- Hirdetés -

Az online vásárlóknak is fontos a környezettudatosság

|

A házhozszállítás népszerűsége töretlen, de csomagautomatát is sokan választanak, elsősorban a rugalmassága miatt – derült ki a Reacty Digital és az Olcsobbat.hu közös felméréséből. A 18-79 éves magyarok valamivel környezettudatosabbnak érzik az online vásárlást, ugyanakkor preferencia szempontjából a többség továbbra is a személyes formákat részesíti előnyben. Az elektronikus számlák iránt nagy a kereslet, a csomagolást igyekszünk újrahasznosítani, egyesek pedig akár többet is fizetnének a környezettudatos termékért vagy szállításért. A környezettudatossági törekvéseket jelezni is érdemes, a potenciális vásárlók értékelik, ha egy webáruház ezt valamilyen formában megteszi.

Az elmúlt egy évben online rendelők többsége (56%) is a személyes, bolti vásárlást részesíti előnyben. Nagy eltérés van azonban ebben az egyes korcsoportok között: míg a 60-79 évesek háromnegyede (75%) szíve szerint inkább személyesen venné meg a termékeket, addig a 18-29 éves korosztályban már a másik irányba billen a mérleg, tízből hatan (62%) az online vásárlást preferálják.

Kényelmes és népszerű a házhozszállítás, de a csomagautomata is egyedi előnyökkel jár

Tízből nyolcan (82%) választották a futáros házhozszállítást az elmúlt egy évben internetes rendelés során, az online vásárlók kétharmadánál (66%) ez volt a leggyakoribb szállítási mód a vizsgált időszakban. Bár a házhozszállítás népszerűségét semmi nem tudja felülmúlni, az utóbbi években jól látszik a csomagautomaták népszerűségének növekedése, míg az üzletben, telephelyen, irodában történő személyes átvétel aránya némiképp visszaesett ez idő alatt. A csomagautomatát választók négyötöde (79%) azért dönt emellett az átvételi mód mellett, mert így nem kell az üzletek nyitvatartásához igazodnia, vagy a futárt várnia, ehelyett rugalmasan, a saját időbeosztása alapján veheti át a rendelt terméket. Szintén erős érv az automatát használók körében, hogy ez a szállítási mód olcsóbb (59%), mint egyes más alternatívák. Tízből hárman egyszerűen kedvelik az automatás átvételi módot (29%), míg az ezt választók ötöde (21%) esetén szempont, hogy környezetbarát megoldásnak véli a módszert. Akik az elmúlt egy év során elzárkóztak az automata használatától, azok elsősorban azzal indokolták, hogy van más átvételi mód, amit jobban preferálnak (40%), illetve a lakóhelyük környékén, vagy napi rutinjuk során nem elérhető ilyen opció (35%). Jó hír lehet a szolgáltatók számára, hogy csupán az elzárkózók szűk tizede (9%) jelezte, hogy nem bízik a csomagautomatákban és ezért nem választja őket.

Környezettudatossági megítélés

Minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy az online rendelést tartja környezettudatosabbnak a személyes vásárlással szemben, illetve a férfiakra is jellemzőbb ez a hozzáállás, mint a nőkre. Összességében a 18-79 éves magyarok harmada (31%) hajlik inkább az online irányába ebből a szempontból, negyedük (26%) inkább a személyes vásárlást tartja környezettudatos megközelítésnek, míg tízből négyen (43%) nem tudnak igazán dönteni, egyformán vélekednek a kettőről. Erős összefüggés van a megítélés és a preferencia között, akik környezettudatosabbnak tartják az online vásárlást, azok preferálják is az offline-al szemben és ez fordítva is igaz, akik az online megoldást kedvelik jobban, azok azt tartják környezettudatosabbnak is.

 

A csomagolás utóélete

Az online vásárlók igyekeznek odafigyelni a rendelt termékek csomagolására, tízből hatan (63%) amit lehet, azt szelektív hulladékgyűjtőben helyeznek el, átlag feletti arányban tesznek így a 60 év felettiek, illetve a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők. Harmaduk jelezte, hogy a csomagolást újra felhasználja csomagolási (33%), vagy egyéb célra (29%).

Vásárlás és környezetvédelem

A 18-79 évesek hetedével (15%) fordult már elő, hogy azért nem rendelt meg valamit online, mert az ellentmondott volna környezetvédelmi törekvéseinek. Tízből négyen (39%) úgy vélték, hogy túl messziről érkezne a termék, harmaduk (33%) nem talált elegendő mennyiségű információt, a termékről, tízből hárman (29%) pedig a gyártó/szállító céget nem ítélték kellően környezettudatosnak. A vásárlást elutasítók negyede (24%) magát a kinézett terméket nem találta kellően környezetbarátnak annak besorolása alapján.

Az online rendelők háromnegyede (76%) inkább, vagy minden alkalommal elektronikus számlát választana vásárlásai mellé, amennyiben szabadon dönthet ebben a kérdésben. Minél magasabb iskolai végzettsége van valakinek, annál inkább preferálja az online számlát és fordítva, minél alacsonyabb a végzettség, annál inkább a papír alapúra szavaz (de még a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők is inkább az online felé hajlanak összességében).

Környezetvédelemmel kapcsolatos attitűdök

A felmérés rákérdezett bizonyos környezetvédelemhez kapcsolódó attitűdökre is. A 18-79 évesek bő fele (55%) választ általában Magyarországon termelt élelmiszert a külföldről behozottal szemben, ha erre lehetősége van. A felnőtt magyarok közel fele (48%) saját bevallása szerint igyekszik jobb minőségű terméket vásárolni (még akkor is, ha az drágább), hogy ritkábban kelljen cserélnie. 46 százalék véli magáról, hogy igyekszik az élet minden területén környezettudatos megoldásokat választani, amennyiben erre lehetősége van, 25 százalék pedig hajlandó lenne akár többet is fizetni egy termékért, ha biztosan tudja, hogy azt környezetbarát módon állítják elő.

Az online vásárlók háromnegyede (74%) igyekszik elkerülni, hogy az interneten keresztül rendelt terméket vissza kelljen küldeni, bár ez nem csak környezetvédelmi okokra vezethető vissza, anyagi vonzata és időbeli ráfordítása is lehet egy-egy ilyen visszaküldésnek, amit ezáltal el tudnak kerülni. Az online rendelők közül tízből hárman (31%) lennének hajlandóak hosszabb időt várni a szállításra, ha biztosan tudják, hogy az környezetbarát módon történik (pl. ételszállítás esetén autó helyett kerékpárral), míg tízből ketten (20%) akár többet is fizetnének a szállításért, ha az környezettudatos. A felsőfokú végzettséggel rendelkezők az átlagnál hajlandóbbak a hosszabb várakozásra, míg többet fizetni inkább a 18-29 évesek hajlandóak környezetvédelmi elveik miatt.

A környezettudatosság hatása a webáruház vonzerejére és a vásárlási döntésre

Minden második (54%) online vásárló számára vonzóbb az a webáruház, amely egyértelműen jelzi, hogy környezettudatosan szállít vagy olyan csomagolást használ. Közel ennyi (51%) vásárló számára magát a vásárlási döntést is megkönnyítené, ha egyfajta környezettudatossági index jelenne meg a webáruháznál, vagy az adott termék mellett. A kereskedők számára tehát mindenképp fontos lehet átgondolni, milyen módon tudnának környezettudatosabb módszereket választani, illetve ilyen jellegű törekvéseiket egyértelműen és jól láthatóan megjeleníteni a weboldalukon.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...