- Hirdetés -

Optimistábbak a vállalatvezetők

|

- Hirdetés -

Három éve nem látott szintre javult a világ legnagyobb vállalatai vezetőségének hangulata, a tavalyi negatívból 2017-re pozitívra váltott – derül ki a Fidelity International felméréséből. A hangulat legnagyobb mértékben az EEMEA/Latin-Amerika régióban és Kínában javult.

 

A Fidelity 2017-es elemzői felmérése, mely 146 részvény- és kötvényjövedelem-elemző vállalati döntéshozókkal folytatott mintegy 17 000 megbeszélésének tapasztalatait foglalja össze, arra a következtetésre jutott, hogy a vállalatvezetők bizalma jelentős mértékben javult a 2016-os szinthez képest, amikor a Fidelity elemzői a bizalom globális hanyatlását tapasztalták.

 

A Fidelity globális hangulati mutatója, a cégek állapotának öt legfontosabb jellemzőjén alapuló Global Sentiment Indicator egyértelműen visszatért a javulásra utaló tartományba azok után, hogy a tőkearányos megtérülés, a vezetőség bizalma és a tőkekiadások tavaly egyértelmű csökkenést mutattak, aminek a mostaninál sokkal borúsabb kép volt az eredménye.

 

Mivel az összes régióban és szektorban érzékelhetőek a ciklikus hatások, a vállalatigazgatók szerint jelenleg a kereslet által előidézett gazdasági növekedés a cégük jövedelemnövekedésének fő motorja, míg tavaly ilyenkor mindannyian a költséghatékonyságra összpontosították a figyelmüket.

 

A jelenleg zajló globális ciklikus gyorsulás az összes hajót egyformán a magasba emelő dagályra hasonlít. Az elmúlt évhez képest jelentős változásnak számít, hogy idén a Fidelity hangulati mutatója az összes régió esetében pozitív volt, ami azt jelzi, hogy a vállalatok körülményei mindenhol javulóban vannak.

 

A legnagyobb arányú javulást a kelet-európai, közel-keleti, afrikai és latin-amerikai (EEMEA/LatAm) régióban tapasztaltuk, ahol a pontszám 2,7-ről 6,4-re nőtt. Kínában a mutató értéke 2014 óta nem látott magasságba kúszott.

 

A „régi gazdaság” hangulatának változása szintén meglepő volt – a mutató itt tavaly igen gyenge volt, főleg az energiaszektorban és a nyersanyagok terén. Az ezekkel az ágazatokkal foglalkozó szinte összes elemző arról számolt be, hogy a fő vállalati mutatók itt 2016-ban egyre gyengültek, most viszont ismét biztatónak mondhatók.

 

Martin Dropkin, a Fidelity International kötvényjellegű befektetésekért felelős elemzési igazgatója a következőket fűzte hozzá az eredményekhez: „A tavalyi beszámolónk összeállítása során meglehetősen optimistán arra számítottunk, hogy a világgazdaság el fogja kerülni a recessziót. De láttuk, hogy ez nem lesz egyszerű. A piacok bizonytalan lábakon álltak, az energiaipari és pénzügyi részvények árfolyama megindult a lejtőn, a Kínával kapcsolatos aggodalmak pedig egyre erősödtek.”

 

„Azonban a legutóbbi felmérésünk óta a politikai változások a világ nagy részét új útra terelték. Most, hogy elmúlt az alacsony olajárak ideje, az olajárra érzékeny ágazatok és régiók nagy erővel pattannak fel a korábbi alacsony szintekről. Mindez a növekedés és a tartós innováció iránt minden ágazatban megnyilvánuló igényre utaló jelekkel karöltve új lendületet ad a beruházásoknak és a gazdasági tevékenységnek, amint erről a stabilabb makrogazdasági adatok is tanúskodnak. Mindennek eredményeként a vállalatok fundamentális adatai mindenfelé, az összes régióban és ágazatban javulni látszanak.”

 

 

A fogyasztási cikkek piacán gyökeres változások mennek végbe

 

Talán meglepő, hogy az idén a legalacsonyabb hangulati mutatót a tartós fogyasztási cikkeket előállító vállalatok érték el, pedig ezek általában a ciklikus fellendülések haszonélvezői közé tartoznak. Az elemzők csak meglehetősen halvány esélyt látnak arra, hogy az év hátralévő szakaszában javulni fog a helyzet, hiszen romlik a vállalatvezetők bizalma, a tőkeberuházások volumene és a tőkearányos megtérülés is.

 

Michael Sayers, a Fidelity International részvénybefektetésekért felelős elemzési igazgatója így értékelte ezt a fejleményt: „Mindez azt bizonyítja, hogy a piacon már jelenlévő vállalkozásokat érintő, az ágazatból és a fogyasztóktól kiinduló, zavart okozó változások hullámai által előidézett kockázatok igenis jelentősek. A költés az offline csatornák felől mindenhol az online csatornák felé terelődik, ami felborítja az eddigi üzleti modelleket, tovább élezi a versenyt és még lejjebb szorítja a haszonkulcsokat.”

