- Hirdetés -

Egyre több pénzt veszítenek a cégek a zsarolóvírusok miatt

|

- Hirdetés -

A zsarolóvírus támadások utáni helyreállítás összköltsége elérte tavaly a közel kétmillió dollárt – derül ki a Sophos “State of Ransomware 2021” felméréséből. A váltságdíjat kifizető cégek csupán 8 százaléka kapja vissza az összes adatát. A szervezetek 54 százaléka szerint a digitális támadások túl fejlettek ahhoz, hogy az informatikai csapatuk önállóan kezelni tudja azokat.

A következő generációs digitális biztonság terén világvezető Sophos kiadta a “The State of Ransomware 2021” globális kutatását, aminek főbb megállapításai:

A zsarolóvírus támadások utáni helyreállítás átlagos költsége az elmúlt 12 hónapban több, mint kétszeresére nőtt. A helyreállítási költségek, beleértve a kiesett munkaidőt, elveszett rendeléseket, működési költségeket és további tényezőket a 2020-as átlagos 761,106 dollárról 1,85 millióra nőtt 2021-re.

Az átlagos kifizetett váltságdíj 170,404 dollár volt. Ez azt jelent, hogy a támadásból való helyreállás átlagos költsége már tízszerese a váltságdíjnak. Míg a megkérdezettek által megadott legmagasabb kifizetett összeg 3,2 millió dollár volt, a leggyakoribb kifizetés 10,000 dollár volt. Tíz szervezet fizetett ki 1 millió dollárt vagy annál nagyobb összeget.

A cégek aránya, akik kifizették a váltságdíjat, a 2020-as 26 százalékról 32 százalékra nőtt 2021-re. Viszont csupán 8%.nak sikerült visszanyernie az összes adatát.

A Sophos kiemeli, hogy amikor zsarolóvírusról van szó, nem éri meg fizetni. Habár több szervezett döntött a váltságdíj kifizetése mellett, csupán egy igen kis részük kapta vissza az összes adatát. Ennek részben az lehet az oka, hogy titkosítási kulcsokat használni az adatok helyreállítására bonyolult lehet. Ráadásul nincs garancia a sikerre sem. Ahogy nemrégiben láttuk a DearCry és Black Kingdom zsarolóvírusoknál, az alacsony színvonalú, sebtében összeállított kódokkal és technikákkal indított támadások az adatvisszaállítást megnehezítik, vagy akár el is lehetetlenítik.

A válaszadók több, mint fele (54%) úgy véli, hogy a digitális támadások már túl fejlettek ahhoz, hogy az informatikai csapatuk önmagában kezelni tudja azt.

A titkosítás nélküli zsarolás mértéke növekszik. A válaszadók kis, de fontos 7 százaléka azt mondta, hogy az adataikat ugyan nem titkosították, azonban még így is váltságdíjat követeltek tőlük. Feltehetőleg amiatt, mert a támadóknak sikerült ellopni az adataikat. 2020-ban ez az arány 3% volt.

Habár a zsarolóvírus támadást tapasztalt szervezetek száma a 2020-as felmérésben résztvevők 51 százalékáról 37-re csökkent 2021-ben és kevesebb szervezet szenvedett el adattitkosítást egy jelentős támadás eredményeként (2021-ben 54%, 2020-ban 73% volt), az új kutatás aggasztó mégis növekvő trendekre hívja fel a figyelmet, különösen a zsarolóvírus támadások hatása kapcsán.

“A zsarolóvírus által sújtott cégek számánál látható nyilvánvaló csökkenés jó hír, ám beárnyékolja a tény, hogy ez valószínűleg – legalábbis részben – a támadók viselkedésében bekövetkezett változásokra utal,” mondta Chester Wisniewski, a Sophos vezető kutatója. “Láttuk, hogy a támadók a nagyobb léptékű, általános, automatizált támadásokról célzottabbakra váltottak, melyek részét képezi a kézi, közvetlen, hús-vér emberek által végzett hackelés. Habár a támadások összesített száma ennek eredményeképpen alacsonyabb, tapasztalataink szerint az ezekből a fejlettebb és komplexebb célzott támadásokból származó kár lehetősége sokkal nagyobb. Az ilyen támadások után nehezebb a helyreállítás, ezt pedig tükrözi az, hogy az általános kármentesítési költségek megduplázódtak a felmérés szerint.”

