- Hirdetés -

Kiderült, mi alapján választanak munkahelyet a fiatalok

|

A Covid-19 harmadik hulláma jelentős változásokat hozott a fiatal munkakeresők preferenciáiban. Több stabilitást és figyelmet, kevesebb rugalmasságot és kihívást keresnek a pályakezdők. A pozitív munkahelyi légkör, a támogató vezetők és a cégen belüli előrelépési lehetőségek a legfontosabb munkahely választási szempontok. A fiatalok többsége akár 5 évig is dolgozna első munkahelyén. A legnépszerűbb cégek versenyét az Audi nyerte, második helyen a Telekom, harmadikon pedig a Bosch végzett. Top 10-ben az OTP Bank, a MOL és Google és a Richter. A Zyntern.com kutatásából az is kiderült, hogy a pályakezdők bérigénye szinte alig változott a tavalyi évhez képest, hogy csökkent a nemek közötti bérigény szakadék és a fiatalok közel fele saját vállalkozás elindításán gondolkodik.

A Zyntern.com Állásportál idén negyedik alkalommal végzett országos kutatást, melynek fókuszában a fiatalok (16-28 éves korosztály) munkaerőpiaci preferenciáinak vizsgálata állt. A kutatás 2021 áprilisában zárult és több, mint 4000 fiatal töltötte ki a 30+ kérdéses kérdőívet. A kutatás kérdései többek között kitértek a fiatalok munkahelyválasztási tényezőire, hosszútávú terveire, pályakezdő fizetési igényükre és a legvonzóbb munkaadókra. Jelen összefoglalóban a kutatás eredményeinek első áttekintése olvasható. A kutatás különböző területeinek részletes adatfeldolgozás és a teljes kutatási összefoglaló hamarosan érkezik.

A kitöltők demográfiai adatai

A több, mint 4000 kitöltő 39%-a férfi, 61%-a nő volt. A résztvevők 55%-a 20-23 éves egyetemista és főiskolás, 18%-a 23-26 éves pályakezdő, 18%-a 16-19 éves középiskolás és 9%-a 27 évnél idősebb munkavállaló volt. A vidéki (55%) és budapesti (45%) kitöltők aránya hozzávetőlegesen megegyezett. Idén 13 szakterület képviselőitől érkeztek válaszok, több, mint 40 felsőoktatási és 20+ felnőtt szakképzési intézmény hallgatóitól.

Legfontosabb munkahelyválasztási preferenciák

Az összes kitöltő válaszainak összesítése alapján a pozitív munkahelyi légkör a legfontosabb szempont a fiataloknak, ha munkahely választásról vagy elköteleződésről van szó. A nyitott, támogató vezető mellett a cégen belüli előrelépési lehetőségek, a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás és a munkahelyi infrastruktúra tartozott az elsődleges preferenciák közé.

A kutatásból az is kiderül, hogy a fiatalok a felelősségteljes, önálló munkavégzést, valamint a kreatív kibontakozást részesítik előnybe az egyértelmű, nem nagy felelősséggel járó feladatokkal szemben.

Valamint azt is érdemes megemlíteni, hogy a 16-19 éves korosztály az átlagnál jóval fontosabb szempontnak tartja a vállalat környezetvédelmi törekvéseit és CSR tevékenységét. A 20-23 éves korosztálynak átlagon felül fontos a támogató vezető, míg a 27 évnél idősebbeknek a fizetés mértéke, valamint az innovációra, kreativitásra való lehetőség végzett a listán előkelő helyen.

Érdekesség továbbá, hogy míg a 2020-as és 2019-es kutatásban a rugalmas munkavégzés és a valódi szakmai feladatok iránti igény dobogós helyen végzett a preferencia sorrendben, az idei eredmények alapján ezek hátrébb sorolódnak.

Mennyi ideig terveznek egy munkahelyen a fiatalok

A kitöltők legnagyobb arányban (32%), akár öt évnél is tovább tervez első munkahelyével. Leginkább a 16-19 éves korosztály (35%), és a 27 év felettiek gondolkodnak hosszú távban, míg a 20-26 évesek (29%) körében kevésbé jellemző az 5 évnél tovább tervezés.

Érdekesség, hogy a vidéki kitöltők jelentősen nagyobb arányban maradnának első munkahelyükön hosszútávon, mint budapesti kortársaik, akik jellemzően rövidebb időre terveznek. Szakterületek szerint pedig a szakképzésben, jogon és államtudományokon tanuló hallgatók terveznek legtovább, míg a gazdasági, informatikai és társadalomtudományi területen tanulók inkább csak 1-2, illetve 3 évben gondolkodnak.

Milyen munkahelyen dolgoznának a fiatalok szívesen

A válaszadók körében a multinacionális vállalatoknál való elhelyezkedés végzett első helyen, a második legnépszerűbb opció pedig a saját vállalkozás indítása lett. A 16-19 éves korosztály legszívesebben vállalkozna, míg a 20-26 évesek, inkább multinál helyezkednének el. Érdekesség, hogy a 27 évnél idősebbek az átlagnál jóval kevésbé preferálják a multinacionális vállalatokat.

A férfiak és a nők vállalkozási kedvében nem mutatkozott különbség, azonban a férfiak nagyobb arányban dolgoznának szabadúszóként, mint női kortársaik. A vidéki kitöltők nagyobb arányban dolgoznának szívesen állami szférában, mint a budapestiek, ellenben kevésbé vonzza őket a startupok és a multik világa.

Fizetési igények

A kérdőívet kitöltők átlag fizetési igénye nettó 248 800 Ft volt. A kitöltők előre meghatározott bérsávokra szavazhattak, melyek közül a legtöbb szavazatot 201 000-225 000 Ft-os nettó kezdőbér kapta. Korosztályokat tekintve a 16-19 évesek átlagosan 244 600 Ft-os, a 20-23 évesek 243 900 Ft-os, a 23-26 évesek 264 500 Ft-os, míg a 27 évnél idősebbek 254 700 Ft-os nettó kezdőfizetést határoztak meg.

A legmagasabb átlagos fizetési igényeket az orvosi (299 000Ft) műszaki/ mérnöki (278 900Ft), valamint az IT (270 800 Ft) területeken várnának. Ezzel szemben a legalacsonyabb igényei a szakképzésben (219 000 Ft), pedagógusi (212 000 Ft), művészeti (221 000Ft), valamint bölcsész (222 000 Ft) területen tanuló és dolgozó fiataloknak voltak.

Érdekesség továbbá, hogy a férfiak (272 900 Ft) és nők (235 600 Ft) fizetési igényei közötti szakadék a tavalyihoz képest csökkent, 20%-ról 15%ra. Hasonlóképpen alakultak a budapesti (252 500 Ft) és vidéki (245 000 Ft) kitöltők közötti különbségek is, ahol a tavalyi 9%-os eltérés csupán 3%-ra csökkent.

Legvonzóbb munkáltatók

A kitöltők azokat a munkahelyeket, ahol szívesen dolgoznának, szabadszavas formában, maximum 5 cég említésével adták meg.

A legnépszerűbb munkáltatók versenyét az Audi nyerte, második helyen a Telekom, harmadikon pedig a Bosch végzett. Épphogy lecsúszott a dobogóról az OTP Bank, őt követte a MOL majd a Google. Az első tízben helyett kapott még a Morgan Stanley, a Vodafone, a Mercedes és a Richter. A top10-es listán szereplő vállalatok legalább 8 szakterületen említésre kerültek, az Audi és a Telekom pedig az összes területen feltűnt.

A TOP 30-ban kereskedelmi láncok, big4-ok, FMCG-k, globális technológiai vállalatok és a Külügyminisztérium is helyet kapott. A részletes és iparági toplisták június végétől lesznek elérhetőek.

Ezek tehát 2021 legvonzóbb munkáltatói a magyar fiatalok körében. A “A nagy pályakezdő kutatás 2021” részletes eredményei az elkövetkező hetek során kerülnek majd publikására.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...