Így neteznek a hazai cégek

A hazai kisvállalatok többsége ma még a digitális innováció kezdeti fázisában jár – derül ki az Invitel kutatásából. A vizsgált cégek 55 százaléka rendelkezik weboldallal, a közösségi médiában pedig legtöbben a Facebookon aktívak.

 

Az Invitel nemrégiben online kutatást végzett “Vállalkozásom a weben” címmel. A kutatás főként arra a kérdésre kereste a választ, hogy a hazai kisvállalatok használják-e az internetet vállalkozásuk népszerűsítésére, és ha igen, hogyan teszik ezt. Több mint 1500 választ gyűjtöttek össze kisvállalkozások döntéshozóitól.

 

 

A legfontosabb: a vállalkozás jó híre

 

Mielőtt belevágnánk az online jelenlét témájába, nézzük, hogy a hazai kis- és középvállalatok milyen módon népszerűsítik termékeiket és szolgáltatásaikat! A lehetőségek tárháza szinte végtelen a szórólapoktól kezdve az online hirdetéseken át a tévéreklámokig. A megkérdezettek leginkább a személyes kapcsolatokon keresztül terjedő jó hírnévben hisznek, bár vállalkozásukat a közösségi média és elektronikus hírlevelek segítségével is szívesen népszerűsítik.

 

 

A konkurencia aktívabb az interneten

 

A válaszadók többsége ismeri és aktívan figyelemmel követi a konkurencia online és hagyományos kommunikációját. A válaszok szerint legtöbben az interneten találkoznak a versenytársak hirdetéseivel, főként elektronikus hírlevél formájában és a közösségi médiában.

 

 

Weboldallal vagy anélkül?

 

Szerelőt vagy mesterembert hívna? Asztalt foglalna kedvenc éttermébe? Szeretne ajánlatot kérni a cég irodai berendezésére? Legyen szó a legkülönfélébb problémákról és igényekről, a legtöbbünk ilyenkor az internethez fordul segítségért. Ezt a hazai kisvállalatok is tudják, és a többségnek – a válaszadók 55%-ának – már van céges weboldala.

 

A weboldallal jelenleg nem rendelkező válaszadók 5%-a már dolgozik weboldala elindításán, 33%-uk viszont úgy ítéli meg, nincs szüksége rá.

 

 

Közösségi média: weboldal helyett vagy mellett?

 

A kutatásban résztvevő kisvállalatok közül nagyjából minden második megtalálható valamelyik közösségi média felületen (Facebook, Instagram, LinkedIn, YoutTube stb.)

 

A vállalkozások többségével a Facebookon találkozhatunk. A többi közösségi oldal (Instagram, YouTube, LinkedIn stb.) egyelőre kevésbé népszerű a hazai cégek körében. Azok a cégek, amelyek nyitottabbak a fent említett közösségi oldalak használatára, jellemzően jelen vannak mindegyik hasonló platformon– a többség azonban továbbra is a Facebookra fókuszál.

 

45% jelen van a közösségi médiában

 

89% Facebookon

8% Instagramon

14% YouTube-on

11% LinkedInen

 

55% nincs jelen a közösségi médiában

 

 

Digitális megoldások és tendenciák

 

Az Invitel azt is vizsgálta, hogy a digitális megoldások (weboldal, céges email cím, közösségi média-használat stb.) megléte vagy hiánya összefüggésben van-e a válaszadók életkorával, a vállalatok társasági formájával vagy méretével.

 

• A válaszadók életkora és a digitális funkciók megléte fordított arányosságot mutat, tehát a fiatalabb kitöltők (18-35 évesek) válaszaiban nagyobb eséllyel találkozhatunk digitális megoldásokkal.

 

• A cégformák közül a társas vállalkozások és nonprofit szervezetek hasonló képet mutatnak digitális fejlettség szempontjából, míg az egyéni vállalkozások hozzájuk képest alacsonyabb mértékben rendelkeznek digitális megoldásokkal.

 

• A cégmérettel egyenes arányban nő a digitális megoldások alkalmazása: nagyobb cégek esetén nagyobb eséllyel találkozhatunk fejlettebb digitális megoldásokkal, mint kisebb cégek esetében.

 

 

Növekvő digitális innovációs igények

 

A kisvállalatok többsége ma még a digitális innováció kezdeti fázisában jár: 39%-uk új céges weboldal elindítását tervezi, 34%-uk pedig jelenlegi weboldalát újítaná meg. Számos válaszadónál felmerült azonban az igény komolyabb digitális megoldások, mobilalkalmazás, online hirdetések vagy webshop bevezetésére is.