 

„Az informatika viszont e trend legnagyobb nyertesei közé tartozik, és a Fidelity elemzői arra számítanak, hogy az informatikai beruházások összege minden ágazatban és térségben stabil marad – vagy növekedni fog. Az informatikai elemzők több mint fele a vezetőség bizalmának javulásáról számol be, amely idén növekvő tőkeberuházásokban, javuló tőkearányos megtérülésben és magasabb osztalékfizetésben fog megnyilvánulni.”

 

Sayers a következőket tette még hozzá: „Az informatika különleges helyzetben van: ez az ágazat az összes többi ágazat működési rendjét felborította, rá viszont nincs kedvezőtlen hatással egyetlen más ágazat sem. Bár bizonyos fogyasztási cikkek, például az okostelefonok piaca már viszonylag érettnek mondható, az informatika előtt a többi ágazatban, például az ipar és a mezőgazdaság terén még mindig bőséges penetrációs lehetőségek állnak.”

 

Bár a Fidelity elemzői az idén a korábbi években tapasztaltnál nagyobb árfolyam-emelkedésre számítanak az ágazataiknál, mégis felhívják a figyelmet néhány érdemi kockázatra; ilyen lehet például az olaj árának esetleges megindulása lefelé, vagy hogy a kereslet növekedése csalódást keltő mértékű lesz.

 

A felmérés az inflációs nyomások szerény fokozódására is rávilágít. Az infláció gyorsabb növekedése – főleg az USA-ban és az Egyesült Királyságban – a világ minden táján kedvezőtlenebbé teheti a pénzügyi feltételeket, ami sok vállalat életét megnehezítené. A Fidelity elemzői azt is megjegyezték, hogy a Brexit elriasztja a vállalatokat az egyesült királysági beruházásoktól, és a protekcionizmusra is mindenhol ferde szemmel néznek.

 

Dropkin így folytatta: „Minden befektetési filozófiához kapcsolódnak kockázatok – bár az „alapesetre” vonatkozó elemzői előrejelzésünk egyértelműen pozitív, az is az elemzőink feladata közé tartozik, hogy folyamatosan teszteljék és a körülmények érdemi változása esetén megfelelően módosítsák a befektetési politikájukat. Például az olajárak alakulását jelenleg szerény optimizmus övezi, de ezt némi fenntartással kell kezelni, mivel az OPEC kínálatkorlátozásra vonatkozó előírásainak be nem tartása vagy a kereslet gyengesége újabb árcsökkenést idézhet elő, ami több ágazat helyzetét is alááshatná.”

 

„Az mindenesetre biztató, hogy a jelek szerint a politikai kockázatok nem igazán tartják vissza a vállalatokat. Elemzőink tudatában vannak a világ előtt álló számos politikai kihívással, de összességében úgy vélik, hogy ezek – a Brexit kivételével – mégsem nyomják rá bélyegüket a vállalatok befektetési döntéseire.”

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Még mindig sok aranyat vásárolnak a magyarok

Több mint hárommilliárd forint értékben vásároltak befektetési célú aranyat 2022-ben a BÁV Zálog fiókhálózatában. Ez az érték a 2021-es forgalom háromszorosának felel meg, ami nagyrészt annak tudható be, hogy a bizonytalan gazdasági helyzetben, a...

Amerikai sportjogokkal erősít a Network4

Látványos amerikai technikai- és csapatsportok, valamint egy Emmy-díjas sporttörténelmi sorozat érkezik a Network4 csoport sportcsatornáira (ARENA4, MATCH4) és streaming szolgáltató platformjára, a NET4+-ra. A médiacég sajtótájékoztatón jelentette be, hogy megszerezte az egyetemi kosárlabda-bajnokság March...

Hekkerek miatt aggódhatnak a bankvezetők

Az informatikai rendszerek sebezhetősége és az ügyfelek hitelképessége miatt aggódnak leginkább a pénzintézetek kockázatkezelői – derül ki az EY és az Institute of International Finance legfrissebb, 30 ország 88 bankjának részvételével készült nemzetközi felmérésből.A...

Az élelmiszeráremelkedés miatt élünk rosszul

A magyarok arra számítanak, hogy a következő egy évben tovább romlik az életszínvonaluk, az élelmiszer drágulása jelenti a legnagyobb problémát – többek között ez derül ki az Aegon friss, reprezentatív kutatásából, amiben a magyar...

Új kutatási központot nyitott a Danone

2023 február 6-án nyílt meg a Danone új kutatási és innovációs központja, a Daniel Carasso Center a Paris-Saclay területén.A technológia és a tudomány elképesztő ütemben fejlődik, ezzel pedig az FCMG szektornak is lépést kell...

A világ legjobb munkaadói között a Rossmann

Közzétette a világ legjobb munkaadóinak új listáját a Forbes amerikai üzleti magazin. A Rossmann a 2021-ben elért kiváló 44. helyezéséhez képest 18 helyet javítva 2022-ben a 26. helyen végzett.A listán összesen 800 cég képviselteti...

Újságíró Akadémia indul

A szellemitulajdon-védelem segíthet felzárkózni a hazai vállalati és egyetemi szférának a nemzetközi versenytársakhoz. Ennek erősítése a hazai gazdasági szektor számára az európai és a világpiac tekintetében is létfontosságú, azonban szemléletformálás és edukáció nélkül nem...

Folytatódik a Nat Geo díjnyertes sorozata

A világszerte elismert oknyomozó újságíró, Mariana van Zeller célkeresztjében ezúttal az MDMA, a szervkereskedők, az LSD, a szellemfegyverek, a terroristákat gazdagító lopott kőolaj, a béranyák, a kiberkalózok, az utcai bandák, a kriptocsalók és a...

Rekordforgalom a DODO-nál

Történetének legmagasabb pénzügyi forgalmát érte el a logisztikai, technológiai cégcsoport 2022-ben, mintegy 51 millió euró értékben. A tavalyi évben 2300 futár és 1000 jármű tartozott a DODO flottájához hét európai országban, ahol a vállalat...

Ilyenek lehetnek a jövő játékai

Több mint 128 ország játékgyártói és -kereskedői találkoztak február 1. és 5. között a világ legnagyobb játékkiállításán, a Nürnbergi Nemzetközi Játékvásáron (Spielwarenmesse). A 2100 kiállító 58000 vendégnek mutatta be a játékipar új irányait, fókuszban...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Áremeléssel enyhítenék a válság hatásait a hazai cégvezetők

A magyarországi cégvezetők többsége a világ- és a magyar gazdaság növekedésének egyértelmű lassulására számít 2023-ban, azonban a hazai gazdaság helyzetét törékenyebbnek érzik a globálisnál. 85 százalékuk a GDP-növekedés lassulásával számol itthon – derül ki...

Még mindig sok aranyat vásárolnak a magyarok

Több mint hárommilliárd forint értékben vásároltak befektetési célú aranyat 2022-ben a BÁV Zálog fiókhálózatában. Ez az érték a 2021-es forgalom háromszorosának felel meg, ami nagyrészt annak tudható be, hogy a bizonytalan gazdasági helyzetben, a...

Amerikai sportjogokkal erősít a Network4

Látványos amerikai technikai- és csapatsportok, valamint egy Emmy-díjas sporttörténelmi sorozat érkezik a Network4 csoport sportcsatornáira (ARENA4, MATCH4) és streaming szolgáltató platformjára, a NET4+-ra. A médiacég sajtótájékoztatón jelentette be, hogy megszerezte az egyetemi kosárlabda-bajnokság March...

Hekkerek miatt aggódhatnak a bankvezetők

Az informatikai rendszerek sebezhetősége és az ügyfelek hitelképessége miatt aggódnak leginkább a pénzintézetek kockázatkezelői – derül ki az EY és az Institute of International Finance legfrissebb, 30 ország 88 bankjának részvételével készült nemzetközi felmérésből.A...

Az élelmiszeráremelkedés miatt élünk rosszul

A magyarok arra számítanak, hogy a következő egy évben tovább romlik az életszínvonaluk, az élelmiszer drágulása jelenti a legnagyobb problémát – többek között ez derül ki az Aegon friss, reprezentatív kutatásából, amiben a magyar...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Erős technológiai alap kell

A felhőre és a mesterséges intelligenciára alapuló digitális transzformáció tartós lesz – véli Rehus Péter. Az IBM Magyarországi Kft. országigazgatója beszélt arról is, hogy az informatikai vezetők milyen technológiákba fektetnének be és mire helyezik...

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Fókuszban a fenntartható termékek

Átfogó fenntarthatósági stratégiájának köszönhetően az Auchan Magyarország egyre erőteljesebb és hatékonyabb lépéseket tesz a környezettudatos működésért. A vállalat komoly vállalásokat tűzött ki az elkövetkezendő időszakra, 2030-ra például az üzletek működéséből fakadó (Scope 1 és...

Még több elektromos járművet gyárt a BMW

A BMW Group fokozza az elektromos járműgyártást a globális termelési hálózatában: a mexikói San Luis Potosí üzemben is készülnek majd NEUE KLASSE modellek.A BMW Group egyre nagyobb hangsúlyt helyez az elektromos mobilitásra és a...

Zöld kezdeményezéshez csatlakozott az Unilever

Az Unilever Magyarország is csatlakozott az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT), a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), valamint a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) által életre hívott Green Pledge kezdeményezéshez.E környezetvédelmi és fenntarthatósági kezdeményezés lényege, hogy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....