- Hirdetés -

Kiaknázatlan lehetőségek a hazai vállalatoknál

|

- Hirdetés -

Felmérések szerint a magyar ipari vállalatok több mint fele már 3 éve folytat digitalizációs fejlesztéseket, és felismerte az adatok értékét, az elemzés fontosságát. Arra viszont ennél jóval kevesebben fordítanak figyelmet, hogy a meglévő technológiai megoldások integrálásával jobb döntések, hatékonyabb folyamatok és új üzleti modellek szülessenek. Óriási technológiai kincs van a gyártó cégek kezében, csupán azt kell megtanulniuk, hogyan „okosítsák fel” gépeiket és működésüket.

 

Nem véletlenül kap egyre nagyobb figyelmet az Ipari Digitalizáció, vagy más néven az Ipar 4.0. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az S&T Consulting Hungary e témakörben végzett felmérésében a megkérdezett vállalatok 10-es skálán átlagosan 5,6-ra értékelték jelenlegi digitalizáltsági szintjüket.

 

A nyitás az Ipar 4.0 felé láthatóan elindult, de hosszú még az út a lehetőségek nagyobb kihasználásáig. Magyarország sajnos le is van maradva a környező országokhoz mérten ezen a téren. A gyártók – ahogy az S&T Consulting kutatásából is egyértelműen kiderült – a költséghatékonyabb megoldásokat keresik, azaz a teljes géppark „okos” gépekre történő cseréje nem perspektíva számukra. A fejlődéshez első lépésként meg kell tanulniuk a cégeknek okosan használni a meglévő eszközeiket. Azoknak a vállalatoknak akik nem szeretnének a versenyben lemaradni, mindezt a lehető leggyorsabban kell elérniük.

 

 

A technológia már a kezünkben van

 

Az Ipar 4.0 az elkövetkező néhány évben a teljes ipari szektort meg fogja reformálni a tervezéstől kezdve, a karbantartáson át, a gyártási folyamatok optimalizálásán keresztül, egészen a kutatás-fejlesztésig, árazásig, vagy akár a termékbevezetésig. Ráadásul a legtöbb technológia már jó ideje elérhető és az élet számos területén már alkalmazzák ezeket. Az IT-ban már évek óta használnak szenzorokat, mobilkommunikációt és wifit. Több mint 10 éve lehetőség van a hálózati forgalmak terrabájtjainak elemzésére, például a hackerek beazonosítására is hasonló technológiák használatosak. A hatalmas mennyiségű adat elemzésére és BI dashboardok fejlesztésére kifinomult módszerek állnak rendelkezésre. Azoknak, akik elsők akarnak lenni az Ipar 4.0 területén és ezáltal versenyelőnyre szeretnének szert tenni, első lépésként ezeket a már meglévő technológiákat kell beépíteniük mindennapi működésükbe. A Roland Berger kutatása alapján ugyanis ipari digitalizációval 25%-os ROCE (tőkemegtérülés) növekedés és közel 7%-os profitabilitás növekedés érhető el, azaz az fejlesztés eredményei bizonyítottan jelentősek.

 

 

Felokosítás az Ipar 4.0 első lépése

 

Szabó Péter, az S&T Consulting nemzetközi rendszerintegrátor ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a magyar vállalatok egy részénél már rendelkezésre áll egy alap technológia, amit „felokosítva” ráléphetnek az Ipari Digitalizáció útjára. A legtöbben alkalmaznak vállalatirányítási rendszereket, a megrendeléseket digitálisan követik, a karbantartásokat, leállásokat elektronikusan rögzítik, gépsoraik sok paramétert gyűjtenek a gyártási folyamatról. Hatalmas adatvagyonon ülnek, aminek lehetőségeit sokszor nem használják ki. A megfelelő kommunikáció biztosításával, esetleg további szenzorok és mérések beépítésével, de méginkább a különböző rendszereik összekapcsolásával adataik automatizált feldolgozásával és elemzésével termelésük hatékonyságát jelentősen javíthatják.

 

 

A folyamatok átgondolásával érdemes kezdni

 

A S&T Consulting tapasztalati alapján a magyar gyártócégek többek között a következő hibákat szokták elkövetni és ezáltal meglévő technológiai eszközeik lehetőségeit nem használják ki teljeskörűen:

  • Manuális adatrögzítést végeznek, mely nagy hibaszázalékot eredményez.

  • Szenzorok hiányában nem automatizáltan mérik gépeik teljesítményét.

  • Nem integrálják rendszereiket, nem látják és menedzselik integráltan a gyártási és logisztikai folyamataikat.

  • Nem fordítanak elég figyelmet az adatok elemzésére, következtetések levonására.

  • Nem figyelnek megfelelő mértékben az IT biztonságra.

  • Elvetik a digitalizációs fejlesztéseket, mivel nincs erőforrásuk teljesen új gépsorokra, pedig a meglévő eszközeiket is „felokosíthatnák”.

 

Nem szabad tehát elfelejteni, hogy az Ipar 4.0 nem az új okos eszközök beszerzésénél kezdődik, hanem a folyamatok átgondolásával, a meglévő eszközök hatékonyabb kihasználásával és az egész gyártási folyamatba, rendszerbe való integrálásával, amire sajnos sok gyártó vállalatnak nincs saját erőforrása és szaktudása. Az S&T és a hasonló integrátorok segítenek rendszerekben gondolkozva, széleskörű tapasztalatikat felhasználva, a gyártó cégek számára személyre szabottan kiválasztani azokat az irányokat, amikkel valóban hatékonyságnövelést lehet elérni és az Ipari Digitalizációnak köszönhetően valós versenyelőnyre lehet szert tenni.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...

Kiderült, mennyi energiát takarítanak meg a cégek

A GKI Gazdaságkutató Zrt. megvizsgálta, hogy a vállalkozások hajtottak-e végre energiamegtakarító beruházásokat az utóbbi 3 évben, s ezzel mekkora energia megtakarítást értek el. A felmérés 2022 májusában készült, 964 vállalkozás válaszai alapján, amelyek 5...

Beindult a menekülés az ingatlanpiacon

Éles váltás körvonalazódik a hazai ingatlanpiacon azt követően, hogy a kormány módosított a rezsicsökkentés szabályain, ugyanis nem tudják az emberek, hogyan alakul a rezsiköltség a jövőben, erről beszélt Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa....

Streaming tartalmakkal dobnák fel a Walmart+-t

A világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánca, a Walmart több médiacéggel is egyeztetéseket folytat a Walmart+ szolgáltatás streaming tartalmakkal történő kibővítéséről. A The New York Times információi szerint a Paramount, a Disney és az NBCUniversalt birtokló...

Óvatosabban akciózhatnak idén a webshopok

Az erős piaci verseny a legtöbb esetben késlelteti az online kereskedelemben értékesített termékek áremelkedését az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál elemzése szerint. A szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy idén jóval óvatosabbak lehetnek az akcióknál...

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

Okoseszközök védhetik meg a házunkat

A legtöbb magyar család augusztusban vág neki az akár többhetes nyári vakációnak, gyakran felügyelet nélkül hagyva a házat. Nem csoda hát, hogy ebben az időszakban aktívak a besurranó tolvajok is. Szerencsére az okoseszközöknek hála...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Előnyben a fenntartható szálláshelyek

A személyre szabhatóság és a fenntarthatóság is megjelenik a legfontosabb döntési szempontok között a magyaroknál a szállás kiválasztása során – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A legtöbben energiatakarékos izzók, illetve napelemek telepítésével...

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....