- Hirdetés -

Kiaknázatlan lehetőségek a hazai vállalatoknál

|

- Hirdetés -

Felmérések szerint a magyar ipari vállalatok több mint fele már 3 éve folytat digitalizációs fejlesztéseket, és felismerte az adatok értékét, az elemzés fontosságát. Arra viszont ennél jóval kevesebben fordítanak figyelmet, hogy a meglévő technológiai megoldások integrálásával jobb döntések, hatékonyabb folyamatok és új üzleti modellek szülessenek. Óriási technológiai kincs van a gyártó cégek kezében, csupán azt kell megtanulniuk, hogyan „okosítsák fel” gépeiket és működésüket.

 

Nem véletlenül kap egyre nagyobb figyelmet az Ipari Digitalizáció, vagy más néven az Ipar 4.0. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az S&T Consulting Hungary e témakörben végzett felmérésében a megkérdezett vállalatok 10-es skálán átlagosan 5,6-ra értékelték jelenlegi digitalizáltsági szintjüket.

 

A nyitás az Ipar 4.0 felé láthatóan elindult, de hosszú még az út a lehetőségek nagyobb kihasználásáig. Magyarország sajnos le is van maradva a környező országokhoz mérten ezen a téren. A gyártók – ahogy az S&T Consulting kutatásából is egyértelműen kiderült – a költséghatékonyabb megoldásokat keresik, azaz a teljes géppark „okos” gépekre történő cseréje nem perspektíva számukra. A fejlődéshez első lépésként meg kell tanulniuk a cégeknek okosan használni a meglévő eszközeiket. Azoknak a vállalatoknak akik nem szeretnének a versenyben lemaradni, mindezt a lehető leggyorsabban kell elérniük.

 

 

A technológia már a kezünkben van

 

Az Ipar 4.0 az elkövetkező néhány évben a teljes ipari szektort meg fogja reformálni a tervezéstől kezdve, a karbantartáson át, a gyártási folyamatok optimalizálásán keresztül, egészen a kutatás-fejlesztésig, árazásig, vagy akár a termékbevezetésig. Ráadásul a legtöbb technológia már jó ideje elérhető és az élet számos területén már alkalmazzák ezeket. Az IT-ban már évek óta használnak szenzorokat, mobilkommunikációt és wifit. Több mint 10 éve lehetőség van a hálózati forgalmak terrabájtjainak elemzésére, például a hackerek beazonosítására is hasonló technológiák használatosak. A hatalmas mennyiségű adat elemzésére és BI dashboardok fejlesztésére kifinomult módszerek állnak rendelkezésre. Azoknak, akik elsők akarnak lenni az Ipar 4.0 területén és ezáltal versenyelőnyre szeretnének szert tenni, első lépésként ezeket a már meglévő technológiákat kell beépíteniük mindennapi működésükbe. A Roland Berger kutatása alapján ugyanis ipari digitalizációval 25%-os ROCE (tőkemegtérülés) növekedés és közel 7%-os profitabilitás növekedés érhető el, azaz az fejlesztés eredményei bizonyítottan jelentősek.

 

 

Felokosítás az Ipar 4.0 első lépése

 

Szabó Péter, az S&T Consulting nemzetközi rendszerintegrátor ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a magyar vállalatok egy részénél már rendelkezésre áll egy alap technológia, amit „felokosítva” ráléphetnek az Ipari Digitalizáció útjára. A legtöbben alkalmaznak vállalatirányítási rendszereket, a megrendeléseket digitálisan követik, a karbantartásokat, leállásokat elektronikusan rögzítik, gépsoraik sok paramétert gyűjtenek a gyártási folyamatról. Hatalmas adatvagyonon ülnek, aminek lehetőségeit sokszor nem használják ki. A megfelelő kommunikáció biztosításával, esetleg további szenzorok és mérések beépítésével, de méginkább a különböző rendszereik összekapcsolásával adataik automatizált feldolgozásával és elemzésével termelésük hatékonyságát jelentősen javíthatják.

 

 

A folyamatok átgondolásával érdemes kezdni

 

A S&T Consulting tapasztalati alapján a magyar gyártócégek többek között a következő hibákat szokták elkövetni és ezáltal meglévő technológiai eszközeik lehetőségeit nem használják ki teljeskörűen:

  • Manuális adatrögzítést végeznek, mely nagy hibaszázalékot eredményez.

  • Szenzorok hiányában nem automatizáltan mérik gépeik teljesítményét.

  • Nem integrálják rendszereiket, nem látják és menedzselik integráltan a gyártási és logisztikai folyamataikat.

  • Nem fordítanak elég figyelmet az adatok elemzésére, következtetések levonására.

  • Nem figyelnek megfelelő mértékben az IT biztonságra.

  • Elvetik a digitalizációs fejlesztéseket, mivel nincs erőforrásuk teljesen új gépsorokra, pedig a meglévő eszközeiket is „felokosíthatnák”.

 

Nem szabad tehát elfelejteni, hogy az Ipar 4.0 nem az új okos eszközök beszerzésénél kezdődik, hanem a folyamatok átgondolásával, a meglévő eszközök hatékonyabb kihasználásával és az egész gyártási folyamatba, rendszerbe való integrálásával, amire sajnos sok gyártó vállalatnak nincs saját erőforrása és szaktudása. Az S&T és a hasonló integrátorok segítenek rendszerekben gondolkozva, széleskörű tapasztalatikat felhasználva, a gyártó cégek számára személyre szabottan kiválasztani azokat az irányokat, amikkel valóban hatékonyságnövelést lehet elérni és az Ipari Digitalizációnak köszönhetően valós versenyelőnyre lehet szert tenni.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kitart a lendület a turizmusban

A turizmus 2023-ban vett lendülete továbbra is érezteti hatását. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint január-júniusban 7,5 millió vendég 17,8 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, ami 7,6 százalékkal szárnyalta túl a...

Médiaügynökségi vezetők a hazai trendekről – 2. rész

A legnagyobb médiaügynökségek vezetői általában elégedettek, mert elég jól futott a szekerük tavaly. Optimisták az idei évre nézve is. Az MI-vel kapcsolatos kihívásoktól nem igazán tartanak, de vannak, akik szerint a tévés kampányok teljesítése...

Kiderült, mikor érkezik mozikba az új magyar filmmusical

Befejeződött a Demjén Ferenc leghíresebb dalaira felfűzött romantikus zenés vígjáték forgatása június végén. Ennek egyik utolsó, a Nyugati pályaudvaron rögzített jelenetének felvételén a 77 éves rocklegenda személyesen is részt vett és még kamera elé...

Új terepen próbálkozik a Duna House Group

DH Energy néven indít új üzletágat a Duna House Group. A Budapesti Értéktőzsdén jelentette be az Európa 4 országában működő ingatlan, és pénzügyi termékeket közvetítő vállalat, hogy új leányvállalatával először Magyarországon lép be az...

Tíz tipp, hogy biztonságos legyen a nyári utazás

Még soha nem utaztak annyian, mint idén nyáron, és a turisták több pénzt is költenek, mint valaha - derült ki a Mastercard Economics Institute "Travel Trends 2024" című, 74 országra kiterjedő felméréséből. A Mastercard...

A vendéglátásban és az egészségügyben vethetik be az LG új robotját

Az LG Electronics (LG) bemutatta legújabb LG CLOi ServeBot (LDLIM31 modell) elnevezésű autonóm kiszolgáló robotját, amelyet arra terveztek, hogy biztonságos kiszállítást nyújtson a vendéglátásban és az egészségügyben. A bőséges belső tárolóhellyel rendelkező, négyajtós kialakítású...

Fontos változás jöhet a nyomtatók világában

A legtöbb vállalkozás még ma is a papír alapú iratkezelést preferálja, ami egyrészt hatalmas terhet ró a környezetre, másrészt pedig olyan fejlesztést igényel a közeljövőben, ami fenntarthatóvá és hatékonnyá is teszi egyben az irodai...

Mesterséges intelligencia alapú alkalmazással is segíti partnereit a SPAR

Tovább bővítette kistermelői partnerprogramját a SPAR Magyarország: a Régiók Kincsei révén már több mint 600 új, hazai termék érhető el az üzletek kínálatában. A vállalat ezen felül szakmai támogatást is nyújt partnereinek fejlődésük és...

Kemény idők várnak az albérletet keresőkre

Budapesten már hetekkel a július 24-i felvételi ponthatárhirdetés előtt érzékelhetően nőtt a bérlakáskeresők aktivitása. A vidéki iskolaközpontokban ennek egyelőre nincs sok nyoma. Farsang Sándor, az OTP Ingatlanpont észak-magyarországi régióvezetője ezt azzal magyarázza, hogy tapasztalat...

Megdöbbentő dolog történt a hazai lakáshitelpiacon

Hatalmas növekedést mutat a magyar lakáshitelpiac 2024 első felében. A Bankmonitor szakértőinek becslése szerint júniusban a szerződések volumene átlépte a 130 milliárd forintot és ezzel az első félévi lakáshitel volumen már közel 10%-kal meg...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Kitart a lendület a turizmusban

A turizmus 2023-ban vett lendülete továbbra is érezteti hatását. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint január-júniusban 7,5 millió vendég 17,8 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, ami 7,6 százalékkal szárnyalta túl a...

Médiaügynökségi vezetők a hazai trendekről – 2. rész

A legnagyobb médiaügynökségek vezetői általában elégedettek, mert elég jól futott a szekerük tavaly. Optimisták az idei évre nézve is. Az MI-vel kapcsolatos kihívásoktól nem igazán tartanak, de vannak, akik szerint a tévés kampányok teljesítése...

Kiderült, mikor érkezik mozikba az új magyar filmmusical

Befejeződött a Demjén Ferenc leghíresebb dalaira felfűzött romantikus zenés vígjáték forgatása június végén. Ennek egyik utolsó, a Nyugati pályaudvaron rögzített jelenetének felvételén a 77 éves rocklegenda személyesen is részt vett és még kamera elé...

Új terepen próbálkozik a Duna House Group

DH Energy néven indít új üzletágat a Duna House Group. A Budapesti Értéktőzsdén jelentette be az Európa 4 országában működő ingatlan, és pénzügyi termékeket közvetítő vállalat, hogy új leányvállalatával először Magyarországon lép be az...

Don't Miss

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...