Az idén is beigazolódott, hogy a kezelt médiabüdzsé nagyságánál sokkal többet számítanak az adott marketingvezető által elért sikerek és a szakmai presztízs. A Marketing&Media magazin Top50 marketinges listáján 2017-ben Horváth Magyary Nóra végzett az élen a lap által kijelölt 18 fős zsűri választása alapján.
Úgy tűnik, hogy nem a pénz miatt lesz valaki sikeres a marketing terén – ez lehet az ember egyik első gondolata, amikor végignézi az idei ötvenes rangsorunkat. Adja magát összehasonlítási alapként a májusban publikált médiapiaci Top 50-es listánk, amely hagyományosan a „legnagyobb kutyák” gyűjteménye. Abban tipikusan a nagy médiacégek és a nagy ügynökségek kulcsfigurái szerepelnek jól. Nyilván számít a szakmai megítélés és a piacon eltöltött évek száma, de sokkal kevésbé, mint a marketinges Top 50-ben.
A Marketing&Media magazin listáját vezető Horváth Magyary Nóra által képviselt K&H Bank nem kicsi hirdető, de azért a legnagyobbak közé sem tartozik. Tavaly nem voltak ott a 25 legjelentősebb költő között és még csak a bankok között sem a K&H a legbőkezűbb reklámozó.
A második helyen álló Grósz Judit a Microsoft Magyarország marketingigazgatója. Ez a cég meg aztán pláne nincs ott a nagy hirdetők sorában, inkább a B2B-kommunikáció terén erősek. A harmadik helyen végzett Beke Zsuzsa, aki a Richter Gedeon marketingkommunikációját irányítja. Ez a gyógyszeripari vállalat már jelentős költőnek számít, tavaly a Kantar Media toplistáján a 16. helyen álltak, de négy másik gyógyszeres cég is megelőzi a Richtert.
Az viszont már közös pont a vezető hármasban, hogy a marketinges szakma tapasztalt és elismert szereplőiről van szó. Ráadásul Beke Zsuzsa már 18., Horváth Magyary Nóra pedig 15. éve dolgozik ugyanannál a vállalatnál, ami manapság maratoni időtávnak számít.
Kis büdzsék
Jól mutatja, mennyire nem a reklámköltés számít, hogy az idén is bejutottak a marketinges Top 50-be olyan szervezetek marketingesei, amelyek kifejezetten kicsi büdzséből kénytelenek gazdálkodni. Elég csak a Bátor Tábor Alapítványra gondolni, amelynek a marketingtevékenységét Fodor-Kovács Éva irányítja, vagy éppen az unicefes Danks Emesére. De nem a költési volumene repítette be az ötvenbe Turkovics Monikát, az Operaház részéről vagy Jákó Esztert a Metropolitan Egyetemtől. Ugyanakkor közös pont a fenti cégekben, hogy a kis büdzséjük ellenére ki tudnak tűnni a hatalmas reklámzajból, ami komoly szakmai teljesítménynek számít. A Bátor Tábor például tavaly két arany Effie-t is begyűjtött.
Sőt, ilyen példákért nem feltétlenül kell a nonprofit szektorig menni. Szerepel a listánkon a Volvo hazai vezérképviseletének marketingjét hosszú évek óta irányító Sztárcsevity Andrea is, miközben a nemhogy összpiaci szinten, hanem a prémiumautós szegmenst nézve sincs akkora büdzséjük, mint egyes német konkurenseinek. Ugyanakkor a kisebb büdzsé az esetükben is jó motivációt jelent a kreatívabb megoldások alkalmazására. Arról nem is beszélve, hogy Sztárcsevity Andrea 18 éve dolgozik a Volvónál.
Szektoros párhuzamok
A lista személyhez kötöttségére utal, hogy az ötven marketingvezető által képviselt szektorok is eléggé eltérnek a legnagyobb reklámköltőkétől. Amennyiben nem így lenne, akkor csupa gyógyszeripari marketinges neve szerepelne a lista élén.
Ezzel szemben az összeállításunkban a költésükhöz viszonyítva magasan felülreprezentáltak a pénzintézetek és az italos cégek, és meglehetősen alulreprezentáltak a gyógyszeripari, valamint szépségápolási szektor szereplői. Nagyjából a piaci súlyuknak megfelelően vannak jelen a kereskedelmi, az élelmiszeripari, a távközlési és az autós hirdetők.
Mindettől függetlenül a 25 legnagyobb hirdető közül 12 vállalat marketingvezetője ott van az összeállításunkban. A Kantar Media mérése szerint az elmúlt évben a Sanofi volt a legnagyobb hazai reklámköltő. A gyógyszeripari vállalat marketingtevékenységéért felelős személy, Nika Ágota pedig szerepel is a listánkon. Szintén nagy hirdetőnek számít az Unilever és a Lidl, és ettől a két cégtől is bekerült a marketinges Top 50-be Bányász Lívia, illetve Sommer Ádám.
Horváth Magyary Nóra
A teljes K&H Csoport magyarországi kommunikációjáért felelős, immár 15 éve. Cége a hazai bankszektor egyik legjelentősebb hirdetőjének számít, és tavaly számos szakmai díjat is szereztek. Ezek közé tartozott a lakáshitelkampányuk, amely az Effie-n bronzdíjat kapott. A Magyar Adományozói Fórumtól a K&H gyógyvarázs program társadalmi befektetések díjat kapott. A 3 Jó Cselekedet CSR-verseny legkreatívabb jó cselekedet kategóriájában különdíjat kapott a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! nevű pénzügyi vetélkedőjük, ugyanez a Prizma Kreatív PR-versenyen bronzdíjban részesült. Horváth Magyary Nórának 2017 elején könyve jelent meg PR esetek haladóktól címmel. Szakmai pályafutásának legnagyobb sikerei közé sorolja a Johnson & Johnson babaápolási termékeinek magyar egészségügyi PR-kommunikációját. Igazán ismertté azonban az általa kezelt válságkommunikációs esetek tették. Ezek közé tartozik a Coca-Cola nemzetközi termékminőségi válságának hazai kommunikációja és Magyarország eddigi legnagyobb brókerbotrányának válságkommunikációja. Horváth Magyary irányításával zajlott a K&H Csoport arculatváltása és márka-újrapozicionálása, valamint a nevéhez fűződik a K&H Gyógyvarázs mesedoktorok társadalmi önkéntességi program elindítása. Szakmai pályafutása a Burson-Marstellernél kezdődött, ahol PR-munkatárs volt, később főmunkatársként dolgozott a M&H Communicationnél és a The Rowland Companynél. A K&H-s megbízatását megelőzően hat évig a Coca-Cola magyarországi közkapcsolati és kommunikációs igazgatója volt.
Az összeállítást teljes terjedelmében, illetve a Top50 marketinges részletes listáját, valamint az őket bemutató portrékat a Marketing&Media magazin héten megjelenő legújabb számában olvashatja el.
A Marketing&Media TOP50-es rangsorának kiválasztott vezetőivel az érdeklődők a Marketing Masters konferencián is találkozhatnak majd, amelyet a Marketing&Media és a Magyar Marketing Szövetség közösen szervez november 16-án az Országos Marketing Konferencia másnapján!
Jelentkezni az mmonline.hu vagy a marketingkonferencia.hu weboldalon lehet.