- Hirdetés -

E-kereskedelem – jó biznisz a bizalom

|

- Hirdetés -

Netes vásárlásainkat szívesebben fizetjük utánvéttel, és vonakodunk csomagautomatákba rendelni a kiválasztott terméket. Ebből is látszik, milyen kiemelt szerep jut a virtuális adásvételek során a bizalom kérdésének, hiszen úgy kell döntenünk a vásárlásról, hogy általában előzetesen nem tudjuk kézbe venni a termékeket, és az eladó boltját sem vehetjük szemügyre. A Vatera és az eNET közös kutatásának egyik alapvető tanulsága egybecseng a vásárlók régóta hangoztatott igényével, miszerint internetes adásvétel során minél több információt szeretnének elérni az eladóról, illetve az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, épp a csalódások elkerülése végett.

 

A piackutató és az online piactér felnőtt internetezőkre reprezentatív felmérése szerint a hazai netezők 84 százaléka rendszeresen vásárol online, míg 40 százalékuk legalább havonta egyszer. „Adataink szerint az online vásárlók felének volt már valamilyen negatív tapasztalata. A legfőbb gond, amit a válaszadók 21 százaléka említett, hogy a megrendelt termék nem olyan volt, mint a webáruházban feltöltött termékfotón. 19 százalékuk a késedelmes, 16 százalékuk pedig a nem teljesült kiszállítást tette szóvá, míg 13 százalékuk azt nehezményezte, hogy hibásan érkezett meg a rendelt termék” – nyilatkozta Kis Gergely, az eNET partnere.

 

A negatív tapasztalatokban minden bizonnyal meghatározó szerepet játszik az a tény is, hogy az online vásárlás során sokak számára még mindig az ár a döntő tényező, és felülír sok egyéb szempontot. Ennek fontosságát a válaszadók egy 5-ös skálán átlagosan 4,4-es pontszámmal értékelték. Vagyis, ha több helyen is elérhető ugyanaz a termék, akkor a legolcsóbbtól fogják megrendelni. Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy jellemzően nagy a felhasználók jogtudatossága: 59 százalékuk saját bevallása szerint tisztában van vele, probléma esetén hol kereshet jogorvoslatot, valamint 81 százalékuk jellemzően vásárlás előtt ellenőrzi az eladót.

 

A kutatás egyik alapvető tanulsága egybecseng a vásárlók régóta hangoztatott igényével, miszerint internetes adásvétel során minél több információt szeretnének elérni az eladóról, illetve az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, épp a csalódások elkerülése végett. Ezért kiemelten fontos a jó minőségű fotó és a részletes termékleírás, valamint a kifinomult termékkeresési és -szűrési lehetőség. „A Vaterán már most is csupán ezrelékekben mérhető a problémás esetek száma. Azért, hogy még tovább csökkentsük ezt az arányt, nemrég videók beágyazását is lehetővé tettük az eladóink számára. Így a felhasználók minden oldalról és szögből alaposan megnézhetik a kiválasztott terméket, elkerülve ezzel a kézbesítés utáni esetleges kellemetlen meglepetéseket” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

 

A kutatás szerint az online vásárlás során készpénzzel fizetők többsége (64%) csak azt követően szeret fizetni, hogy kézhez kapta a terméket. A válaszadók körében mindössze 15 százalék volt azok aránya, akik az elektronikus fizetési módot biztonsági aggályok miatt utasítják el, 46 százalékuk pedig kimondottan azt vallotta, hogy így kényelmesebb számára a vásárlás. „Vagyis elsősorban a termékek minőségével és a kiszállítással kapcsolatos bizalmatlanság miatt döntenek többen az utánvét mellett. Az elektronikus tranzakciót választók esetében azonban a kényelem gyakran felülírja a bizalmatlanságot: a vágy, hogy mielőbb kézhez kaphassuk a kiszemelt terméket, és ezért akár ki se kelljen lépnünk a lakásból, még a bizalmatlanságnál is erősebb érzelmi motiváció lehet” – elemezte a lelki hátteret Makai Gábor klinikai szakpszichológus.

 

A bizalmi tényezők erősítésével ugyanakkor az előreutalások aránya is emelkedik: a Vaterán például egyedülálló módon a tranzakciók 62 százalékánál a vásárlók készek előre fizetni a termékért, míg a hazai online kiskereskedelemben a vásárlók csupán egynegyede hajlandó erre. Az online piactéren a bizalom olyan komoly üzleti értéket képvisel, hogy az egyik 40 ezer pozitív értékeléssel rendelkező eladónak 10 millió forintot ajánlottak fel vaterás fiókjáért, amitől természetesen nem volt hajlandó megválni. A vásárlókat emellett a 2014-ben bevezetett Biztonságos Vásárlás Program (BVP) is védi, így bizonyos feltételek teljesülése esetén, tranzakciónként 100.000 forintos értékhatárig kártalanítást kaphatnak.

