- Hirdetés -

Így hat a közösségi média a családi kapcsolatokra

|

- Hirdetés -

A szülők egyötöde elismeri, hogy sérült a kapcsolatuk a gyerekeikkel a közösségi médiának köszönhetően – derül ki a Kaspesky Lab kutatásából. Az emberek harmada kevesebbet beszél személyesen a hozzátartozóival.

 

A közösségi média megadja nekünk azt a szabadságot, hogy bármikor és bárhonnan kommunikálhatunk a szeretteinkkel. Ennek a szabadságnak azonban ára van: elvakít bennünket a látszólag boldog digitális életünk miközben gyakran észre sem vesszük, hogy ez az online világ milyen módon és mértékben veszélyezteti és károsítja a valós kapcsolatainkat. A Kaspersky Lab által készített legújabb kutatás szerint az emberek harmada kevesebbet beszél személyesen a hozzátartozóival. A szülők egyötöde (21%) azt is elismeri, hogy sérült a kapcsolatuk a gyerekeikkel, miután kompromittáló helyzetben látták őket a közösségi platformokon.

 

A lájk vadászat érdekében az emberek hajlamosak alkoholos befolyásoltság alatt olyan fotókat megosztani magukról vagy másokról, ami kényes (pl. meztelenek), ugyanakkor egyre nyilvánvalóbb, hogy a közösségi média hatással lehet a valós, offline kapcsolatokra is.

 

Minden ötödik szülő szembesült már azzal a problémával, hogy romlott a gyerekeikkel a viszonyuk, mert előnytelen helyzetben jelentek meg a közösségi médiában. Ezzel szemben a szülők csupán 14%-a számolt be arról, hogy bosszantotta gyereke online viselkedése. A felmérésben részt vevők 16%-a vallotta be, hogy megingott házastársi vagy élettársi viszonya a közösségi médiában megjelent bejegyzések miatt.

 

Barátokkal, családtagokkal és a kollégákkal szerteágazó kapcsolatainkra folyamatosan hatással van, hogy mennyit kommunikálunk velük a kibertérben, a személyes kommunikáció hátrányára. Számokra lebontva elmondható, hogy a megkérdezettek 31%-a a szüleivel, 33%-a a gyerekeivel, 23%-a a partnerével és 35%-a a barátaival beszél kevesebbet szemtől szemben, mivel a közösségi médián keresztül könnyebben tud kapcsolatot tartani.

 

„A vizsgálatok azt mutatják, hogy a mai digitális kommunikáció kiegészíti a valós kommunikációt. Egy olyan globalizált és rendkívül mobil világban élünk, amely egyúttal lazítja is a viszonyt a partnerek és a családtagok között. A digitális kommunikáció lehetőséget ad arra, hogy áthidalja a modern élet okozta távolságot és könnyíti a kapcsolattartást a különböző városokban vagy országokban élő szeretteinkkel. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy a digitális kommunikáció nem helyettesítheti a személyes kapcsolatokat – vagy legalábbis nem mindig és nem teljesen. A digitális kommunikáció jelrendszere ugyanis kevésbé gazdag, mint a valós beszélgetéseké és ilyen módon redukálja a párbeszéd minőségét.” – mondta Dr. Astrid Carolus, a Würzburgi Egyetem média pszichológusa.

 

Annak ellenére, hogy a kutatási eredmények azt mutatják, hogy az emberek kevesebbet kommunikálnak szemtől-szemben, a válaszadók mintegy fele úgy véli, hogy kapcsolataik minősége egyáltalán nem csökkent, sőt javult az állandó online jelenlét miatt.

 

„Bizonyos körülmények között az emberek azt érzik, hogy az online kommunikáció „szuper-közvetlen”, ugyanakkor számtalanszor tapasztalhattuk, hogy gyakori a félreértés, félreolvasás a közösségi médiában. Úgy tűnik, hogy kapcsolataink minősége javul, habár az online kommunikációt nem mindig tudjuk objektíven értékelni és túlértékeljük a negatív és a pozitív üzeneteket egyaránt.” – figyelmeztet Dr. Astrid Carolus.

 

A tanulmány megállapította, hogy bár a közösségi média segítségével könnyedén kommunikálunk áthidalva időt és távolságot, mégsem tesz boldoggá mivel megterhelheti a kapcsolatokat. A felhasználók sok esetben szomorúnak és idegesnek érzik magukat annak következményeként, hogy folyamatosan összehasonlítják a saját életüket másokéval. A lájk vadászat arra készteti az embereket, hogy irreális mennyiségű személyes információt osszanak meg a közösségi média felületein, amivel nemcsak saját magukat, hanem a barátaik, a családtagjaik és a kollégáik megítélését is veszélyeztetik.

 

Az embereknek óvatosabban és körültekintőbben kell információt megosztaniuk a közösségi médiában annak érdekében, hogy megvédjék magukat és a kapcsolataikat. Ez nemcsak az online világ kockázatait csökkenti, hanem segít megakadályozni a további károkat az offline világ kapcsolatrendszerében. A Kaspersky Lab egy új alkalmazást fejlesztett azzal a céllal, hogy az emberek biztonságosan tárolhassák digitális emlékeiket, fotóikat vagy videóikat. A FFForget lehetővé teszi, hogy biztonsági mentést készítsenek az online jelenlétükről és ezeket az adatokat egyúttal titkosítja is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új rekordot állított fel a Yettel

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel. A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven –...

Ezek lesznek idén a legmeghatározóbb divattrendek

A Z generáció nem várja meg, hogy a divatipar megszabja mi a menő, hanem megalkotja saját trendjeit. Manapság ezek a trendek a nagy divatmárkákra is hatással vannak, amelyek a Z generáció ízlésvilágához igazítják kollekcióikat....

Új évaddal tér vissza az Adom a napom

Április 15-én hétfőn 20 órakor 3. évadával tér vissza a VIASAT3-ra Magyarország egyik kedvenc élő talkshowja, az Adom a napom. „Mutasd meg a napod, megmondom, ki vagy!” – tartja a műsor kapcsán Geszti Péter,...

Televíziós Újságírók Díja: megvannak az idei nyertesek

Győzteseket hirdettek a Televíziós Újságírók Díja gálaeseményen március 27-én este. A legjobb női műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna lett, Till Attila kapta a legjobb férfi műsorvezetőnek járó elismerést, Miklósa Erikát a zsűritag kategóriában díjazták, Sztarenki Dóra...
Szabó Balázs RTL

Az RTL már javában készül a Bajnokok Ligájára

Amikor egyszerre hét meccs lesz egy időpontban, akkor mind a hetet láthatják magyar kommentárral a nézők – mondja a Bajnokok Ligája közvetítések kapcsán Szabó Balázs, az RTL Magyarország tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember...

Új vezetőt nevezett ki a Decathlon

A sportszerforgalmazó márka új marketing és brand igazgatója számára nem ismeretlen a terep, bár Herczeg Lilla január 1-jétől tölti be új pozícióját, a Decathlon csapatát viszont már 2012 óta erősíti. A szakember az elmúlt...

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...
- Hirdetés -