- Hirdetés -

E-kereskedelem – jó biznisz a bizalom

|

- Hirdetés -

Netes vásárlásainkat szívesebben fizetjük utánvéttel, és vonakodunk csomagautomatákba rendelni a kiválasztott terméket. Ebből is látszik, milyen kiemelt szerep jut a virtuális adásvételek során a bizalom kérdésének, hiszen úgy kell döntenünk a vásárlásról, hogy általában előzetesen nem tudjuk kézbe venni a termékeket, és az eladó boltját sem vehetjük szemügyre. A Vatera és az eNET közös kutatásának egyik alapvető tanulsága egybecseng a vásárlók régóta hangoztatott igényével, miszerint internetes adásvétel során minél több információt szeretnének elérni az eladóról, illetve az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, épp a csalódások elkerülése végett.

 

A piackutató és az online piactér felnőtt internetezőkre reprezentatív felmérése szerint a hazai netezők 84 százaléka rendszeresen vásárol online, míg 40 százalékuk legalább havonta egyszer. „Adataink szerint az online vásárlók felének volt már valamilyen negatív tapasztalata. A legfőbb gond, amit a válaszadók 21 százaléka említett, hogy a megrendelt termék nem olyan volt, mint a webáruházban feltöltött termékfotón. 19 százalékuk a késedelmes, 16 százalékuk pedig a nem teljesült kiszállítást tette szóvá, míg 13 százalékuk azt nehezményezte, hogy hibásan érkezett meg a rendelt termék” – nyilatkozta Kis Gergely, az eNET partnere.

 

A negatív tapasztalatokban minden bizonnyal meghatározó szerepet játszik az a tény is, hogy az online vásárlás során sokak számára még mindig az ár a döntő tényező, és felülír sok egyéb szempontot. Ennek fontosságát a válaszadók egy 5-ös skálán átlagosan 4,4-es pontszámmal értékelték. Vagyis, ha több helyen is elérhető ugyanaz a termék, akkor a legolcsóbbtól fogják megrendelni. Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy jellemzően nagy a felhasználók jogtudatossága: 59 százalékuk saját bevallása szerint tisztában van vele, probléma esetén hol kereshet jogorvoslatot, valamint 81 százalékuk jellemzően vásárlás előtt ellenőrzi az eladót.

 

A kutatás egyik alapvető tanulsága egybecseng a vásárlók régóta hangoztatott igényével, miszerint internetes adásvétel során minél több információt szeretnének elérni az eladóról, illetve az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, épp a csalódások elkerülése végett. Ezért kiemelten fontos a jó minőségű fotó és a részletes termékleírás, valamint a kifinomult termékkeresési és -szűrési lehetőség. „A Vaterán már most is csupán ezrelékekben mérhető a problémás esetek száma. Azért, hogy még tovább csökkentsük ezt az arányt, nemrég videók beágyazását is lehetővé tettük az eladóink számára. Így a felhasználók minden oldalról és szögből alaposan megnézhetik a kiválasztott terméket, elkerülve ezzel a kézbesítés utáni esetleges kellemetlen meglepetéseket” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

 

A kutatás szerint az online vásárlás során készpénzzel fizetők többsége (64%) csak azt követően szeret fizetni, hogy kézhez kapta a terméket. A válaszadók körében mindössze 15 százalék volt azok aránya, akik az elektronikus fizetési módot biztonsági aggályok miatt utasítják el, 46 százalékuk pedig kimondottan azt vallotta, hogy így kényelmesebb számára a vásárlás. „Vagyis elsősorban a termékek minőségével és a kiszállítással kapcsolatos bizalmatlanság miatt döntenek többen az utánvét mellett. Az elektronikus tranzakciót választók esetében azonban a kényelem gyakran felülírja a bizalmatlanságot: a vágy, hogy mielőbb kézhez kaphassuk a kiszemelt terméket, és ezért akár ki se kelljen lépnünk a lakásból, még a bizalmatlanságnál is erősebb érzelmi motiváció lehet” – elemezte a lelki hátteret Makai Gábor klinikai szakpszichológus.

