- Hirdetés -

Rengeteget költenek a cégek az informatikára

|

- Hirdetés -

A történelem során 2021-ben először haladja meg a 4 ezer milliárd dollárt a nagyvállalatok IT működésre és fejlesztésre fordított kiadása. Négy olyan ország van csupán, ahol a nominális nemzeti össztermék meghaladja ezt az összeget: az USA, Kína, Japán és Németország.

A vállalatok 2015 óta tartó folyamatos IT kiadások emelkedését a COVID-19 járvány 2020-ban a várakozásnak megfelelően enyhén megakasztotta, a COVID-hatás 2,2%-os csökkenést eredményezett. Idén ennek a csökkenésnek a korrekciója zajlik a piacon, és az IT kiadások gyorsabban emelkednek, mint valaha: az egész évre vonatkozó előrejelzések szerint 8,4%-kal.

„A járványra adott első sokkreakciók és költségcsökkentések után a vállalatok megragadták a lehetőséget, hogy felgyorsítsák működésük digitalizálását és további erőforrásokat vonjanak be az évek óta húzódó működésfejlesztést célzó kezdeményezéseikbe. A világon sok szektort brutálisan sújtó válság a digitalizációs verseny hosszú útján nem sokkal volt több egy bukkanónál: és jelenlegi meglátásunk szerint az igazi felívelés még csak most veszi kezdetét” – mondta Laczkó Domonkos, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának vezető tanácsadója.

Az otthoni munkavégzésre való hirtelen átállásnak köszönhetően sok munkáltató erősítette meg infrastruktúráját és fejlesztette eszközeit annak érdekében, hogy munkavállalói otthonukból is hatékonyan és biztonságosan legyenek képesek munkát végezni. A megváltozott fogyasztási szokásokra, a házhozszállítások gyakoriságának emelkedésére reagálva a CIO-k megkettőzték az olyan digitális technológiák bevezetésére és elterjesztésére tett erőfeszítéseiket, mint az e-commerce, online tanulás, vagy érintésmentes fizetési módok.

A COVID-19 járvány felszínre hozta a termelési láncok gyengeségeit is, ideértve a kereslet folyamatos változására való rugalmatlan reakciót, a termelékenység visszaesését, termékek és tároló helyek kezelésének problémáit. Ezzel a járvány egy ellenállóbb működési modell kialakításának katalizátorává vált. Egyes szektorokban a munkaerőhiány további automatizációs lehetőségek keresésére ösztönözte a vállalatokat. Ez már a járvány előtt is megfigyelhető volt, de a járvány felgyorsította az automatizációs befektetéseket, olyan területeken, mint például a robotizált folyamat automatizálás (RPA, Robotic Process Automation).

Iparági különbségek: élen a tech metronómok

A Deloitte által vizsgált 374 vállalat IT kiadása átlagosan a bevételek 4,25%-át érte el, amely a 2016-os 3,28%-os költséghányadhoz képest komoly növekedés.

Kiemelkednek a banki és értékpapírügyleteket folytató vállalatok, melyek bevételeik több mint 10%-át fordítják a technológiai működés erősítésére. Őket követi a technológiai, telekommunikációs szektor, majd az üzleti szolgáltatásokat, biztosítást és az egészségügyi ellátást biztosító cégek.

Megfigyelhetőek iparági különbségek az IT kiadások összetételében is: az innovációs verseny legerősebb szereplői a technológiai és telekommunikációs cégek. A másik végletet az energiaipari, valamint oktatással és nonprofit tevékenységekkel foglalkozó vállalatok képviselik. A technológiai éllovas vállalatok, másnéven „tech metronómok” költségeloszlását összevetve versenytársaikkal még nagyobb különbségek figyelhetők meg.

A tech metronómok fogalmát a Deloitte 2020-as Global Leadership Study tanulmánya vezette be azokra a vállalatokra, melyek versenytársaiknál érettebb stratégiával, vízióval, technológiai és piaci megközelítéssel rendelkeztek. Ezek a szervezetek jelenlegi IT költségvetésük 20%-át, 3 éven belül pedig várhatóan 30%-át szánják innovációs tevékenységük erősítésére.

Földrajzi különbségek: Magyarország a középmezőnyben

Az egyes országokban a cégek eltérő sebességgel állnak vissza a megszokott kerékvágásba: 2022 végére az ázsiai és európai országok többségében a cégek IT kiadásainak mértéke visszaáll a 2019 értékekre a Gartner adatai szerint. Egyes, jellemzően ázsiai, illetve némely nyugat-európai országban az IT kiadások növekedését még a járvány sem tudta visszavetni, itt a kiadások már 2020-ban meghaladták a 2019-es értékeket.

Magyarországon az IT költések szintje várhatóan jövő nyárra áll vissza a 2019-es értékekre, amely megfelel a környező országok trendjeinek.

Pontosan mire költenek a vállalatok?

A költségkategóriák vizsgálata azt mutatja, hogy a legnagyobb tételt a költségvetési sorok között a kommunikációt elősegítő szolgáltatások képezik, őket követik az IT szolgáltatásokhoz kapcsolódó kiadások. A legmagasabb várható növekedést a következő években a nagyvállalati szoftverek költségsoron láthatjuk. Ez megerősíti azt, hogy a vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek működésük fundamentumainak digitális alapokra helyezésére, ezért komplex, működésüket optimalizáló, valamint munkavállalóik számára a munkavégzést komfortossá tévő rendszereket vezetnek be.

