Nemcsak a cégek fejlesztik tréningek formájában a munkatársak soft skilljeit: már akad olyan egyetem itthon is, ahol a diákok „puha készségeinek” javítása kiemelten fontos. Ezeken a készségeken egy-egy szervezet sikere vagy bukása múlhat, ráadásul a járványhelyzet miatt átalakult munkaerőpiacon még fontosabbá vált a szerepük. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) dékánja, Dr. Papp-Váry Árpád szerint az alábbiakra különösen érdemes odafigyelnünk a következő években.
Önmagunk motiválása
A járványidőszakban sokan tapasztalhatták, hogy egyedül, a négy fal között bizony sokszor nehezebben megy a munka. Nincsenek inspiráló kávézások a kollégákkal, gondolatébresztő beszélgetések, közös ötletelések. A lendület megtartása érdekében érdemes egyéni jutalmazási rendszert kialakítanunk saját magunknak. Ha például reggel összeírtuk a délelőtti feladatainkat, és délre el is végeztük azokat, dicsérjük meg magunkat egy sétával.
Csapatmunka offline és online
„Mivel várhatóan hosszú távon is velünk marad a hibrid munkavégzési forma, érdemes kétféle csoportmunka-metódusra készülnünk a következő években: fel kell vérteznünk magunkat online és offline kommunikációs eszköztárral is” – mondta el Dr. Papp-Váry Árpád. „Meg kell tanulnunk például kamerán keresztül is meggyőzni ügyfeleinket, munkatársainkat, és online is gyorsan értelmezni a reakciókat.”
Időmenedzsment újragondolva
A járványidőszak természetesen hozta magával az aszinkron munkavégzés jelenségét, amikor a munkavállalók nem feltétlenül a megszokott munkaidőben dolgoznak. Mindez teljesen új hozzáállást igényel. „Mivel könnyen lehet, hogy kollégáink, ügyfeleink más napszakra időzítik a munkát, mint mi, előre kell gondolkodnunk. Nem várhatunk azonnali választ az e-mailekre és lehet, hogy újra kell terveznünk a munkafolyamatokat” – mondta el a dékán.
Készségeink folyamatos fejlesztése
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) módszerét adaptálva magunk is könnyen monitorozhatjuk készségeinket. Az ún. portfólió alapú képzési módszerben a hallgatók folyamatosan naplózzák soft skilljeiket, amelyeket különféle tréningeken – például önbizalom tuning, stresszkezelés, testbeszéd, tárgyalástechnika, személyes márkaépítés, befolyásolás – fejlesztenek. A tréningeken részt vett hallgatók közel 80 százaléka 9/10 vagy 10/10 értékelést adott az előadóknak, azaz nagyon hasznosnak ítélte meg az önismeretre fordított időt. Egy éveken át vezetett soft skill portfólióval magasabb szintű önismeretre tehetünk fel, megismerve erősségeinket és gyengeségeinket – erre pedig hosszú távon is sikeres karriert építhetünk.