- Hirdetés -

Optimistábbak a vállalatvezetők

|

- Hirdetés -

Három éve nem látott szintre javult a világ legnagyobb vállalatai vezetőségének hangulata, a tavalyi negatívból 2017-re pozitívra váltott – derül ki a Fidelity International felméréséből. A hangulat legnagyobb mértékben az EEMEA/Latin-Amerika régióban és Kínában javult.

 

A Fidelity 2017-es elemzői felmérése, mely 146 részvény- és kötvényjövedelem-elemző vállalati döntéshozókkal folytatott mintegy 17 000 megbeszélésének tapasztalatait foglalja össze, arra a következtetésre jutott, hogy a vállalatvezetők bizalma jelentős mértékben javult a 2016-os szinthez képest, amikor a Fidelity elemzői a bizalom globális hanyatlását tapasztalták.

 

A Fidelity globális hangulati mutatója, a cégek állapotának öt legfontosabb jellemzőjén alapuló Global Sentiment Indicator egyértelműen visszatért a javulásra utaló tartományba azok után, hogy a tőkearányos megtérülés, a vezetőség bizalma és a tőkekiadások tavaly egyértelmű csökkenést mutattak, aminek a mostaninál sokkal borúsabb kép volt az eredménye.

 

Mivel az összes régióban és szektorban érzékelhetőek a ciklikus hatások, a vállalatigazgatók szerint jelenleg a kereslet által előidézett gazdasági növekedés a cégük jövedelemnövekedésének fő motorja, míg tavaly ilyenkor mindannyian a költséghatékonyságra összpontosították a figyelmüket.

 

A jelenleg zajló globális ciklikus gyorsulás az összes hajót egyformán a magasba emelő dagályra hasonlít. Az elmúlt évhez képest jelentős változásnak számít, hogy idén a Fidelity hangulati mutatója az összes régió esetében pozitív volt, ami azt jelzi, hogy a vállalatok körülményei mindenhol javulóban vannak.

 

A legnagyobb arányú javulást a kelet-európai, közel-keleti, afrikai és latin-amerikai (EEMEA/LatAm) régióban tapasztaltuk, ahol a pontszám 2,7-ről 6,4-re nőtt. Kínában a mutató értéke 2014 óta nem látott magasságba kúszott.

 

A „régi gazdaság” hangulatának változása szintén meglepő volt – a mutató itt tavaly igen gyenge volt, főleg az energiaszektorban és a nyersanyagok terén. Az ezekkel az ágazatokkal foglalkozó szinte összes elemző arról számolt be, hogy a fő vállalati mutatók itt 2016-ban egyre gyengültek, most viszont ismét biztatónak mondhatók.

 

Martin Dropkin, a Fidelity International kötvényjellegű befektetésekért felelős elemzési igazgatója a következőket fűzte hozzá az eredményekhez: „A tavalyi beszámolónk összeállítása során meglehetősen optimistán arra számítottunk, hogy a világgazdaság el fogja kerülni a recessziót. De láttuk, hogy ez nem lesz egyszerű. A piacok bizonytalan lábakon álltak, az energiaipari és pénzügyi részvények árfolyama megindult a lejtőn, a Kínával kapcsolatos aggodalmak pedig egyre erősödtek.”

 

„Azonban a legutóbbi felmérésünk óta a politikai változások a világ nagy részét új útra terelték. Most, hogy elmúlt az alacsony olajárak ideje, az olajárra érzékeny ágazatok és régiók nagy erővel pattannak fel a korábbi alacsony szintekről. Mindez a növekedés és a tartós innováció iránt minden ágazatban megnyilvánuló igényre utaló jelekkel karöltve új lendületet ad a beruházásoknak és a gazdasági tevékenységnek, amint erről a stabilabb makrogazdasági adatok is tanúskodnak. Mindennek eredményeként a vállalatok fundamentális adatai mindenfelé, az összes régióban és ágazatban javulni látszanak.”

