- Hirdetés -

Megint az eladóknak áll a zászló az ingatlanpiacon

|

- Hirdetés -

Az OTP Ingatlanpont legfrissebb értékesítési adatai alapján egy év alatt összességében valamelyest romlott a vevők alkupozíciója, ami az ismét felpörgő piac természetes velejárója. Az őszi (szeptember-novemberi) időszakban, a fővárosban, a megyeszékhelyeken és a kisebb városokban az eladók erősítették pozícióikat, míg a községekben inkább a vevőknek alakul kedvezően a helyzet és egyes régiók között is tapasztalhatóak eltérések. Bár az alku lehetősége szűkül, az ingatlanpiac nem homogén és mind a vevők, mind az eladók szempontjából akadtak egészen kirívó esetek is.

Míg a tavalyi év végén a piac inkább kivárt, részint az akkor frissen bejelentett otthonteremtési támogatások januári indulására várva, addig most, a statisztikai adatok és az OTP Ingatlanpont tapasztalatai alapján is kitart az ingatlanpiac lendülete. Míg 2020 őszén a vevők országos szinten átlagosan 6,1 százalékos árengedményt értek el az alku eredményként, addig egy évvel később (2021. szeptember-november) az utoljára meghirdetett árhoz képest szerződéskötéskor csak 5,2 százalékkal tudták csökkenteni a megvásárolt ingatlanok árát.

„A piac élénkülése, a vevők visszatérése és az adásvételek számának növekedése miatt összességében logikus, hogy csökkent az alku lehetősége. Bizonyos szegmensekben, például a községekben található házak vagy a fővárosi panellakások esetében ugyanakkor valamelyest növekedett az elérhető árengedmény mértéke. A községek esetében feltételezhető, hogy az itt jellemzően nagyobb számban előforduló felújítandó ingatlanok esetében jobb alkupozícióban vannak a vevők, illetve egy átlagos eladónak eleve nehezebb piacképesen belőnie egy kis forgalmú település árszintjét. A panellakások árai pedig mostanra már csúcsközelbe érhettek, ráadásul ezek között eleve nagyobb arányban fordulnak elő szinte teljesen azonos paraméterekkel rendelkező ingatlanok, a bőségesebb választék pedig szintén a vevőknek kedvez” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Az eladók számára Budapesten a legkedvezőbb most a helyzet, ugyanis az OTP Ingatlanpont közvetítésével eladott lakóingatlanok esetében itt 4,4 százalékról 3,2 százalékra csökkent a jellemzően elérhető árengedmény mértéke. A megyeszékhelyeken 5,5 százalékról 4,8 százalékra, az egyéb városokban pedig 6,7-ről 5 százalékra csökkent az alku átlagos értéke. A községekben egy év alatt minimálisan, 6,5-ről 6,7 százalékra emelkedett a vevők által átlagosan elérhető árengedmény. A házak esetében a hirdetési ár legnagyobb mértékű csökkentését a megyeszékhelyeken (6,3%) és községekben (6,8%) lehetett 2021 őszén elérni, egy év alatt mindkét településtípus esetében csak minimálisan, 0,2 százalékponttal javult a vevők alkupozíciója, míg az egyéb városokban 7,4-ról 5,6 százalékra csökkent az alku lehetősége. A panellakások meghirdetett és eladási árai közötti különbség Budapesten egy év alatt 0,6 százalékponttal növekedett, de 3,2 százalékkal még most is itt a legalacsonyabb az alku mértéke. A megyeszékhelyek házgyári lakásai esetében az elmúlt egy év alatt nem változott a vevők által kiharcolható engedmény (4,1%), míg az egyéb városokban 3,8 százalékról 4,2 százalékra emelkedett.

Alkudni lehet, akár felfelé is

Az értékesítési adatok mellett az OTP Ingatlanpont régióvezetőinek tapasztalatai is alátámasztják azt, hogy ugyan megfigyelhetőek bizonyos területi eltérések, de a piac még mindig igen élénk, ami összességében most az eladóknak kedvez.