A Sophos felhívja a figyelmet, hogy helyreállni egy zsarolóvírus támadást követően akár évekbe telhet és sokkal többről szól, mint a titkosítás visszafejtéséről és az adatok visszaállításáról. Teljes rendszereket kell a nulláról újjáépíteni, ráadásul többek között figyelembe kell venni a kiesett működési időt és az ügyfeleket ért hatást is. Továbbá a definíció, hogy mi számít “zsarolóvírus” támadásnak, folyamatosan fejlődik. A válaszadók egy kis, de szignifikáns százaléka olyan támadás áldozata volt, ahol adattitkosítás nélkül zsarolták meg őket. Ennek az lehetett az oka, hogy rendelkeztek olyan zsarolóvírus-ellenes technológiával, amely megakadályozta a titkosításos szakaszt vagy mert egyszerűen a támadók döntöttek úgy, hogy nem titkosítják az adatokat. Valószínűleg a támadók azért követeltek pénzt, hogy cserébe ne tegyék közzé online az ellopott információkat.

A Sophos javaslatai a zsarolóvírus és a kapcsolódó digitális támadások elleni védekezéshez:

Tartsd fejben, hogy meg fognak támadni! A zsarolóvírus továbbra is rendkívül elterjedt. Nincs olyan ágazat, ország vagy cégméret, amely immunissá tenne a kockázat ellen. Jobb felkészülten elkerülni a támadást, mint fordítva.

Készíts biztonsági mentéseket és tarts készen egy offline másolatot is! Válaszd a 3:2:1-es ipari standard megközelítést: 3 kör biztonsági másolat 2 különböző adathordozót használva, melyek közül 1 offline (azaz hálózati kapcsolat nélküli) állapotban van!

Alkalmazz többrétegű védelmet! Ahogy egyre több zsarolóvírus támadás részét képezi a zsarolás is, minden eddiginél fontosabb már eleve kívül tartani az ellenfeleket. Használj többrétegű védelmet a támadók blokkolására a teljes hálózat lehető legtöbb pontján.

Kombináld a hús-vér emberi szakértőket és a zsarolóvírus-ellenes technológiákat! A zsarolóvírus megállításának kulcsa a mélyreható védelem, mely kombinálja a dedikált zsarolóvírus-ellenes technológiát és a valós személyek által vezetett fenyegetéskutatást. A technológia biztosítja a skálázhatóságot és az automatizációt, amelyre a szervezetnek szüksége van, miközben az emberi szakértők képesek detektálni az árulkodó taktikákat, technikákat és procedúrákat (TTP), melyek azt jelzik, hogy támadó próbálkozik az adott környezetbe való bejutással

Ne fizesd ki a váltságdíjat! Könnyű mondani, de sokkal kevésbé könnyű megtenni ezt, amikor egy zsarolóvírus támadás következtében leállt a szervezet működése. Az etikai megfontolásoktól függetlenül a váltságdíj kifizetése nem hatékony módja az adatok visszanyerésének. Ha mégis fizetsz, ne feledkezz meg arról, hogy az ellenfelek átlagosan csak a fájljaid kétharmadát állítják helyre!

Legyen egy helyreállítási terved vírusos támadás esetére! A legjobb módja annak, hogy megakadályozd egy digitális támadás teljes, katasztrofális offenzívává válását az, ha előzetesen felkészülsz rá, rendelkezel incidenskezelő tervvel.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új évaddal folytatódik a Marvel sorozat

Az első évad meglepő lezárása után október 6-án folytatódik a Marvel Studios egyik közönségkedvenc sorozata a Disney+-on.Loki, a csínytevés istene visszatér, és rögtön a Téridő Variancia Alapítvány – egy időn és téren kívül létező,...

Ezúttal az ATV-t büntette a Médiatanács

Az ATV március 16. és 22. közötti adáshetének hatósági ellenőrzése során több szabálytalanságot is megállapított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület három jogsértés miatt összesen 775 ezer forint bírságot rótt...

Újabb részletek derültek ki a BrandFestivalról

Mesterséges intelligencia kutató és termelékenységi coach is lesz az idei BrandFestival nemzetközi előadói között. Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozóját november 9-10-én rendezik meg az ETELE CINEMA-ban. Az eseményen a „Digitális transzformáció”...

A kisebb településeken is lesznek GLS automaták

Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett a GLS Hungary: 300 településen összesen már több mint 1250 csomagautomatát üzemeltet a vállalat. A csomaglogisztikai szolgáltató egyúttal bejelentette, elkötelezett az iránt, hogy az ország minden szegletében elérhetővé tegye a...

Kiállítással ünnepel a National Geographic

A National Geographic Magyarország idén lett 20 éves. A kerek évforduló alkalmából a World Press Photo kísérő-kiállításán, a Magyar Nemzeti Múzeumban vonultatja föl a magazin két évtizedének legizgalmasabb és legszebb magyar anyagait.Húsz év, kétszáznegyvennél...

A KNK-val kampányol a Haier

Szeptember elejétől október végéig tart a világ elsőszámú nagy háztartási gép gyártó márkájának őszi reklámkampánya, amelyet online felületeken, social médiában, közterületi eszközökön, plázákban és printben látható hirdetések, valamint PR-megjelenések támogatnak. A potenciális vásárlói útvonalak...

Egyre népszerűbb a munkaerő-kölcsönzés

A munkaerő-kölcsönzés egyre elterjedtebb fogalom munkavállalói körben is, de számos tévhit kering körülötte. Az Ipsos átfogó munkaerőpiaci kutatást végzett a Prohuman megbízásából. A vizsgált 12 hónapos időszakban a magyar közösségi térben kb. 14 ezer...

Természeti katasztrófák áldozatainak segít a L’Oréal

Becslések szerint az elmúlt 50 évben ötszörösére nőttek az éghajlatváltozás okozta katasztrófák, jelenleg közel hárommilliárd ember él katasztrófáknak kitett területeken, és az előrejelzések szerint 2050-re ez a szám egymilliárddal fog emelkedni. A L'Oréal Groupe...

Ma van a kávé világnapja

Már 40 éve ünnepeljük szeptember 29-én a kávét - a világ egyik legkedveltebb itala először Japánban, 1983-ban kapott saját napot. A tradicionális kávézás mellett a 21. században egyre több új fogyasztási mód, szokás alakult...

Közösségi közlekedésre buzdít a Westend

Új eszközökkel bővítette mobilitási parkját a város szívében található Westend. A bevásárlóközpont ezzel szeretne még több alternatív lehetőséget biztosítani közönségének. Továbbra is arra bátorítják látogatóikat, érkezzenek a közösségi közlekedés valamelyik kényelmes és fenntartható eszközével,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ezt hozta a nyár a lakáspiacon

Továbbra is a hazai lakáspiac egyik motorja az alku, tűnik ki az OTP Ingatlanpont legfrissebb lakásértékesítési adataiból. A nyári hónapokban ez átlagosan 6,5 százalékos árcsökkentésre adott lehetőséget, ami éppen megfelel az előző negyedévben elérhetőnek....

Új évaddal folytatódik a Marvel sorozat

Az első évad meglepő lezárása után október 6-án folytatódik a Marvel Studios egyik közönségkedvenc sorozata a Disney+-on.Loki, a csínytevés istene visszatér, és rögtön a Téridő Variancia Alapítvány – egy időn és téren kívül létező,...

Ezúttal az ATV-t büntette a Médiatanács

Az ATV március 16. és 22. közötti adáshetének hatósági ellenőrzése során több szabálytalanságot is megállapított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület három jogsértés miatt összesen 775 ezer forint bírságot rótt...

Újabb részletek derültek ki a BrandFestivalról

Mesterséges intelligencia kutató és termelékenységi coach is lesz az idei BrandFestival nemzetközi előadói között. Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozóját november 9-10-én rendezik meg az ETELE CINEMA-ban. Az eseményen a „Digitális transzformáció”...

A kisebb településeken is lesznek GLS automaták

Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett a GLS Hungary: 300 településen összesen már több mint 1250 csomagautomatát üzemeltet a vállalat. A csomaglogisztikai szolgáltató egyúttal bejelentette, elkötelezett az iránt, hogy az ország minden szegletében elérhetővé tegye a...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....