Az európai piac 100 legnagyobb audiovizuális szolgáltatója kétszer olyan gyors növekedést tudott felmutatni a 2016-2021 közötti időszakban, mint a piac egésze – derül ki a European Audiovisual Observatory nevű szervezet elemzéséből. Bár a teljes szektorban tapasztalható pozitív trendek főként az előfizetés-alapú streamingszolgáltatásoknak köszönhetők, a jelentés szerint a TOP100-ba tartozó hagyományos tévépiaci szereplők is 10 százalékos bevételnövekedést tudtak felmutatni.
A Top Players in the European Audiovisual Industry - Ownership and Concentration című jelentés szerint az európai audiovizuális iparág 100 legnagyobb vállalatának összesített szolgáltatási bevétele – vagyis ebben nem szerepelnek a reklámok - 2016 és 2021 között kétszer olyan gyorsan nőtt, mint a teljes piac, és nagyobb ütemben, mint az átlagos infláció. A jelentés alapján a 100 legnagyobb vállalat 2016-hoz képest 17 százalékos fejlődést tudott felmutatni 2021-re. A teljes audiovizuális szolgáltatási piac pozitív tendenciája elsősorban az SVOD-piacnak (előfizetés-alapú streamingszolgáltatás) köszönhető. Ugyanakkor a top 100-as toplistán szereplő, főként hagyományos műsorszóró és fizetős televíziós piaci szereplők összesített bevételei is 10 százalékkal nőttek 2021-ben 2016-hoz képest.
A hagyományos piaci szereplők ugyanebben az időszakban a TOP 100 által elért többletbevétel 56 százalékát tudhatták magukénak. Az elit klub növekedését azonban nagyrészt a tisztán SVOD-szolgáltatók, azaz az olyan cégek, mint a Netflix, az Amazon, a DAZN és az Apple hajtották. Az ő összesített bevételeik 2016 és 2021 között hatszorosára nőttek, és a TOP 100 szereplő egyesített növekedésének 44 százalékát tették ki.
A piaci koncentrációt jól érzékelteti, hogy a 20 legnagyobb szereplő ugyanebben az elemzett időszakban következetesen a TOP 100 egyesített bevételének 71 százalékát tudhatta magáénak. Az elemzés szerint a közszolgálati műsorszolgáltatók kevésbé teljesítettek jól, és 2021-ben 2016-hoz képest piaci részesedésük pedig 20%-ra esett vissza 2021-ben.
A legjobban kereső vállalat Európában a Comcast 17 milliárd eurós 2021-es bevétellel, majd a Netflix következik 7,5 milliárd euróval és a német ARD 6,9 milliárd euróval. A negyedik helyen az RTL áll 6,6 milliárd euróval, majd a brit BBC következik 6,3 milliárd euróval – derül ki a European Audiovisual Observatory elemzéséből.