 

 

A fogyasztási cikkek piacán gyökeres változások mennek végbe

 

Talán meglepő, hogy az idén a legalacsonyabb hangulati mutatót a tartós fogyasztási cikkeket előállító vállalatok érték el, pedig ezek általában a ciklikus fellendülések haszonélvezői közé tartoznak. Az elemzők csak meglehetősen halvány esélyt látnak arra, hogy az év hátralévő szakaszában javulni fog a helyzet, hiszen romlik a vállalatvezetők bizalma, a tőkeberuházások volumene és a tőkearányos megtérülés is.

 

Michael Sayers, a Fidelity International részvénybefektetésekért felelős elemzési igazgatója így értékelte ezt a fejleményt: „Mindez azt bizonyítja, hogy a piacon már jelenlévő vállalkozásokat érintő, az ágazatból és a fogyasztóktól kiinduló, zavart okozó változások hullámai által előidézett kockázatok igenis jelentősek. A költés az offline csatornák felől mindenhol az online csatornák felé terelődik, ami felborítja az eddigi üzleti modelleket, tovább élezi a versenyt és még lejjebb szorítja a haszonkulcsokat.”

 

„Az informatika viszont e trend legnagyobb nyertesei közé tartozik, és a Fidelity elemzői arra számítanak, hogy az informatikai beruházások összege minden ágazatban és térségben stabil marad – vagy növekedni fog. Az informatikai elemzők több mint fele a vezetőség bizalmának javulásáról számol be, amely idén növekvő tőkeberuházásokban, javuló tőkearányos megtérülésben és magasabb osztalékfizetésben fog megnyilvánulni.”

 

Sayers a következőket tette még hozzá: „Az informatika különleges helyzetben van: ez az ágazat az összes többi ágazat működési rendjét felborította, rá viszont nincs kedvezőtlen hatással egyetlen más ágazat sem. Bár bizonyos fogyasztási cikkek, például az okostelefonok piaca már viszonylag érettnek mondható, az informatika előtt a többi ágazatban, például az ipar és a mezőgazdaság terén még mindig bőséges penetrációs lehetőségek állnak.”

 

Bár a Fidelity elemzői az idén a korábbi években tapasztaltnál nagyobb árfolyam-emelkedésre számítanak az ágazataiknál, mégis felhívják a figyelmet néhány érdemi kockázatra; ilyen lehet például az olaj árának esetleges megindulása lefelé, vagy hogy a kereslet növekedése csalódást keltő mértékű lesz.

 

A felmérés az inflációs nyomások szerény fokozódására is rávilágít. Az infláció gyorsabb növekedése – főleg az USA-ban és az Egyesült Királyságban – a világ minden táján kedvezőtlenebbé teheti a pénzügyi feltételeket, ami sok vállalat életét megnehezítené. A Fidelity elemzői azt is megjegyezték, hogy a Brexit elriasztja a vállalatokat az egyesült királysági beruházásoktól, és a protekcionizmusra is mindenhol ferde szemmel néznek.

 

Dropkin így folytatta: „Minden befektetési filozófiához kapcsolódnak kockázatok – bár az „alapesetre” vonatkozó elemzői előrejelzésünk egyértelműen pozitív, az is az elemzőink feladata közé tartozik, hogy folyamatosan teszteljék és a körülmények érdemi változása esetén megfelelően módosítsák a befektetési politikájukat. Például az olajárak alakulását jelenleg szerény optimizmus övezi, de ezt némi fenntartással kell kezelni, mivel az OPEC kínálatkorlátozásra vonatkozó előírásainak be nem tartása vagy a kereslet gyengesége újabb árcsökkenést idézhet elő, ami több ágazat helyzetét is alááshatná.”

 

„Az mindenesetre biztató, hogy a jelek szerint a politikai kockázatok nem igazán tartják vissza a vállalatokat. Elemzőink tudatában vannak a világ előtt álló számos politikai kihívással, de összességében úgy vélik, hogy ezek – a Brexit kivételével – mégsem nyomják rá bélyegüket a vállalatok befektetési döntéseire.”

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA