A vállalkozások csak nagy nehézségek árán képesek értékteremtésre, miközben figyelmen kívül hagyják a technológia és az emberi tényező alapvető integrálásának kérdését – ezt mutatják a PwC 2017. évi Digitális IQ felmérésének eredményei. A kutatás képet ad arról, hogy a cégek világszerte hogyan igyekeznek elhárítani a gyors ütemben zajló változások negatív hatásait azáltal, hogy javítják digitális éleslátásukat és képességeiket.
Az idén tizedik alkalommal végzett Digitális IQ felmérés, amely az új technológiák üzleti átvételében mutatkozó trendeket vizsgálja, most arra keres választ, hogy a cégek hogyan igyekeznek a legtöbbet kihozni a digitális technológiai beruházásaikból – ha egyáltalán képesek erre. Az elmúlt tíz évben a PwC felméréseiben azt a kritikus kérdést tette fel a cégvezetőknek, hogy vállalkozásaik hogyan maximalizálják digitális beruházásaikat, és hogyan profitálnak belőlük. A vállalatok számára a technológiai beruházási lehetőségek egyre szélesebb köre érhető el, az azonban, hogy ezek a beruházások megfelelően hasznosulnak-e, továbbra is általános probléma, amelyet az elmúlt évtizedben nem sikerült enyhíteni.
Az idei, 2216 üzletember és technológiai cégvezető részvételével készült felmérés eredményeiből megismerhetők a vállalatvezetők előtt álló kihívások. Így például kiderült, hogy a technológia mellett az ügyfelek és munkavállalók szerepe (a CDO-kat /chief digital officer/ és CIO-kat /chief information officer/ is beleértve) és a kialakulóban lévő technológiákhoz való alkalmazkodási képességük is döntő fontosságú a digitális átalakulás előmozdításában – a pénzügyileg legjobban teljesítő vállalatok vezetőinek nagy többsége (82%) szerint a digitális beruházások és innováció szempontjából a legfontosabb az emberi tényező.
A legjobban teljesítő cégek 30%-a szerint a digitalizáció az informatikánál többet foglal magában, szemben a válaszadók 16%-ával, akik úgy vélik, hogy a „digitális” és az informatika ugyanazt jelenti.
A felsővezetők a digitális technológiai beruházásokban az elmúlt tíz év során egyre aktívabb szerepet vállaltak, ugyanakkor nagy részük továbbra sem tart ott, hogy a változások élére álljon. Tíz éve a cégek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy vezérigazgatójuk a digitális átalakulás élharcosa, ez az arány azonban 2017-ben – amikor a cégvezetők már a zavaró tényezők elhárításáért és az átalakulás előmozdításáért is felelősek – még mindig meglepően alacsony (68%). Ráadásul számos válaszadó véli úgy, hogy más felsővezetők nem vállalnak részt a digitális átalakulásban.
A felmérés szerint attól függetlenül, hogy magas digitális IQ-val rendelkeznek-e vagy sem, a legtöbb vezető feltételezi, hogy a digitális technológiai kezdeményezések transzformatív hatást váltanak ki – közel háromnegyedük (73%) a bevételek növekedését nevezte meg mint a digitális technológiából származó legfontosabb előnyt, ezt követte a nagyobb nyereség (47%) és a költségcsökkentés (40%).
Érdekes eredmény, hogy miközben a technológiai beruházások növekedtek, ma kevesebb vállalat rendelkezik külön olyan csapattal, amelynek feladata az újonnan megjelenő technológiák és innovációs lehetőségek feltárása, és a válaszadók közel fele (49%) továbbra is a rendelkezésre álló eszközök értékelése alapján dönt az új technológiák bevezetéséről, ahelyett, hogy konkrét üzleti igények alapján, proaktív módon tárna fel új innovációs lehetőségeket (40%).
„A digitális IQ ma egészen más jelentéssel bír, mint egy évtizeddel ezelőtt, amikor elkezdtük ezt a kutatást” – mondta Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiai tanácsadásért felelős cégtársa. „Ma a cégvezetők számára elérhető technológiák spektruma és sokszínűsége óriási, és valamennyi felsővezetőnek tisztában kell lennie azzal, hogy melyek a vállalata stratégiájához legjobban illeszkedő technológiák, és melyekbe érdemes befektetni. Az innovációs kultúra kialakítása – vagyis a digitális IQ növelése – nem kis feladat, de minden cég számára szükséges, amennyiben sikerrel akarja felvenni a versenyt a mai, start-upok által keltett kihívásokkal teli piacon.”
Az idei Digitális IQ felmérés azt mutatja, hogy sok vállalatnak továbbra is nehezére esik digitális IQ-ja növelése. Tisztában vannak azzal, hogy a digitális képességek a siker döntő összetevőjét képezik, és hogy a kialakulóban lévő technológiákban rejlő lehetőségeket meg kell ragadni. A vezetők számára azonban továbbra is kihívást jelent vállalataik átalakítása, ami ahhoz lenne szükséges, hogy a digitális technológiát valóban a vállalati kultúra részévé tegyék.
„Manapság rendkívül fontos, hogy a vállalatok beruházzanak a digitális megoldásokba, ha sikeresek akarnak lenni. A vállalatok azonban riasztó arányban vallanak kudarcot abban a tekintetben, hogy nem képesek a digitális technológiai beruházásaikat üzleti eredményekre váltani. Még ennél is fontosabb, hogy végiggondolják, technológiai beruházásaik hogyan válhatnak a jelenlegi és az új üzleti modellek és a pénzügyi eredmények hajtóerejévé” – mondta Kerekes Antal. „A magas digitális IQ valójában az integrációról szól, és megköveteli, hogy a kirakós játék darabjaihoz hasonlóan összeillesszük az üzletmenetet, az ügyfelek és a munkavállalók elvárásait, és a technológiát – annak érdekében, hogy egyetlen koherens, az átalakulást szolgáló megoldást hozzunk létre. Ez az, ami egy vállalatot igazán versenyelőnyhöz juttat.”