- Hirdetés -

Béremelést tervez a cégek többsége

|

- Hirdetés -

Tízből hét cégnél emelték a fizetéseket 2021-ben és ugyanekkora azoknak a vállalatoknak aránya is, ahol ez idén kilátásban van. 2022-ben a béremelés jellemzően egész cégre kiterjedő, kevésbé a vállalaton belüli bizonyos csoportokat érintő beavatkozásként jelenik majd meg. A leggyakoribb indok a keretösszeg emelésre az infláció, míg legfontosabb célként a munkavállalók megtartását említették leggyakrabban a válaszadók – derül ki a Profession.hu kutatásából.

Béremelésről, béren kívüli bér- illetve nem bérjellegű juttatások változásáról készített felmérést a Profession.hu, Magyarország vezető állásportálja. Az elemzésből kiderül, hogy a megkérdezettek közül tízből hét cégnél 2021-ben történt bérfejlesztés és ugyanennyi vállalatnál tervezik ezt 2022-ben is. Tavaly szeptemberben a béremelést tervezők aránya még csak 57 százalék volt, azonban januárra több mint 10 százalékpontot nőtt azon cégek száma, akik – ha csak minimális mértékben is, de – tervezik idén a bérek emelését. A leggyakoribb indok a keretösszeg emelésre az infláció, míg legfontosabb célként a munkavállalók megtartását, ezt követően pedig az új kollégák megszerzését említette a válaszadók többsége.

2021-ben végbement bérfejlesztések és az idei évre vonatkozó tervek

A válaszadó cégek 35 százaléka alkalmaz általános bérpolitikát, azaz a teljes vállalatra vonatkozó, egységes szabályozást – ez leginkább 250 fő feletti vállalatoknál jellemző –, további 20% pedig tervezi ennek bevezetését. A vállalatok közel háromnegyede nyilatkozott arról, hogy esetükben 2021-ben történt bérfejlesztés (ez az arány a 2021 szeptemberében végzett felmérés alkalmával még csak 57% volt), tehát látványos pozitív változás történt azóta e törekvéseket illetően. Az idei évre vonatkozó terveik szerint pedig már a válaszadók 72 százalékánál várható bérfejlesztés, amely arány szeptember óta szintén emelkedett, összesen 9 százalékkal.

Fizetésemelést a legnagyobb arányban az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező, illetve az energiagazdálkodás, feldolgozó- és építőipar területén működő cégek alkalmaztak: esetükben 80% feletti a bérfejlesztést alkalmazó szereplők aránya a tavalyi évben, valamint 2022-re vonatkozóan egyaránt.

A béremelések mértéke valamelyest nőtt tavaly óta

Emelkedés látható az előző évhez képest a béremelések mértékében: míg 2021-ben átlagosan 9,2 százalékkal nőttek a fizetések, addig az idei évre 9,7 százalék van kilátásban. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a bérfejlesztés mértéke nem a cég méretétől és nem is az árbevételétől függ.

Szeptember óta nőtt azoknak a munkaadóknak az aránya, akik terveznek egy minimális, akár csak pár százalékos béremelést. Azok a cégek, amelyek 2021-ben és 2022-ben is tervezik a fizetések emelését, leginkább a tavalyinál magasabb összeggel teszik ezt (44 százalék nyilatkozott erről); a válaszadók több mint egyharmada azonos mértékben, míg 21 százalékuk az előzőnél alacsonyabb mértékűvel tervez. A különböző ágazatokat vizsgálva elmondható, hogy a nehézipar és a gépgyártás területén várható a legbiztosabban a bérek növelése idén (az e szektorokban működő válaszadók 100 százaléka tervezi). És bár tavaly nem, de idén már kilátásban van az emelés az építőipari szereplők számára és a közigazgatásban is.

Akik nem tudtak 2021-ben (a válaszadók 22 százaléka), illetve nem terveznek 2022-ben (7%) bérfejlesztést megvalósítani, azok jellemzően az 5 millió forint alatti árbevétellel rendelkező cégek, ahol kevesebb, mint 10 fő dolgozik, valamint a kizárólag szellemi munkakörben dolgozókat foglalkoztatók.

2019-ben a szak-, betanított- és segédmunkásokat érintette leginkább a pozitív változás, 2021-ben már a középvezetőket is, idén pedig a cégek többségénél (60%) a teljes szervezetet érintő, általános béremelést terveznek.

Béren kívüli juttatások keretösszegének változása

A béren kívüli bér- illetve nem bérjellegű juttatások esetében tízből hét cég nem tervez változtatást. Minden negyedik cég emelte vagy emelné a béren kívüli juttatások keretösszegét, azonban egyre kevésbé terveznek a vállalatok a bérjellegű juttatásokkal való kompenzálással (úgy, mint a jutalom, prémium, a saját gépkocsi használatának elszámolása, 13. vagy 14. havi fizetés, ruhapénz, nyereségrészesedés, részvényjuttatás), mert a növelés mértéke alacsony.

A tavalyi emelés az átlagosnál magasabb arányban volt jellemző a 250 főnél nagyobb cégek esetében, amely párhuzam a 2022-es tervekben már nem látható. Tavaly a válaszadók 24 százalékánál nőtt, 3 százalékuknál pedig csökkent a keretösszeg, amely arányok az idei évre vonatkozóan 1 százalékkal mozdultak el az emelés javára.

Átlagosan 9 százalékos keretösszeg emeléssel számolnak azok a munkaadók, akik tervezik a fizetések növelését, és átlagosan 19 százalékos csökkentéssel azok, akik redukálják a keretösszeget. A cégek többsége (72%) azonban nem tervez változást a korábbiakhoz képest (ez az arány hasonló a tavalyi felmérés esetében is).

A legtöbb esetben (44%) a megélhetési költségek növekedése, az infláció az oka a béren kívüli juttatásokra szánt keretösszeg emelésének, és közel ennyien vannak azok a cégek, ahol a minimálbér központi növelése miatt nőtt ez az összeg. „A munkavállalók megtartása és a tehetséges, új munkaerő megszerzése kulcsfontosságú a cégek számára. A bizonytalan helyzet stabilizálódásával a munkáltatók több pénzt allokálnak a fizetések emelésére, erre pedig az említett két cél motiválja leginkább őket. Ezzel párhuzamosan jellemzően a nem bérjellegű juttatások volumenének csökkenése érzékelhető. A pandémia hatása legintenzívebben a rekreációt segítő elemek, legfőképpen sportolás támogatásának háttérbe szorulásán figyelhető meg, bár a munkavállalók jóllétének szempontjából ennek is jelentős szerepe lehetne” – fogalmazott Martis István, a Profession.hu ügyvezető igazgatója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ünnepi kampányt indított a Budapest Airport

Értékes nyereményekért és adományokért cserébe a Budapest Airport advent harmadik vasárnapjáig várja mindenkitől a karácsonyhoz és utazáshoz kapcsolódó történeteket. A legjobban sikerült sztorikat Kautzky Armand felolvasásában is megismerhetik a repülőtér közösségimédia-felületeinek követői. A Budapest...

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....