Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a Visual Europe Group képviselője.

- A rendezvények esetén gyakran felmerül, hogy nem képesek fenntarthatók lenni, és nem könnyű ezeket az eseményeket valóban zölddé tenni. Mekkora kihívást jelent ez?

- Ez egy komplex kérdéskör. Azt gondolom, hogy a legfontosabb, hogy a fenntarthatóságra ne egy ideálisan elérendő állapotként, hanem egy transzformációs folyamatként gondoljunk. Vannak olyan megoldások, amelyek már most nagyon könynyedén és költséghatékonyan bevezethetők, míg vannak más kihívások, amelyeknek a megoldása még várat magára. Azt gondolom, hogy a legfontosabb maga a szemléletmód elsajátítása, ami lehetővé teszi, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat is megkérdőjelezzünk és megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk. Ez teszi lehetővé, hogy lépésről lépésre átalakítsuk a munkafolyamatainkat.

- A rendezvénytechnika terén hogyan lehet elérni az áramfogyasztás csökkentését? Mire érdemes a legjobban odafigyelni?

- A fenntarthatóság sokkal többről szól, mint az energiahatékonyság. Ha csak erre a részére fókuszálunk, könnyen abba a hibába eshetünk, hogy nem leszünk képesek megkülönböztetni a fenntarthatóságot a büdzséoptimalizációtól. A fenntarthatóságba beletartoznak a rövid ellátási láncok, a körforgásos gazdaság, a környezettudatosság, sőt, manapság már a rendezvények öröksége is fontos szempont, amit ugyancsak érdemes vizsgálni. Az energiahatékonyság pedig csak nagyon sokadik ezen a listán. Egyrészt egyre több rendezvényhelyszínen lehetséges minimális felár ellenében megújuló forrásból származó energiát felhasználni, de a másik, és talán ennél sokkal fontosabb elem, hogy a rendezvénytechnikai eszközök gyártói alapvetően abban érdekeltek, hogy az eszközeik a lehető leghatékonyabbak legyenek, hiszen így lesznek képesek egységnyi energiából a leglátványosabb megoldásokat kínálni. Ez hajtja az iparági innovációt, elég csak összehasonlítani a mai LED-es és lézeres technológiákat a 10-15 évvel ezelőtti analóg megoldásokkal. Nem tudok még egy olyan elemet mondani a rendezvényiparban, amely ennyire élen járna az energiahatékonyságban, Azt gondolom, hogy ezt nagyon fontos tisztázni, mert elég sokan beleesnek

ebbe a hibába.

- Egy fenntartható eseménynél általában mi jelenti a legnagyobb költséget?

- Ezt rendezvénye válogatja, nem lehet erre általános szabályt mondani, hiszen minden eset más és más. Az persze kijelenthető, hogy a nemzetközi események résztvevőinek az utazása nagyon komoly faktor, ezért a következő évtizedekben egész biztos számíthatunk a vasúti közlekedés reneszánszára. Én most épp Salzburgból jövök hazafelé vonattal. Ajtótól ajtóig 5 óra volt az út a budapesti lakásom és a salzburgi konferencia-központ között, ezt az időt pedig egy kényelmes ülésben asztalnál dolgozva, széles sávú internettel és munkával töltöm. Eszem ágában nem lett volna repülni.

- Az elmúlt években eléggé leállt a rendezvénypiac a Covid miatt. Most már újból pörög?

- Ez régiónként változó. Azt mondanám, hogy a Covidon szinte teljesen túl vagyunk, bár még mindig van néhány rendezvény, amit a járvány miatt csúsztattak el, akár több évvel is, de ez a szám elenyésző. Az elmúlt időszakban inkább a háború és az azzal összefüggésben álló energiaválság okozott fejfájást az európai kontinensen, de azt kell mondanom, hogy egyelőre a szakma ezt elég jól reagálta le, és végül nagyobb volt az ijedtség, mint a baj. Nyilván az inflációs környezet ritkán használ a szolgáltatói szektornak, de egyelőre azt látjuk, hogy az ügyfelek elkötelezettek a projektjeik mellett akár extra költségek árán is.

- Mennyire elsődleges a fenntarthatóság a rendezvény megítélése szempontjából?

- Fontos és egyre fontosabb. Ha nincs vendég, nincs rendezvény. Az ő igényeikhez kell alkalmazkodni minden alkalommal. Márpedig a vendégek, és főleg a fiatalabb generáció esetén ez egyre fontosabb témakör. Szóval alapvetően azt gondolom, hogy rossz úton jár, aki szerint ez egy dilemma. Ez nem a jövő, ez már a jelen.

 

Baross Gábor

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.