- Hirdetés -

Rengeteget költenek a cégek az informatikára

|

A történelem során 2021-ben először haladja meg a 4 ezer milliárd dollárt a nagyvállalatok IT működésre és fejlesztésre fordított kiadása. Négy olyan ország van csupán, ahol a nominális nemzeti össztermék meghaladja ezt az összeget: az USA, Kína, Japán és Németország.

A vállalatok 2015 óta tartó folyamatos IT kiadások emelkedését a COVID-19 járvány 2020-ban a várakozásnak megfelelően enyhén megakasztotta, a COVID-hatás 2,2%-os csökkenést eredményezett. Idén ennek a csökkenésnek a korrekciója zajlik a piacon, és az IT kiadások gyorsabban emelkednek, mint valaha: az egész évre vonatkozó előrejelzések szerint 8,4%-kal.

„A járványra adott első sokkreakciók és költségcsökkentések után a vállalatok megragadták a lehetőséget, hogy felgyorsítsák működésük digitalizálását és további erőforrásokat vonjanak be az évek óta húzódó működésfejlesztést célzó kezdeményezéseikbe. A világon sok szektort brutálisan sújtó válság a digitalizációs verseny hosszú útján nem sokkal volt több egy bukkanónál: és jelenlegi meglátásunk szerint az igazi felívelés még csak most veszi kezdetét” – mondta Laczkó Domonkos, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának vezető tanácsadója.

Az otthoni munkavégzésre való hirtelen átállásnak köszönhetően sok munkáltató erősítette meg infrastruktúráját és fejlesztette eszközeit annak érdekében, hogy munkavállalói otthonukból is hatékonyan és biztonságosan legyenek képesek munkát végezni. A megváltozott fogyasztási szokásokra, a házhozszállítások gyakoriságának emelkedésére reagálva a CIO-k megkettőzték az olyan digitális technológiák bevezetésére és elterjesztésére tett erőfeszítéseiket, mint az e-commerce, online tanulás, vagy érintésmentes fizetési módok.

A COVID-19 járvány felszínre hozta a termelési láncok gyengeségeit is, ideértve a kereslet folyamatos változására való rugalmatlan reakciót, a termelékenység visszaesését, termékek és tároló helyek kezelésének problémáit. Ezzel a járvány egy ellenállóbb működési modell kialakításának katalizátorává vált. Egyes szektorokban a munkaerőhiány további automatizációs lehetőségek keresésére ösztönözte a vállalatokat. Ez már a járvány előtt is megfigyelhető volt, de a járvány felgyorsította az automatizációs befektetéseket, olyan területeken, mint például a robotizált folyamat automatizálás (RPA, Robotic Process Automation).

Iparági különbségek: élen a tech metronómok

A Deloitte által vizsgált 374 vállalat IT kiadása átlagosan a bevételek 4,25%-át érte el, amely a 2016-os 3,28%-os költséghányadhoz képest komoly növekedés.

Kiemelkednek a banki és értékpapírügyleteket folytató vállalatok, melyek bevételeik több mint 10%-át fordítják a technológiai működés erősítésére. Őket követi a technológiai, telekommunikációs szektor, majd az üzleti szolgáltatásokat, biztosítást és az egészségügyi ellátást biztosító cégek.

Megfigyelhetőek iparági különbségek az IT kiadások összetételében is: az innovációs verseny legerősebb szereplői a technológiai és telekommunikációs cégek. A másik végletet az energiaipari, valamint oktatással és nonprofit tevékenységekkel foglalkozó vállalatok képviselik. A technológiai éllovas vállalatok, másnéven „tech metronómok” költségeloszlását összevetve versenytársaikkal még nagyobb különbségek figyelhetők meg.

A tech metronómok fogalmát a Deloitte 2020-as Global Leadership Study tanulmánya vezette be azokra a vállalatokra, melyek versenytársaiknál érettebb stratégiával, vízióval, technológiai és piaci megközelítéssel rendelkeztek. Ezek a szervezetek jelenlegi IT költségvetésük 20%-át, 3 éven belül pedig várhatóan 30%-át szánják innovációs tevékenységük erősítésére.

Földrajzi különbségek: Magyarország a középmezőnyben

Az egyes országokban a cégek eltérő sebességgel állnak vissza a megszokott kerékvágásba: 2022 végére az ázsiai és európai országok többségében a cégek IT kiadásainak mértéke visszaáll a 2019 értékekre a Gartner adatai szerint. Egyes, jellemzően ázsiai, illetve némely nyugat-európai országban az IT kiadások növekedését még a járvány sem tudta visszavetni, itt a kiadások már 2020-ban meghaladták a 2019-es értékeket.

Magyarországon az IT költések szintje várhatóan jövő nyárra áll vissza a 2019-es értékekre, amely megfelel a környező országok trendjeinek.

Pontosan mire költenek a vállalatok?

A költségkategóriák vizsgálata azt mutatja, hogy a legnagyobb tételt a költségvetési sorok között a kommunikációt elősegítő szolgáltatások képezik, őket követik az IT szolgáltatásokhoz kapcsolódó kiadások. A legmagasabb várható növekedést a következő években a nagyvállalati szoftverek költségsoron láthatjuk. Ez megerősíti azt, hogy a vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek működésük fundamentumainak digitális alapokra helyezésére, ezért komplex, működésüket optimalizáló, valamint munkavállalóik számára a munkavégzést komfortossá tévő rendszereket vezetnek be.

„A jelenlegi digitalizációs versenyben a vállalatok számára IT kiadásaik növelése nem lehetőség, mint inkább a versenypiac által diktált kényszer. Az ügyfelekért és a munkavállalókért folytatott versenyfutásban az kerül előnybe, aki tudatosan allokálja informatikai erőforrásait” – mondta Kiss Dániel, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának cégtársa.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...