Másfélszeres ugrás az „ingyen elvihető” kulcsszavakra történő keresésekben, 31 százalékkal több házhozszállítás, 43 százalékos növekedés a látogatottságban és 60 százalékos emelkedés az adásvételek számában. A Jófogás és a GKI Digital közösen áttekintette a járványhelyzet e-kereskedelemre gyakorolt hatásait, amelyek közül az egyik legfontosabb, hogy a vásárlóerő gyengülése miatt a jövőben még inkább előtérbe kerülhetnek a használt termékek.
„Az már most tisztán látszik, hogy az élet nem lesz olyan, mint a vírus előtti időszakban. A biztonságos távolságtartás biztosan velünk marad, míg az utóbbi évekre jellemző fogyasztási kedv mindenképpen alább hagy. Az USA-ban május végéig a koronavírus következtében a munkavállalók 13,3%-a veszítette el az állását, Magyarországon ez az arány az előrejelzéseink szerint csaknem 10%-os lesz. Bár a tényleges hatásokat még pontosan megjósolni nem lehet, a vásárlási szokások és a fogyasztói kedv változása miatt az érintésmentes, online megoldások előtt komoly fejlődési lehetőség áll” – mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
Magyarországon a házhozszállítás és a csomagautomata a két átvételi mód, amely a koronavírus időszakában is növekedni tudott, a harmadik fél által üzemeltetett átadópontok szerepe viszont jelentősen lecsökkent. A GKI Digital meglátása szerint a jövőben a szabadon elkölthető jövedelem és ebből fakadóan a vásárlási kedv is megcsappanhat, főként a jóléti és luxus termékek esetében. A vásárlóerő gyengülése pedig a használt termékek kereskedelmének növekedését is magával hozza: a havi 2,6 millió látogatót vonzó Jófogáson már most több mint 20%-kal több hirdetést adnak fel heti szinten a korlátozások bevezetésének első hetéhez képest.
„A koronavírus által teremtett váratlan helyzet gyors reakcióidőt kívánt, a felhasználói igényeket minél sokrétűbben kiszolgáló e-kereskedelmi szereplők azonban még az átmeneti nehézségek ellenére is előrébb tudtak lépni. A heti adásvételek száma például nálunk masszív, 60%-os növekedést mutatott a korlátozások kezdetéhez, 22%-os növekedést pedig az előtte levő időszakhoz képest. Tavaly áprilishoz képest továbbá 31%-kal nőtt a Háztól-házig szolgáltatásunkkal bonyolított házhozszállítások száma, de természetesen csomagautomatás lehetőséget is biztosítunk. Ahogy eddig is, a jövőben is nagy hangsúlyt helyezünk a hasonló fejlesztésekre és az adásvétel folyamatát megkönnyítő szolgáltatásokra” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
A heti látogatások száma a vírussal kapcsolatos korlátozások bevezetésének első hetéhez képest több mint 43%-kal nőtt a Jófogáson, de a korlátozásokat megelőző hetekhez képest is közel 2 számjegyű növekedésben van. Ugyanez a trend figyelhető meg a keresések számában is: a korlátozások bevezetésének első hetéhez képest több mint 43%-kal nőtt, de a korlátozásokat megelőző hetekhez képest is közel 9%-os növekedésben van.
Ami pedig a Jófogás legnépszerűbb keresőszavait illeti: 2020. március 16. és május 16. között több mint másfélszeresére, csaknem 325 ezerre nőtt az „ingyen elvihető” kulcsszavakra történő keresések száma. Ezen túl pedig a korlátozások kezdetéhez képest – a kényszerű otthonléttel és a beköszönő jó idővel összhangban – a „kerékpár” keresőszónál 250%-os, a „trambulin” keresőszónál 75%-os, a „fűnyíró” keresőszónál pedig kétszeres, egyes heteken pedig csaknem háromszoros növekedést figyeltek meg.