékenység csökkentése, és a helyreállítás gyorsítása érdekében is hatalmas szükség van. A cégvezetők szerint a kockázat mérséklésére a legjobb megoldás az ellátási láncok mélyebb nyomonkövetése, a változások észlelése azelőtt, hogy azok hatással lennének a folyamatokra. Ehhez olyan technológia szükséges, amely tranzakciók tömegének követését teszi lehetővé nemcsak a közvetlen beszállítóknál, hanem azon túl is.

A technológiai beruházások másik célja a bevétel növelése. A kutatás szerint a 3 éves növekedési célok elérésének fő prioritása a digitalizációba és az ügyfél kapcsolat kezelésébe – például elektronikus piacterek, beszállítói fórumok, valamint IoT megoldások fejlesztésébe – irányuló befektetések. Megfelelő integráció mellett ezek a beruházások fokozhatják az agilitást és gyorsíthatják az innovációt.

Küldetéstudatra ébredve

A KPMG kutatása szerint a COVID-19 nemcsak az ellátási láncokat kavarta fel, hanem mélyebb kérdéseket is felvetett – például azt, hogy milyen céllal is van egy adott cég a piacon. A vállalatvezetők 77 százaléka jelezte, hogy a járvány kezdete óta erősebb az érzelmi kötődése a cég céljaihoz. A válaszadók 67 százaléka látja úgy, hogy szervezete célja a hosszú távú értékteremtés a stakeholderei részére.

Fókuszban az ESG, de minden cégnek más miatt fontos

A KPMG Global Manufacturing Prospects 2022 szerint a járvány nyomán az ESG (Environment, Social, Govenance) három pillére közül a cégvezetők a társadalmi kérdésekre fordították a legnagyobb figyelmet. A munkavállalók számára a társadalmi célok közül lényeges a diverzitás: a vállalatvezetők megállapításai szerint a Z generáció és az ezredforduló környékén született munkavállalók megszólításában ez nagy szerepet játszik.

A társadalmi célok hangsúlyozása mellett a cégvezetők a környezeti célokat sem hanyagolják el: 71 százalékuk véli úgy, hogy az olyan globális kihívások, mint a klímaváltozás jelentik a legnagyobb veszélyt a hosszú távú növekedésre. Ugyanakkor hasonlóan fontos kihívásnak tekintik a jövedelmi egyenlőtlenségeket is. A társadalmi kérdésekre irányuló fókusz egyik fő oka a képzett munkavállalók iránti növekvő igény. A vállalatvezetők 84 százaléka tervezi, hogy növeli a létszámot a következő három évben. A toborzás ugyanakkor a pandémia kitörése óta jóval nehezebb a megszokottnál.

A cégvezetők a hibrid munkavégzés sikerének zálogát is a képzésben látják. A munkavállalók várhatóan otthon és munkahelyükön is fognak dolgozni a jövőben, a modell sikere viszont egyelőre vegyes képet mutat. A hibrid munkavégzés nyomán a termelékenység nem feltétlen csökkent, a csapatépítés és az innováció ugyanakkor nehezebbé vált. A járvány alatt megszaporodó felmondások szintén sok fejfájást okoztak a felsővezetőknek.

Profitálni kell a nehézségekből is

A Global Manufacturing Prospects 2022 kutatás szerint a 2020-21-es gazdasági kilengések a cégvezetőket komoly kihívások elé állították, ugyanakkor pozitív hatások is érvényesültek. A megkérdezettek 70 százaléka véli úgy, hogy cége változtatja meg az iparágat, és nem fordítva. Szintén 70 százalékuk tekint a technológiai fordulatokra inkább lehetőségként, mint kihívásként. A lehetőségek megragadásának egyik módja lehet a felvásárlások és összeolvadások véghezvitele – a válaszadók 54 százalékának vannak ilyen szándékai. A növekedésnek azonban nem ez az elsődleges útja, a legtöbb válaszadó a szövetségeket és az organikus fejlődést jelölte meg.

Egymást erősíti a digitális átalakulás és a fenntarthatóság

A kutatás megállapította, hogy a járvány és a klímaváltozás kombinációja felgyorsítja a digitális átalakulást - ennek során a cégek keresik az eszközöket az új kockázatok kezelésére és az adódó lehetőségek kiaknázására. Az eredmények azt mutatják: még nem minden cégvezető látta be, hogy a digitális átalakulás és a fenntarthatóság kéz a kézben jár, és erősíti egymást. A digitalizáció segíthet csökkenteni az ellátási láncok kockázatait, és növelni a fenntarthatóságot. Ehhez azonban szükség van arra, hogy a cégvezetők az ESG kritériumok elérésére és az átláthatóság megteremtésére stratégiai célként tekintsenek.

“A gyártóknak kettős átalakulásra kell összpontosítaniuk: intelligens digitalizációra és kapcsolódó folyamat optimalizációra, valamint az ambiciózus ESG célok megfogalmazásán túl azok priorizálására és kivitelezésére is, mindezt harmonikusan illesztve egymáshoz. Ha ezeket sikerrel végrehajtják, jó eséllyel teremtenek versenyképesebb vállalatot és élhetőbb bolygót, ugyanakkor élvezhetik ennek elismerését tevékenységük érintettjei körében is” – összegzi a kutatás legfőbb következtetéseit Kálmán Anna, a KPMG menedzsere.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...