 

A bizalmi tényezők erősítésével ugyanakkor az előreutalások aránya is emelkedik: a Vaterán például egyedülálló módon a tranzakciók 62 százalékánál a vásárlók készek előre fizetni a termékért, míg a hazai online kiskereskedelemben a vásárlók csupán egynegyede hajlandó erre. Az online piactéren a bizalom olyan komoly üzleti értéket képvisel, hogy az egyik 40 ezer pozitív értékeléssel rendelkező eladónak 10 millió forintot ajánlottak fel vaterás fiókjáért, amitől természetesen nem volt hajlandó megválni. A vásárlókat emellett a 2014-ben bevezetett Biztonságos Vásárlás Program (BVP) is védi, így bizonyos feltételek teljesülése esetén, tranzakciónként 100.000 forintos értékhatárig kártalanítást kaphatnak.

 

Kiszállításkor leginkább a futárszolgálatokban bíznak az online vásárlók: a kutatásban részt vevők egy 5-ös skálán átlagosan 4,5 ponttal értékelték ezt a szállítási módot. Legkevésbé pedig a csomagautomatáknak szavaznak bizalmat a hazai netes vásárlók, amelyeket átlagosan 3,7 pontra értékeltek. Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy a Vatera 2017. márciusban közzétett felmérése2 szerint a Vaterafutár felhasználói az összes szállítási mód közül összességében az elmúlt évben is dinamikus forgalomnövekedést mutató csomagautomaták szolgáltatásaival a legelégedettebbek.

 

A kutatás arra is rávilágított, hol van a legnagyobb szükség a bizalom erősítésére: a megkérdezettek 41 százaléka az antik, míg 33 százaléka a gyűjtemény kategóriában sohasem vásárolna online. Ezzel szemben a Vaterán vásárlók körében az antik tárgyak és a régiségek, gyűjtemények is népszerűek, ami elsősorban a piactéren működő értékelési rendszernek, valamint a licitálási lehetőségnek köszönhető.

 

A netezők 41 százaléka vásárolt már külföldi webáruházban, főként az eBayről (72%), az Aliexpressről (52%), esetleg az Amazonról (23%), elsősorban az alacsonyabb ár (76%), a hazánkban nem elérhető termékek (66%) és a nagyobb választék (56%) miatt. A nem vásárlókat elsősorban bizalmi kérdések tartják vissza: 53 százalékuk szerint nehézkesebb az ilyen módon vásárolt termékek garanciális ügyintézése, illetve a reklamáció. A magyar nyelvű felület hiányát pedig a válaszók 52 százaléka véli visszatartó tényezőnek.

 

A kutatás alapján elmondható, hogy a bizalom erősítése az e-kereskedelemben a vásárlók és az eladók közös érdeke. Éppen ezért az online adásvételek alkalmával kiemelt fontosságú a lehető legtöbb információ biztosítása az adott termékről, a valós felhasználói visszajelzések, értékelések elérhetővé tétele és a vásárlók megfelelő tájékoztatása, illetve tájékozottsága – derül ki a Vatera közleményéből.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jön a 3. Beauty Expo

Idén harmadik alkalommal rendezik meg a ROSSMANN és a Krémmánia közös Beauty Expóját, amely szeptember 6-án a Millenáris Nagycsarnokában várja majd az érdeklődőket. A látogatók több mint 70 márka standjait fedezhetik fel, és rengeteg...

Így kaphatunk kártérítést a repülőjáratok késése miatt

Annyira gyakorivá váltak a repülőjáratok sok órás késései, hogy már a biztosítók is tapasztalják az ilyen kárbejelentések megugrását. A külföldre készülőknek érdemes eleve erre való utasbiztosítást kötni, mert ez fedezheti például a sürgősségi kiadásokat....

Izgalmas dolgok derültek ki a gamerekről

A gamerek száma évről évre emelkedik Magyarországon, ami marketing szempontból jelentős lehetőségeket kínál a nem gaming szektorok számára is a fiatalok megszólításában. A YouTube, a TikTok, az Instagram és a Twitch népszerűsége növekszik, miközben...