Laczi Csaba, az OTP Ingatlanpont budapesti régióvezetője szerint még mindig a körülbelül 40 m2-es lakás a legnépszerűbb használt ingatlan típus a piacon, de Budán az akár kétszer ekkora és prémium ingatlanok iránt is élénk a kereslet. „Ebből kifolyólag gyakori az alku nélküli, sőt néha licitálással kialakuló, irányár feletti eladás, alku alig-alig van jó ingatlanok esetében. Most is élénk a piac, a legkeresettebb XI., XIII. és XIV. kerületekben szinten minden ingatlan gyorsan vevőre talál, felgyorsult az agglomerációs piac és a Zöld Otthon Program elindulása óta az arra alkalmas újépítésű ingatlanok iránt is megnövekedett a kereslet” – tette hozzá a régióvezető.

„A dél-dunántúli régióban jelenleg áremelés és árcsökkentés is tapasztalható, a jól beárazott és piacképes ingatlanok gyorsan, akár heteken belül értékesítésre kerülnek. A Balaton déli partján lévő újépítésű ingatlanok iránt az év végén jelentősen megnövekedett a befektetők érdeklődése, ezek irányáron találnak új tulajdonost. A használt ingatlanoknál minimális alkut tapasztalunk, melyet többnyire az eladók elfogadnak” – mondta Markó Ildikó, az OTP Ingatlanpont dél-dunántúli régióvezetője.

Hasonló tapasztalatokról számolt be Piros Szilvia, az OTP Ingatlanpont dél-alföldi régióvezetője is, aki szerint a jól beárazott ingatlanok nagyon gyorsan cserélnek gazdát, ugyanakkor még mindig sok a túlárazott ingatlan a piacon, főleg a nagyobb városokban, ezek esetében az értékesítés nem sürgető, így a tulajdonosoknak van idejük megvárni a vevőt. „Az alku folyamata érezhetően felgyorsult, ez köszönhető egyrészt az ünnepek közelségének – sokan már az új otthonukban szeretnének ünnepelni –, valamint a szűkülő kínálatnak is. A falusi CSOK-kal érintett településeken érezhető a tulajdonosok részéről némi kivárás, várhatóan a jövő év elején indul el újabb mozgolódás, köszönhetően annak, hogy ezt a támogatási formát a nyár közepén kivezetik” – tette hozzá a régióvezető.

Összességében az alku lehetősége csökkent Északkelet-Magyarországon, azonban a vevők esélyei nagyban függnek az adott ingatlan állapotától, irányárától és az elhelyezkedésétől. „A kevésbé forgalomképes ingatlanoknál még mindig nagyobb a vevők mozgástere, míg a jobb lokációjú vagy magasabb minőségű ingatlanok esetében irányár feletti értékesítés is előfordul. Továbbra is magas a kereslet, ezért az ingatlanok forgási ideje jellemzően alacsonyabb” – foglalta össze tapasztalatait Farsang Sándor, az OTP Ingatlanpont északkelet-magyarországi régióvezetője.

Aki mer, még mindig nyer(het)

Bár a vevők mozgástere szűkül, alkudni természetesen mindig érdemes. De nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az adásvételhez két fél szükséges és esetenként az is megeshet, hogy az eladó nyer, akár 30 százalékot is, a meghirdetett árhoz képest. Az OTP Ingatlanpont adatai alapján az elmúlt három hónap országos bajnoka az az eladó, akinek a Budapest közeli felújítandó házát a 46 millió forintos kínálati ár helyett pár hét alatt 60,5 millió forintért sikerült értékesíteni.

A dobogóra – egy ugyancsak főváros környéki ház eladója mögött – egy alföldi, szintén felújítandó ház volt tulajdonosa fért még fel, aki 22 százalékkal drágábban tudta eladni eredetileg 25,3 millió forintért kínált ingatlanát. A budapesti rekord ennél jóval szerényebb: 6-7 százalék közötti emelkedést ért el egy ház és egy lakás tulajdonosa is. Ugyanakkor a vevőknek sem lehet oka panaszra, a legnagyobb nyertes több mint 70 százalékos diszkonttal juthatott hozzá Észak-Magyarországon egy még tavasszal hirdetni kezdett, amúgy kiváló állapotú házhoz, miközben egy lakás árát, több mint 20 millió forintot tudott megspórolni. Volt olyan megyeszékhely, ahol 27 százalékkal olcsóbban, 80 millió helyett 58 millió forintért talált új tulajdonosra egy ház, de Budapesten is akadt olyan felújítandó ház, aminek árát közel 30 százalékkal tudta csökkenteni a vásárló.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA