A 14-18 éves korosztály esetében 10 700 ügyfél digitálisan aktív a banki szolgáltatások terén – derül ki a K&H Bank adataiból. Közülük 5250 e-bank felhasználó, illetve 5450 e-bank és mobilbank felhasználó is egyben.
Néhány éve a gyors internet elérése volt a vágyott cél, mára rengeteg család már több okos eszközzel is rendelkezik, amelyeken keresztül a legfiatalabb családtagoktól a szülőkig tartalmakat fogyasztanak és szolgáltatásokat vesznek igénybe. A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő gazdája, annak járt utána, hogy a digitális fejlődés miként jelenik meg a mindennapok pénzügyeiben.
A digitális korszak egy olyan szakaszában járunk, ahol az egyre gyorsuló technológiai fejlődéssel az okos eszközök az élet minden területén nélkülözhetetlen kellékeinkké válnak. A gyerekek egyre fiatalabb korban ismerkednek meg a virtuális valósággal, illetve a legújabb technológiai újdonságokkal, és az idősebb generációkat maguk mögé kényszerítve nagyon nagy affinitással és legtöbbször zsigeri ügyességgel nyúlnak a digitális kultúra „játékszereihez”. Az Ipsos KidComm 2016 szindikált kutatástanulmány szerint Magyarországon az elmúlt három évben a gyerekes családokban megduplázódott az okostelefonok száma, a tableteké pedig megháromszorozódott ugyanezen időszak alatt. A digitális fejlődéssel azonban nem csak a tartalomfogyasztási szokásaink változtak, az e-szolgáltatások igénybevételében is jelentős változásokat figyelhetünk meg az elmúlt években. A fiatalok körében ezen változások még markánsabban kitűnnek.
A K&H Bank adatai szerint a 14-18 éves korosztály esetében 10 700 ügyfél digitálisan aktív a banki szolgáltatások terén. Ma közülük 5250 e-bank felhasználó, illetve 5450 e-bank és mobilbank felhasználó is egyben. A K&H 2017-es januári adataiból egyértelműen kiolvashatók a 18 éven aluliak jelenlegi mobilbank és e-bank felhasználási szokásai a tranzakciók számának megoszlása alapján, amely a következőképpen alakult az időszak alatt:
-
az érintett korosztály tranzakcióinak 64%-a forint átutalási megbízásként realizálódott internetes felületen, azaz e-bank segítségével
-
9% kártyalimit összeg módosítás volt, míg
-
6%-ban mobilegyenleg feltöltésre használta elektronikus banki fiókját.
Mobilbank esetében a tranzakciók megoszlása hasonló képet mutat a 18 év alatti ügyfeleknél:
az esetek 66%-ában forint átutalás miatt vette igénybe az e-banki szolgáltatást,
a tranzakciók 16%-a limitösszeg változtatás volt, 13%-a pedig mobilegyenleg feltöltés miatt történt mobilbanki applikáció segítségével.
A fenti adatok jól tükrözik a 2016-os egész éves tranzakciós megoszlásokat a 18 éven aluliak e-bankolási és mobilbankolási szokásai vonatkozásában. A 2016-os e-banki tranzakciók 62%-a forint átutalásként, 8%-a kártyalimit módosításként, 7% pedig mobilegyenleg feltöltésként realizálódott. Az akkoriban megújult mobilbanki applikáción indított tranzakciók viszont 83%-ban forint átutalásra, 17%-ban kártyalimit módosításra fordítódtak a 18 éven aluli ügyfelek körében.
A piaci viszonyok folyamatos változása alapvető elvárásokat támaszt a bankok digitális technológiai felkészültségét illetően. Bár a mobil platform az ügyintézés optimális eszköze, az Economist Intelligence Unit tanulmányából kiderült, hogy a felhasználók csupán 15%-a indít bármilyen tranzakciót mobil készülékéről. Öt éven belül ez az arány várhatóan 25%-ra emelkedik, míg az Y, illetve a további generációk számára az elsőszámú banki csatornát jelenti majd.
A serdülő korosztály egyre korábban nyúl digitális eszközökért. A 6-12 évesek 33%-a okoseszközre spórol, elsődlegesen telefonra. A kisiskolások 48%-a rendelkezik mobiltelefonnal, ebből 51%-nak okoskészüléke van, 20%-uk pedig még gyűjt rá. Az eszközhasználat eleinte az alapvető funkciók elsajátításával kezdődik, az okos funkciók később válnak hasznossá. A százalékos arány a következőképpen oszlik meg; 54% telefonhívást indít, 47-48% fényképez, videózik és zenét hallgat, míg 42% SMS-t küld.
Az okos eszközök penetrációja jól látható változásokat generál a szolgáltatások igénybevételének szokásain. A pénzügyi szektorban megfigyelhető elektronikus ügyintézés terjedését a K&H Bank adatai is igazolják.
A 2002 óta elérhető e-banki szolgáltatások népszerűsége folyamatosan nő, minden új elektronikus banki szolgáltatást, már a megjelenésük után több tízezren vesznek igénybe, így ha megnézzük, hogy 10 év alatt az e-banki szolgáltatást 320.000 ügyfél vette igénybe, a márciusban megújult mobilbankot pedig már 61.000-en használják, akkor jól látható ezeknek a szolgáltatásoknak a szükségessége, tehát az e-tendencia terjedése hiszen rövidebb idő alatt, több felhasználó jelentkezik be, és veszi igénybe a bank kínálta gyors szolgáltatást, időt és energiát spórolva ezzel az ügyfeleknek. A K&H Bank becslései szerint 2020-ra az online ügyintézési formák további térhódítását fogjuk tapasztalni, és várhatóan a tranzakciók 66%-át fogja kitenni a mobilbankolók és netbankolók együttes aránya.
„Az életkorral és a végzettség szintjével párhuzamban megfigyelhető, hogy a bankoló fiatalok száma dinamikusan növekedett az elmúlt évtizedben. Míg a középiskolások bizonytalanok, döntéseiket vélt, és részben valós adatokra alapozzák, így elengedhetetlen, hogy mielőbb tényleges tudásra, alapos pénzügyi ismeretekre tegyenek szert, amelyek a mindennapi élet elengedhetetlen részét képezik. Ennek elősegítésére hívtuk életre 7 évvel ezezlőtt a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőt, amely általános iskolás korosztályt készíti fel arra, hogy hasznos pénzügyi ismeretek birtokában hozzon nap mint nap kisebb nagyobb döntéseket.” – fogalmazott Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs igazgatóságának ügyvezető igazgatója.