- Hirdetés -

Ilyen lakásra vágynak a magyarok

|

A hazai lakosság nagy része 100 négyzetméteres, legalább háromszobás családi házban szeretne lakni, a magyar lakások átlagos alapterülete azonban ennél 15 négyzetméterrel kisebb – derült ki a CIB Bank megbízásából készült reprezentatív felmérésből. Ennek megfelelően a megkérdezettek 45 százaléka nagyobb lakásra vágyik. Háromnegyedük szerint felelős döntés, ha valaki az áhított otthon megszerzése érdekében hitelt vesz fel, de lakásvásárlásnál sokan vesznek igénybe állami támogatásokat, például CSOK-ot is. A CIB Bank a CSOK-igénylések számának további növekedésére számít idén.

 

Tízből kilenc magyar fontosnak tartja, hogy otthon érezze magát abban a lakásban, ahol él – derült ki a CIB Bank és az NRC reprezentatív kutatásából. Ehhez képest meglehetősen szűk az a réteg, amelyik valóban elégedett lakáskörülményeivel: csak minden ötödik ember érzi úgy, hogy jelenlegi otthonában szeretné leélni az életét. A megkérdezettek fele bár jól érzi magát ott, ahol most lakik, mégsem tartja kizártnak, hogy találhatna a jelenleginél jobb lakást is magának.

 

Bár a többség (54 százalék) jelenleg is családi házban él, míg 27 százalék társasházban, 19 százalék pedig panelben, jóval többen, a megkérdezettek 80 százaléka mondta azt, hogy az álomotthon számára egy családi ház lenne. A szobák számában is nagy az eltérés az áhított otthon és a valóság között: a válaszadók közel fele maximum kétszobás lakásban él, míg 77 százalékuk legalább három szobát szeretne. A többség számára minimum 100 négyzetméter lenne ideális, de a valóságban a legtöbben 85 négyzetméteres otthonban élnek.

 

A lakás típusa és mérete mellett a magas fenntartási költségek is sokak esetében adnak okot elégedetlenségre: a felmérés résztvevőinek 61 százaléka panaszkodott arra, hogy ingatlanának nem elég alacsony a rezsije. A válaszadók átlagosan harmadik otthonukban élnek jelenleg, és bár többségük (56 százalék) itt érzi magát a legjobban az eddigiek közül, 27 százalék mondta azt, hogy egy korábbi otthonában volt a legboldogabb. Közülük a legtöbben (48 százalék) a környéket jelölték meg ennek okaként, de a korábbi otthon hangulata (41 százalék) és a lakótársak személye (38 százalék) is sokat nyomott a latban.

 

A válaszadók mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy az otthon típusával, illetve méretével való elégedetlensége esetén, ha lenne rá pénze, elköltözne. Ez azt mutatja, hogy az elképzelt otthon elérése elsősorban anyagi kérdés. A költözés kapcsán felmerülő források kapcsán érdekesség, hogy a lakásvásárlási célú hitelfelvételt a válaszadók 73 százaléka felelősségteljes döntésnek tartja. Ez különösen magas arányt jelent, hiszen jelenlegi otthonuk megvásárlásához a válaszadók csupán ötöde vett igénybe banki kölcsönt, és közel ugyanennyien (16 százalék) vannak azok, akik államilag támogatott lakáshitelt is felvettek erre a célra.

 

Családi Otthonteremtési Kedvezményt (CSOK), vagy annak elődjét, a szocpolt 15 százalék igényelte jelenlegi ingatlana megvásárlásakor. A következő időszakban a CSOK-ot is igénylők aránya várhatóan ennél magasabb lesz, a CIB Bank ugyanis folyamatosan jelentős érdeklődést tapasztal a támogatás iránt. A banknál a CSOK-ot igénylők 52 százaléka használt lakás vásárlására, 48 százaléka új lakás vásárlására vagy építkezéshez használja a támogatást. Az új lakást vásárló vagy építő, 1 vagy 2 gyerekes igénylők átlagosan 2,3 millió forint összegben igénylik a támogatást, 3 vagy több gyermekeseknél ez az összeg jóval magasabb, átlagosan 9,41 millió forint. Használt lakás vásárlása esetén a CIB Banknál az átlagos támogatási összeg 1,3 millió forint.

 

A hitelfelvétellel szembeni nyitottság abban is megmutatkozik, hogy a CIB-es igénylők háromnegyede kamattámogatott vagy piaci hitellel együtt veszi fel a CSOK-ot. A támogatás mellé elérhető Otthonteremtési Hitelt átlagosan 8,45 millió forint összegben igénylik, míg piaci kamatozású hitelt a CSOK mellé átlagosan 9,44 millió forintos összegben vesznek fel.

 

Hitelfelvétel esetén a felmérésben megkérdezettek 90 százalékának a kamat a legfontosabb döntési szempont, csaknem ugyanennyiüknek (89 százalék) a THM, illetve a hitel futamideje (87 százalék) a legfontosabb. A megfelelő hitel kiválasztása előtt a megkérdezettek harmada számlavezető bankfiókjában kérdezősködik, 29 százalék pedig a bankok ajánlatait összehasonlító weboldalakat keresi fel. A tájékozódásban fontos szerep jut a saját bank internetes felületének (24 százalék nézi ezt meg), valamint a barátoknak és ismerősöknek (19 százalék kéri ki az ő véleményüket).

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...