A televíziós piac telítettsége ellenére az idén több új tévécsatorna is indult, bár őszre a reklámidők még így is kevésnek bizonyultak. Komoly üzletek születtek a sportjogok terén és új streamingszolgáltatások jelentek meg a hazai piacon. Pálffy István egy napra visszatért, ellentétben a reklámadóval, aminek a kulcsa továbbra is nulla százalék marad.
Induló, átmárkázott és megszűnő tévécsatornák
A tesztadás már 2022 utolsó napjaiban elindult, de hivatalosan az idén február 1-jén startolt el a Max4 nevű csatorna. A Network4 csoporthoz tartozó televízió elsősorban a női nézőket célozza meg. A Max4 egyből elérhető lett az ingyenes földfelszíni platformon, és egész gyorsan bekerült minden nagyobb műsorterjesztő kínálatába. Borsány-Gyenes András, a társaság vezérigazgatója nemrég lapunknak arról beszélt, hogy jövőre már egyszázalékos közönségarányt várnak a legújabb televíziójuktól. Egyébként a Network4 az idén külföldi terjeszkedésbe is fogott, ugyanis a Story4 helyi változatát Csehországban és Szlovákiában is elindították.
Március 1-jén kezdte meg a működését a Magyar Mozi Tv. A régebbi és újabb magyar filmeket sugárzó csatorna a Radu Morar érdekeltségébe tartozó Tematic Media Grouphoz tartozik. Jellegében kicsit hasonló, mint a 2012-ben megszűnt Filmmúzeum volt. A Magyar Mozi Tv lefedettsége egész jól alakul, hiszen már az indulásakor ott volt a Digi és a Vodafone kínálatában, nyáron a Telekomhoz is bekerült, ősszel pedig a földi digitális sugárzásban is elérhető lett.
December közepén négy új tévéadóval bővült az RTL magyarországi kínálata. Ez azt jelenti, hogy a nyolc televízióból álló portfóliójuk még 2023-ban 12 csatornássá hízik. Az új televíziók neve Kölyökklub, Moziklub, Sorozatklub és RTL Otthon.
Év elején egy átmárkázás is volt a televíziós piacon. A Warner Bros. Discoveryhez tartozó Boomerang gyerekadót a Cartoonito váltotta. A televízió fő célcsoportját a 4–6 évesek jelentik. Egy átmárkázás viszont elmaradt az idén. Még 2022-ben harangozta be a TV2 Csoport, hogy a FEM3 nevű csatornájuk a TV2 Klub nevet veszi fel, erre azonban csak 2024 márciusában kerül sor.
Ahhoz képest, hogy mennyire telítettnek számít a televíziós piac, megszűnésből az idén nem volt sok. Nyár közepén fejezte be a működését a Fix Tv lineáris adása, ugyanakkor online tovább működnek. Ezenfelül az idei év végén véget ér a Warner Bros. Discoveryhez tartozó Discovery Science és a DTX működése. A megszűnésre egy régiós döntés értelmében került sor. A csatornák legnépszerűbb műsorai továbbra is elérhetők lesznek a médiavállalat többi televíziójának kínálatában.
Hazánkba is megérkezett a SkyShowtime
A Comcast és a Paramount közös streamingplatformja, a SkyShowtime az idén február közepén Magyarországon is elindult. A kifejezetten az európai piacnak szánt szolgáltatás startját még 2021-ben jelentették be, és a szolgáltatás tavaly ősszel lett elérhető az első európai országokban.
Magyarországra a cseh, a szlovák, a román és a lengyel verzióval egy időben érkezett meg. A platformon elsősorban a Paramount, a Universal, a Nickelodeon, a DreamWorks és a Peacock tartalmai láthatók, de az HBO-tól is vásároltak műsorokat, így például A besúgó című magyar sorozat is elérhető a szolgáltatásban.
Jelentős mozgolódások a sportjogok piacán
A 2024/25-ös szezontól kezdődően három idényen át az RTL Magyarország közvetítheti hazánkban a Bajnokok Ligája-meccseket. A megállapodás értelmében RTL Magyarország választhat majd elsőként az BL keddi és szerdai mérkőzései közül. Ezenfelül az RTL-hez kerültek a Bajnokok Ligája úgynevezett B csomagjának digitális közvetítési jogai. A megnyert jogok az A csomag esetén 36, a B csomagnál pedig 167 találkozót jelentenek egy-egy szezonban az RTL-nek. A mérkőzések közvetítései a lineáris csatornáik mellett az RTL+ streamingfelületen lesznek láthatók. A B típusú jogok a Sport TV-t működtető AMC Networkshöz kerültek, így az M4 Sport Bajnokok Ligája nélkül marad a 2024 őszétől kezdődő idénytől számítva legalább három évig.
Ugyanakkor friss hírek szerint az MTVA azzal vigasztalódhat, hogy megszerezték az Európa-liga és az Európa Konferencia Liga közvetítési jogait, amiért 7,2 millió eurót fizetnek három évre. Ezenfelül továbbra is a közmédiánál vannak az olimpiai közvetítési jogok. Azt már korábban is tudni lehetett, hogy a 2024-es párizsi játékokat idehaza az MTVA közvetíti. Emellett év elején bejelentették, hogy 2026 és 2032 között az összes nyári és téli olimpia közvetítési jogát Európában a European Broadcasting Union és a Warner Bros. Discovery közös pályázata nyerte el. Ennek a pályázatnak volt a szereplője a magyar közmédia is. Az olimpiai jogokért 16,7 millió eurót fizet az MTVA.
Őszre beteltek a reklámidők
Az idei évre vonatkozóan jó néhány hirdető pesszimistán tervezett, azonban a gazdasági helyzet alakulását látva közülük sokan az utolsó negyedévre már jelentősebb kampányokkal és költéssel számoltak. Mindez és a rendelkezésre álló GRP-tömeg stagnálása odavezetett, hogy év végére gyakorlatilag beteltek a reklámidők.
Sőt, a teljesítési problémákat megelőzendő az RTL Saleshouse novemberre és decemberre rendkívüli túlkeresleti indexet, magyarán áremelést vezetett be. A jövő évre vonatkozóan mindkét nagy kereskedőház jelentős áremeléssel számol, az RTL Saleshouse átlagosan 20, az Atmedia pedig 15 százalékos drágulást harangozott be.
Továbbra sem tér vissza a reklámadó
A reklámadó hivatalosan nem szűnt meg, csak nulla százalékra vitték le az adókulcsát, pedig az elmúlt évhez hasonlóan az idén is felmerült, hogy ismét bevezetik. Ez alapján a médiavállalatoknak a 2,5 milliárd forint feletti árbevételük után kellett volna újra közterhet fizetniük. Viszont novemberben a jövő évi adótörvények részeként megszavazták, hogy 2024-ben továbbra is minden médiacég számára nulla százalék maradjon a reklámadó mértéke.
A Magyar Reklámszövetség szerint az adó visszavezetése épp a kívánatos gazdasági stabilizáció és növekedés ellen hatott volna. Tanulmányok igazolják, hogy a reklám a gazdaság egyik katalizátora, hozzájárul az összteljesítmény növeléséhez a fogyasztásösztönzés, a szolgáltatási és árversenyre gyakorolt hatások, valamint a jelentős saját iparági foglalkoztatás révén is.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media legújabb számában olvasható.