Újabb részletek az RTL-es BL-közvetítésekről

192 meccs magyar kommentárral, melyek mindegyike visszanézhető, hazánkban eddig nem látott képminőség - az RTL Magyarország nagyszabású sajtótájékoztató keretében jelentette be az UEFA Bajnokok Ligája-közvetítések minden fontos elemét, mely az RTL+ platformon előfizetés után...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 Porductions egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt...

A Best Ever lett a Kékszalag kommunikációs partnere

A Best Ever ügynökséget választotta a Magyar Vitorlás Szövetség az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj kommunikációs feladatainak ellátására. Július 18-án indul Magyarország legnagyobb presztízsű, legnagyobb múlttal rendelkező, egyben Európa leghosszabb tókerülő vitorlás eseménye, az 56....

Szolid kreatív növekedés

A legnagyobb hazai full service és kreatívügyökségek együttes árbevétele ugyan nőtt 2023-ban, de nem érte el az infláció szintjét. Az összesített számokat jelentősen befolyásolták a három legnagyobb szereplőnél látható változások. Utóbbiak az árbevétel terén...

Dübörög a nyár a horvát tengerparton

A horvát turizmus pozitív trendekkel és a turistaforgalom eredményeivel lép be az idei év turisztikai főszezonba. Ezt mutatják az eVisitor rendszer adatai, amelyek szerint januártól június végéig több mint 7,2 millió érkezés és 28,1...

Egyre többen kötnek mobilon utasbiztosítást

Jelentős, két számjegyű növekedés látható az utasbiztosításoknál az idén - közölte a K&H. A pénzintézet az egy évvel korábbinál 11 százalékkal több szerződést kötött január és június közepe között. Egyre többen a mobilbankon keresztül...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A nagyobb vállalkozások pozitívan látják a jövőt, a kisebbek még óvatosak

A K&H kkv bizalmi index kutatás második negyedéves eredményei alapján a hazai vállalkozások hangulata -11 ponttal maradt a negatív tartományban. A visszafogott várakozások azonban csak a 300 millió forint árbevétel alatti cégekre jellemzők, az...

Jön a 3. Beauty Expo

Idén harmadik alkalommal rendezik meg a ROSSMANN és a Krémmánia közös Beauty Expóját, amely szeptember 6-án a Millenáris Nagycsarnokában várja majd az érdeklődőket. A látogatók több mint 70 márka standjait fedezhetik fel, és rengeteg...

Így kaphatunk kártérítést a repülőjáratok késése miatt

Annyira gyakorivá váltak a repülőjáratok sok órás késései, hogy már a biztosítók is tapasztalják az ilyen kárbejelentések megugrását. A külföldre készülőknek érdemes eleve erre való utasbiztosítást kötni, mert ez fedezheti például a sürgősségi kiadásokat....

Izgalmas dolgok derültek ki a gamerekről

A gamerek száma évről évre emelkedik Magyarországon, ami marketing szempontból jelentős lehetőségeket kínál a nem gaming szektorok számára is a fiatalok megszólításában. A YouTube, a TikTok, az Instagram és a Twitch népszerűsége növekszik, miközben...

Újabb részletek az RTL-es BL-közvetítésekről

192 meccs magyar kommentárral, melyek mindegyike visszanézhető, hazánkban eddig nem látott képminőség - az RTL Magyarország nagyszabású sajtótájékoztató keretében jelentette be az UEFA Bajnokok Ligája-közvetítések minden fontos elemét, mely az RTL+ platformon előfizetés után...

Don't Miss

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 Porductions egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...

Új vezetővel erősít a PwC Magyarország

A PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának új vezetője 2024. július 1-jétől Farkas Gábor. A pozíciót Deák Lászlótól veszi át, aki a továbbiakban a közvetett adókért felelős területet vezeti és mellette az ESG...

Új ügyfelek a Próbakőnél

Hazai és nemzetközi ügyfelekkel bővült a nemrég 4 PREXA díjat nyert Próbakő Kommunikáció portfóliója. Az ügynökség megbízást kapott a gyógyszeripar, a technológia és a kiberbiztonság területéről, valamint egy e-kereskedelmi projekt kommunikációs feladatait is rábízták. Az...