Van élet a Despacito-n túl is, csak ismerni kell a megfelelő szavakat – lényegében ez a következtetés vonható le a Clementine szöveganalitikai elemzésén alapuló kutatásból. A legmenőbb nyári slágerek megalkotásához a „szem”, a „szív” és a „te” szavakat nem szabad kihagyni, legalábbis, ha a magyar közönségre koncentrálunk.
Az Axis of Awesome – ’Four Chord Song’ című produkciója óta köztudott, hogy nem feltétlen az egyedi, fülbemászó dallamok jelentik egy-egy zenei alkotás számára a siker kulcsát. A jól megválasztott szavak, kifejezések ugyanolyan fontosak a csúcsra jutáshoz. Ezt bizonyítandó, a szöveganalitikai megoldásokkal és adatbányászattal foglalkozó Clementine feldolgozta a 30. hét rádiós játszási listáinak Top 40 magyar nyelvű dalát, és a szövegek elemzésével vizsgálta a leginkább használt népszerű szavak, kifejezések előfordulását, rendszerességét.
A módszertani szempontból első ránézésre sem egyszerű feladat (a dalszövegekből létrehozott adatbázis az SPSS Modeler szoftverben került tisztításra, -rendszerezésre, majd a Text Mining megoldás segítségével egy területspecifikus szótár kapcsolódott az adatokhoz) során kiderült, hogy a helyzet még bonyolultabb. A magyar nyelvű dalszövegek izgalmas részét képezik ugyanis azon kifejezések, melyek egy-egy kontextusban eltérő jelentéssel bírnak: mindenki ég a vágytól és sokan ezt éppen a kék ég alatt teszik; gyakran fúj a szél, miközben a szakadék szélén ácsorognak; de nyáron a hajunkat is feltűzzük, ha a lobog a tábortűz, meg ne égjen. Ezért olyan szótárt kellett létrehozni, amely tartalmaz a dalszövegekre jellemző szókészletet mellett olyan szabályokat is, amelyek kiküszöbölhetővé teszik a sok azonos alakú kifejezést, illetve felismerik a legjellemzőbb szószerkezeteket is.
Az elemzés eredményeként kiderült, hogy a „te”, „most”, „szív” és „szem” szavakat használták leggyakrabban a slágerekben. A dalok több mint felében valaki valamire várt, tehát érdemes ezzel a témával is foglalkozni, és az is kiderült, hogy jobban szeretjük a kicsit a nagynál. Kicsit nehezebb dolog, ha arról szeretne valaki slágert írni, hol a legjobb, ebben a kategóriában ugyanis számos megoldást említettek sokszor, de az élen az „otthon” van.