„A jelenlegi digitalizációs versenyben a vállalatok számára IT kiadásaik növelése nem lehetőség, mint inkább a versenypiac által diktált kényszer. Az ügyfelekért és a munkavállalókért folytatott versenyfutásban az kerül előnybe, aki tudatosan allokálja informatikai erőforrásait” – mondta Kiss Dániel, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának cégtársa.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Top FIFA játékosokkal indít a legújabb e-sport csapat

Bemutatta játékosait és jövőbeni terveit Magyarország legújabb e-sport csapata, az LV Esports Team. A frissen alakult klub egyből két meghatározó versenyzőt igazolt a soraiba a magyar profi FIFA mezőnyből: Borkai „Boresz” Ádám és Majorosi...

Új okosmobil érkezik a hazai boltokba

Az OPPO vezető globális okoseszköz-márka bejelentette az új OPPO A16s okostelefon magyarországi értékesítésének kezdődátumát. A polírozott alumínium burkolattal rendelkező készülék elsősorban azok számára lesz vonzó, akik számára fontos a látványos megjelenés, a hosszú akkumulátor...

Online játékokon keresztül segíthetnek a gamerek

2021-es, Egészséges otthoni megoldások (Healthy Home Solutions) elnevezésű kampányának részeként az LG Electronics (LG) arra buzdítja az Animal Crossing the Horizon és a Fortnite játékok rajongóit, hogy virtuálisan próbálják ki legújabb, az egészséget szolgáló...

Biztonságosabbá vált a SIM-kártyák cseréje

Adataink és vagyonunk biztonsága érdekében egy egyszerű meghatalmazás már nem elég, ha a SIM-kártyánk cseréjére készülünk. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szolgáltatói gyakorlatok ellenőrzése után új eljárások bevezetését kérte a Telekomtól,...

Izgalmas sorozatokkal erősít az Epic Drama

Jön az Ányékvonalak második évada, befejeződik A spanyol hercegnő, és különkiadással érkezik a Murdoch rejtélyei. Árnyékvonalak (shadow lines) 2. évad 10x60 perc, 2021. szeptember 30-ától csütörtökönként 21 órától Mélyebbre merülünk a hidegháborúban, a keleti és nyugati...

Gyakrabban tesszük tönkre okoseszközeinket

A KSH és a Telenor Magyarország adatai alapján is jelentősen nőtt az okoseszközök használatával töltött óráink száma az elmúlt két évben. A mobilok szerepének felértékelődésének és a tudatosabb tervezésnek is köszönhető, hogy egyre többen...

A mobilos videógyártást forradalmasítja egy magyar startup

Manapság már szinte bárkiből lehet hobbivideós, de sokak számára egyben hivatást és megélhetést is jelent az audiovizuális tartalmak készítése. A verseny óriási az online térben, és nem csupán a mennyiség, de a minőség is...

Elrajtolt a 30. Budapesti Őszi Fesztivál

A Jancsó Miklós születésének 100. évfordulóját ünneplő Jancsó100! című esttel vette kezdetét vasárnap este a Városmajori Szabadtéri színpadon a 30. Budapesti Őszi Fesztivál, amely több mint 150 programmal és megújult formában várja a közönséget...

A többség a hagyományos tévézésre szavaz

Az emberek naponta 1-3 órát tévéznek, és egyre népszerűbbek a streaming és az online tartalmak – derül ki a Direct One TV szolgáltató idén augusztusban készült felméréséből. A kutatás során kiderült, hogy a válaszadók...

A nőkért kampányolnak a hazai sztárok

Néhány hazai híresség, influenszer összefogott és a női egyenjogúság mellett felemelve szavukat, az otthoni munka, a család körüli feladatok kapcsán hívják fel mindenki figyelmét arra, hogy a házimunka nem kizárólag a nők dolga. Ez...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Sztárban sztár leszek TV2 nézettség

Egy estével hetet nyert a TV2

A Sztárban sztár leszek bizonyult az elmúlt hét legnézettebb műsorának, de még a hétköznap esti ismétlései is erős nézettséget hoztak. Az RTL Klub legnézettebbje A mi kis falunk volt és az előválasztási vita is...

Top FIFA játékosokkal indít a legújabb e-sport csapat

Bemutatta játékosait és jövőbeni terveit Magyarország legújabb e-sport csapata, az LV Esports Team. A frissen alakult klub egyből két meghatározó versenyzőt igazolt a soraiba a magyar profi FIFA mezőnyből: Borkai „Boresz” Ádám és Majorosi...

Új okosmobil érkezik a hazai boltokba

Az OPPO vezető globális okoseszköz-márka bejelentette az új OPPO A16s okostelefon magyarországi értékesítésének kezdődátumát. A polírozott alumínium burkolattal rendelkező készülék elsősorban azok számára lesz vonzó, akik számára fontos a látványos megjelenés, a hosszú akkumulátor...

Online játékokon keresztül segíthetnek a gamerek

2021-es, Egészséges otthoni megoldások (Healthy Home Solutions) elnevezésű kampányának részeként az LG Electronics (LG) arra buzdítja az Animal Crossing the Horizon és a Fortnite játékok rajongóit, hogy virtuálisan próbálják ki legújabb, az egészséget szolgáló...

Biztonságosabbá vált a SIM-kártyák cseréje

Adataink és vagyonunk biztonsága érdekében egy egyszerű meghatalmazás már nem elég, ha a SIM-kártyánk cseréjére készülünk. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szolgáltatói gyakorlatok ellenőrzése után új eljárások bevezetését kérte a Telekomtól,...
- Hirdetés -

CMO

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...