 

Kiszállításkor leginkább a futárszolgálatokban bíznak az online vásárlók: a kutatásban részt vevők egy 5-ös skálán átlagosan 4,5 ponttal értékelték ezt a szállítási módot. Legkevésbé pedig a csomagautomatáknak szavaznak bizalmat a hazai netes vásárlók, amelyeket átlagosan 3,7 pontra értékeltek. Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy a Vatera 2017. márciusban közzétett felmérése2 szerint a Vaterafutár felhasználói az összes szállítási mód közül összességében az elmúlt évben is dinamikus forgalomnövekedést mutató csomagautomaták szolgáltatásaival a legelégedettebbek.

 

A kutatás arra is rávilágított, hol van a legnagyobb szükség a bizalom erősítésére: a megkérdezettek 41 százaléka az antik, míg 33 százaléka a gyűjtemény kategóriában sohasem vásárolna online. Ezzel szemben a Vaterán vásárlók körében az antik tárgyak és a régiségek, gyűjtemények is népszerűek, ami elsősorban a piactéren működő értékelési rendszernek, valamint a licitálási lehetőségnek köszönhető.

 

A netezők 41 százaléka vásárolt már külföldi webáruházban, főként az eBayről (72%), az Aliexpressről (52%), esetleg az Amazonról (23%), elsősorban az alacsonyabb ár (76%), a hazánkban nem elérhető termékek (66%) és a nagyobb választék (56%) miatt. A nem vásárlókat elsősorban bizalmi kérdések tartják vissza: 53 százalékuk szerint nehézkesebb az ilyen módon vásárolt termékek garanciális ügyintézése, illetve a reklamáció. A magyar nyelvű felület hiányát pedig a válaszók 52 százaléka véli visszatartó tényezőnek.

 

A kutatás alapján elmondható, hogy a bizalom erősítése az e-kereskedelemben a vásárlók és az eladók közös érdeke. Éppen ezért az online adásvételek alkalmával kiemelt fontosságú a lehető legtöbb információ biztosítása az adott termékről, a valós felhasználói visszajelzések, értékelések elérhetővé tétele és a vásárlók megfelelő tájékoztatása, illetve tájékozottsága – derül ki a Vatera közleményéből.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Több százmilliós befektetést kapott egy okos vízelemzőt fejlesztő startup

Az automatizáltan működő okos vízelemző műszer fejlesztésével foglalkozó Water MiniLab az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures-től és a Kék Bolygó Klímavédelmi Kockázati Tőkealaptól kapott finanszírozást, amely lehetővé teszi a csapat számára az értékesítés és a...

Stresszelünk az ajándékvásárlás miatt

Feltorlódott munka a szabadság előtt, iskolai programok sora, ajándékvadászat, végtelen bevásárlólisták: csak néhány ok, ami miatt sokaknak stresszes a karácsonyi készülődés. A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét...

Életet menthetnek az okosórák

Az európai kardiológusok legfrissebb irányelvei szerint az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, a pitvarfibrilláció azonosítása az EKG-funkcióval rendelkező okosórákkal új távlatokat nyithat az orvoslásban. A kereskedelmi forgalomban is kapható okoseszközök folyamatosan fejlődő algoritmusai és technológiái hozzájárulhatnak...

Durva meccset nézhetünk élőben

Magyarországon is élőben láthatják a bokszrajongók az idei év egyik szenzációját, a Tyson Fury – Derek Chisora összecsapást. A gálát a NET4+ SPORT streamingszolgáltató közvetíti szombat éjszaka egyenesen a Tottenham Hotspur londoni stadionjából. Minden...

Minden, amit a chatbotokról tudni érdemes

A chatbotok technológiája viszonylag új, viszont ahogy a vállalkozások új lehetőségeket keresnek az emberekkel való online kommunikációra, egyre népszerűbb. Az oktatástól a szórakoztatásig rengeteg különböző szerepben láthatjuk ezeket. A létrehozásuk óta a chatbotok forradalmasították...

Film készül az első női képviselőkről

A magyar parlament két első női képviselője, Slachta Margit és Kéthly Anna pályáját bemutató dokumentumfilm, valamint Piroch Gábor, a világhírű magyar kaszkadőr gyermekkorát felvillantó rövidfilm gyártását támogatja a Nemzeti Filmintézet. A Televíziós Döntőbizottság novemberi ülésén...

Pénzt ad a félretájékoztatás elleni küzdelemre a Google és a YouTube

A Google internetes óriáscég és videószolgáltatója, a YouTube 13,2 millió dolláros támogatást jelentett be egy új, tényszerűség-ellenőrző alap létrehozására az online félretájékoztatás elleni küzdelem érdekében. A félretájékoztatás elleni küzdelem online csúcstalálkozóján bejelentetett finanszírozást a nemzetközi...

Egyelőre nem szorítja ki a streaming a lineáris tévézést

Bár a nemlineáris tévézés sok előnnyel kecsegtet, egyelőre nem – és a válaszok alapján a közeljövőben sem – fogja kiszorítani a hagyományos tévézést – derült ki abból az új kutatásból, amely a Magyar Elektronikus...

Élőben közvetített díjátadásokkal jön a következő Oscar-gála

A márciusi Oscar-gálán mind a 23 kategória díjának átadását élőben közvetítik - jelentette be az amerikai filmakadémia kedden. Kiderült az is, hogy Jimmy Kimmel lesz az esemény házigazdája, aki korábban már kétszer vezette a...

Lelassult az e-kereskedelem

Új korszakot nyitott az e-kereskedelemben 2022: két járvány sújtotta év és a digitális gazdaságban ezalatt tapasztalt hipernövekedés után az idén törvényszerűen várható volt egy megtorpanás a digitalizációban és az e-kereskedelemben. A jelenlegi gazdasági helyzet...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb 500 millió eurós tőkealapot hozott létre az SE Ventures

Az SE Ventures tőkekezelő második alapja, a Fund II 500 millió euróval fejleszti a klíma- és ipari technológiára összpontosító startupokat. Korábbi támogatásuknak, a Fund I sikerének köszönhetően a cég 1 milliárd euróval a világ...

Több százmilliós befektetést kapott egy okos vízelemzőt fejlesztő startup

Az automatizáltan működő okos vízelemző műszer fejlesztésével foglalkozó Water MiniLab az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures-től és a Kék Bolygó Klímavédelmi Kockázati Tőkealaptól kapott finanszírozást, amely lehetővé teszi a csapat számára az értékesítés és a...

Stresszelünk az ajándékvásárlás miatt

Feltorlódott munka a szabadság előtt, iskolai programok sora, ajándékvadászat, végtelen bevásárlólisták: csak néhány ok, ami miatt sokaknak stresszes a karácsonyi készülődés. A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét...

Életet menthetnek az okosórák

Az európai kardiológusok legfrissebb irányelvei szerint az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, a pitvarfibrilláció azonosítása az EKG-funkcióval rendelkező okosórákkal új távlatokat nyithat az orvoslásban. A kereskedelmi forgalomban is kapható okoseszközök folyamatosan fejlődő algoritmusai és technológiái hozzájárulhatnak...

Durva meccset nézhetünk élőben

Magyarországon is élőben láthatják a bokszrajongók az idei év egyik szenzációját, a Tyson Fury – Derek Chisora összecsapást. A gálát a NET4+ SPORT streamingszolgáltató közvetíti szombat éjszaka egyenesen a Tottenham Hotspur londoni stadionjából. Minden...
- Hirdetés -

Don't Miss

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...

Van tér a fejlődésre – interjú Bíró Pállal

Részben a vezetői kultúra miatt is nagyon kishitűek a hazai cégek, nem mernek exportálni, és ezen a helyzeten a szemléletmód átalakítása segíthetne sokat – állítja Bíró Pál, aki első lett idén a legmeghatározóbb hazai...

A célunk ezzel egy talent lista létrehozása

Sok a munka és a nehézség, amíg az ember eljut a marketing-döntéshozói szintig, ezért szerettünk volna egy olyan platformot életre hívni, amely kimondottan a márkamenedzsereket, a trade marketing menedzsereket ismeri el – nyilatkozta Vaszary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Fenntarthatósági ötleteket díjazott a Vodafone

November 26-án, a Vodafone új székházában rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Skool szakmai közreműködésével a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! ötletpályázat döntőjét, ahol a 10 legjobb ötlettel pályázó csapat szakmai mentorok...

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Ezért veszünk e-autót

Nem a környezettudatosság, hanem az állami támogatások ösztönzik leginkább a villanyautózást – derült ki az Allianz Hungária elektromosautó-vásárlási szokásokkal kapcsolatos online, nem reprezentatív kutatásából. Átlagosan csupán 27 százalékunk tájékozódik alaposan az e-autókról a vásárlást...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....